Jag är inte ohändig. Tvärtom. Ett lås kan inte vara så känsligt. I ett hus från 30-talet rör sig saker en hel del under året och ja, då blir en millimeter hit eller dit stora skillnaden från nöjd till missnöjd. På sommaren funkar låset klockrent, men på vintern måste vi ha ett "nytt handhavande".
 
e3henri skrev:
Nu har jag visserligen inte montera något Yale ännu, men har slängt upp ett ASSA2000 och ett ASSA2002 på gamla huset utan att något av det där krånglar - verkar som Yale är mkt mer känsligt för att allt blir exakt (hur tusan ska det fungera på min dörr som sväller säkert 5mm på sommaren).
Och det är där med NYTT handhavande..menar du på riktigt? Lycka till att berätta det där med hur man ska hantera handtaget för en barnfamilj eller för gäster :) Själv har jag fullt upp att försöka få ungarna och deras kompisar att inte slänga igen dörren stup i kvarten - tror inte de är sååå mottagliga för att finlira med handtaget för att öppna dörren på rätt sätt :)
yale ÄR väldigt känsligt, absolut.
 
Batteribyte för mig idag. Fungerar finfint annars.
 
norrbottenssnickaren skrev:
- avstånd låshus > slutbleck är för stort

- slutblecket monteras för långt in (kan behöva tas ut en eller två millimeter om listtrycket är väldigt högt för bra funktion. Alternativet är att inte använda standardblecket 1487-2 utan tex 1487-1 om det börjar bli vansinniga glapp.

- Det faktum att hakregeln fälls ut ibland är inte konstigt utan kan åtgärdas med ett NYTT handhavande, man ska hålla ner trycket under tiden man öppnar dörren och det finns risk att låshuset vidrör slutblecket. då kommer detta aldrig uppstå. (det finns dock visa låshus som är väääldigt känsliga).
Jag hade just ovanstående problem och problemet med att dörren inte låste ibland (i automatlåsläget) berodde i mitt fall inte på att slutblecket var för långt in (vilket jag trodde långt om länge) utan det var att avståndet låshus och slutbleck var större än det godkända maxavståndet på 5 mm. Se manualen sidan 16. MÅNGA missar just detta!
Yale Doorman manual
Jag löste mitt problem med låsningen genom att köpa underläggsbrickor för slutbleck:
Underläggsbricka för Yale Doorman slutbleck
Jag monterade både 1 mm och 2 mm och därefter har just själva låsningen fungerat klockrent.

Problemet med att hakregeln fälls ut i tid och otid har diskuterats tidigare i den här tråden
Hakregeln åker ut för tidigt.
Jag hade exakt samma problem. Det räckte med att dörren touchade karmen och hakregeln kastades ut.

Kolla t ex Youtube-videon av användaren ovan: Felande låskista Yale Doorman V2

Kolla sedan den här Youtube-videon
Fungerande låskista Yale Doorman V2N (Notera att modellen nu heter V2N!!)

Jag reklamerade båda min V2-lås hos Bauhaus och efter lite meck så jag fick 2 st helt nya V2N-lås och när jag monterade dom så försvann problemen helt med att hakregeln åkte ut i tid och otid. Ääääntligen! :D

Mina lås fungerar nu på lika bra sätt som i video nr 2 ovan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns det några fler som har erfarenheter från vbox+vmodul, dvs verisures modul om man inte har ett verisure larm?

Jag börjar luta mot att svälja att doorman varken har en design som tilltalar mig eller verkar tekniskt fulländat - kanske är det så att man får acceptera att det är en lösning man har i 6-7 år, sen är låset utslitet och det har förhoppningsvis kommit bättre alternativ. Vore surt om nåt prisvärt alternativ kommer inom kort, men gör det det är det nog sannolikt att även detta alternativ har barnsjukdomar - de flesta verkar ju doorman faktiskt löst nu?
 
J JohanLun skrev:
Finns det några fler som har erfarenheter från vbox+vmodul, dvs verisures modul om man inte har ett verisure larm?
Jag körde med just den combon i cirka ett år och det fungerade hur bra som helst i alla fall för mig. Jag kunde dessutom se status för mina två lås i mitt hemautomationssystem Indigo Domotics tack vare ett script för Verisure combon.

Nu har jag dock uppgraderat mitt gamla Verisure-larm till den nya varianten och jag kan nu istället se och styra låsen från Verisure-appen vilket känns tryggare. Alltid lite läbbigt att skriva in sina Verisure-logindetaljer till ett (i alla fall för mig) script skrivet av en okänd person...
 
Hej!
Har kört detta låset med Verisureintegrering nu i drygt ett halvår och är grymt nöjd!

En sak som jag funderat på är dock, när vi öppnar inifrån med vredet, så åker det inte riktigt upp "kl 12" av sig själv, utan stannar lite innan. Vilket medför att vi sen inte kan låsa dörren utifrån. Vi får då gå in igen och sätta vredet rätt. Är det meningen att det skall vara så eller är det någon fjäder som sitter fel?
 
Så ska det uppenbarligen inte vara. På vårt går vredet tillbaka ordentligt.
 
Blir tokig på det här med bortasäkert läge.

ca 1/5 av gångerna när jag petat ner den svarta piggen på dörren så räcker det med att jag stänger dörren så säger låset "Bortasäkert" och dörren är låst.

Men 4/5 av gångerna så får jag bara "Bortasäkert läge aktiverat. Lås dörren med nyckelbricka".

Om jag läst rätt är det senare det korrekta beteendet - men varför lyckas jag ibland bortasäkra bara med piggen? Det är ju så smidigt =)
 
K Kingcool skrev:
Hej!
Har kört detta låset med Verisureintegrering nu i drygt ett halvår och är grymt nöjd!

En sak som jag funderat på är dock, när vi öppnar inifrån med vredet, så åker det inte riktigt upp "kl 12" av sig själv, utan stannar lite innan. Vilket medför att vi sen inte kan låsa dörren utifrån. Vi får då gå in igen och sätta vredet rätt. Är det meningen att det skall vara så eller är det någon fjäder som sitter fel?
Jag hade samma problem - och det försvann när jag öppnade låset och kapade 'pinnen' för vredet, ytterligare ett hack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kingcool
  • Laddar…
K Kingcool skrev:
Hej!
Har kört detta låset med Verisureintegrering nu i drygt ett halvår och är grymt nöjd!

Försöker hitta installationsinstruktioner för kopplingen mellan låset och Verisure-modulen. Finns det några avståndsbegränsningar? Jag har typ 7 meter mellan tänkt placering av Verisure-modulen och ytterdörren - gipsväggar skiljer dem åt. Bör det fungera? Eller måste jag överväga att dra en ethernetkabel till hallen för att kunna montera Verisure-modulen (Vbox Mini) där?
 
Försökte alltså ställa en fråga :oops:
Nån som har koll på ev avståndskrav mellan Dörr/Lås och Verisure-enheten?
 
K Kingcool skrev:
Hej!
Har kört detta låset med Verisureintegrering nu i drygt ett halvår och är grymt nöjd!

En sak som jag funderat på är dock, när vi öppnar inifrån med vredet, så åker det inte riktigt upp "kl 12" av sig själv, utan stannar lite innan. Vilket medför att vi sen inte kan låsa dörren utifrån. Vi får då gå in igen och sätta vredet rätt. Är det meningen att det skall vara så eller är det någon fjäder som sitter fel?
Det är medbringaren (tror det kallas så) som är lite för lång. Såga av lite till på den så kommer det att fjädra tillbaka till kl 12 och det kommer även att gå att låsa utifrån. Hade nämligen själv samma problem i början.
 
  • Gilla
Kingcool
  • Laddar…
J jhn skrev:
Jag hade samma problem - och det försvann när jag öppnade låset och kapade 'pinnen' för vredet, ytterligare ett hack!
M Max R70 skrev:
Det är medbringaren (tror det kallas så) som är lite för lång. Såga av lite till på den så kommer det att fjädra tillbaka till kl 12 och det kommer även att gå att låsa utifrån. Hade nämligen själv samma problem i början.
Tack!
Skall testa detta ikväll!

Har detta med att göra att själva låset där på bilden jag bifogat, slår i bläcket när man stänger, gör fula märken (det svarta sträcket där i bakgrunden) och väcker halva huset när man försöker stänga på morgonen? Eller är detta pga något annat?
 
  • Lås på dörrkarm som orsakar svarta märken vid stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kingcool skrev:
Tack!
Skall testa detta ikväll!

Har detta med att göra att själva låset där på bilden jag bifogat, slår i bläcket när man stänger, gör fula märken (det svarta sträcket där i bakgrunden) och väcker halva huset när man försöker stänga på morgonen? Eller är detta pga något annat?
Har inte med det att göra utan medbringaren är den "pinne" som sitter ihop med vredet på insidan. Du behöver alltså ta isär låset, ta bort "pinnen" och kapa lite av denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.