Håller med! Antingen det eller en massa alternativa handtag man kan byta till. Skulle ju kunna ha olika handtag typ som utbytbara mobilskal
 
J JohanLun skrev:
Inför installation, ett par frågor

jag har ett tillhållarlås liggande, är det vettigt sätta in sådant och låsa med det när man är på semester etc, lite tappar man ju vitsen med nyckelfritt... samtidigt känns det lite läskigt att bara ha ett elektroniskt lås, men det ska väl vara utprovat och pålitligt som enda lås... egentligen... :)

använder ni bricka och kod eller bara kod? Det är ju lika här, ska man ha en bricka är man inte nyckelfri... Med bara kod finns ju en liten oro att nån kan ta sig in om de tex spanar när man slår in koden eller har tur och ser vilka tangenter som är mest tryckta på...

Samma med appen, ska man vara orolig att nån hackar sig in, man tappar mobilen och nån låser upp hemma... eller att man bara kommer åt "låsa upp" knappen och dörren sen inte går i lås igen och man är borta flera dagar med en upplåst dörr? Eller måste en upplåsning triggas både av app och direkt efter av en knapptryckning på låset?

Dörren jag tänkt låset ska in i är gammal, jag har tänkt att byta den om ett par år, är det ändå ok att installera och sen flytta över till en annan dörr, eller är det mycket som måste kapas till och som gör en kommande flytt svår?

Kommer nog på det mesta själv när jag börjar installera, men det är lite annat före i kön så låset blir nog liggande nån vecka... Så lite nyfiken är man ju...

Skall se om jag kan svara på några av dina frågor. Jag har haft Doorman-låset i några år nu ...
Tillhållarlås: Jag hade också det i min gamla dörr, men satte inte in det in den nya just med tanke på att jag skaffade Doorman för att slippa nycklar.
Bricka/Kod: Vår familj använder endast kod. Samma motivering som ovan, vitsen är ju att slippa ha med sig nycklar (eller bricka).
Jag har dock en bricka liggande (gömd) hemma som jag använder tex när jag jobbar i trädgården och springer mycket ut och in. Den öppnar dörren utan kod. Det blir smidigare när man springer ut och in ofta, men används alltså inte på "vardagarna".
För att försvåra för någon som eventuellt spanar när man trycker koden brukar jag knappa in några siffror innan och efter min riktiga kod (som någon redan tipsat om i denna tråd såg jag).
Appen: Du måste ange din kod om du skall låsa upp via den. Det är alltså ingen fara om du tappar mobilen.

Jag är nöjd med lås och app. Smidigt med push-meddelande så fort någon låser upp eller låser. Då har jag koll på när någon kommer hem eller lämnar huset (bra när man har små kids).
 
Hej,

Hört rykten om en ny version av YD som skall komma där man inte skall behöva byta bleck etc utan mer eller mindre bara beslag och lås (mao universal och kompatibelt med flera dörrblad/bleck). Någon som hört liknande?
Teorin går dock något emot (vad jag märkt) prisökningen som skett nyligen.

Undrar,
 
Hur får man appen att fungera med låset?
Har satt in lilla prylen i låset.
Har kopplat in boxes.
Har skaffat en Verisure konto.
Har tagit hem Verisure app.
Ser boxen online på mina sidor.

Men sen då?!

Edit : Never mind. Fick det att fundera. Missade att man skulle registrera lilla prylen i låset också.
 
Redigerat:
Jag har Doorman och skulle vilja kombinera den med ett hemlarm. Är dock inte sugen på varken Sector eller Verisure som båda går att koppla till Dorkman. Såg häromdagen att Yale numera levererar hemlarm av (diy-typ) som häpnadsväckande nog inte kan kommunicera med Yale Doorman. Varken försäljaren eller supporten hade noterat detta.

Ingen übermensch som har revearse-engineerat Doorman? Vilket protokoll används mellan basstationen och låset? Knappast wifi med tanke på batteritiden.
 
Själv tycker jag det är en fördel om de är isärkopplade, om du råkar tappa brickan eller nån ser din kod så måste de även se larmkoden. Inte riktigt lika praktiskt förvisso, men samtidigt så är man även säker på att inte "larma in" nån när man går hemifrån...

Jag hade även en tanke på att, då jag har en gammaldags "kallfarstu", flytta larmet till den inre dörren och sätta ett lås på den, så att man teoretiskt skulle kunna låsa upp dörren om någon vill tex lämna något hemma hos mig eller hämta nåt, men jag inte vill de ska gå in i huset. Visst kan de då ta mina "dojor" eller nåt annat, men kombinerar man det med en billig webcam skulle man ju kunna se att den man släpper in låser och stänger efter sig... :) Men det kräver ju då att man vet om detta och låser den inre dörren, alternativt så är den bara stängd och larmet går om "gästen" går vidare in i huset... :)

Jag tror det är rätt duktigt krypterat, men jag har för mig jag läst att nån lyckats läsa av ur appen om det är låst eller ej???
 
Nu har jag kopplat in mitt lås (med koppling till app/verisure men med annat larm), men inte laborerat så mkt med programmet.

Jag skulle gärna lägga upp det så att de tider jag normalt är hemma så räcker det med en 6 siffrig kod, men när jag är bortrest eller på jobbet behövs bricka och kod.

Måste man skapa användare för varje kod?

Måste jag då ha en användare för mig "dagtid" med kod och bricka och en "hemmatid" med bara kod?

Ska tex föräldrar etc få en egen kod, det skulle varit smidigt om man lägger in det och aktiverar bara när de ska vara på besök, hur är tanken här?

Inte hittat nån vettig manual, och inget hängde med som beskriver just detta...

Edit: Nu har jag laborerat med Verisures inställningar. Det jag vill göra verkar inte gå att göra.

Jag skulle vilja ha en gästkod jag kan slå av och på.

Jag vill ha ett schema som gör att de tider jag oftast är hemma räcker det med 6-siffrig kod, men jag skulle vilja att nyckelbricka OCH kod krävs när jag vet att jag ska vara borta, tex på semester.

Jag vill fortfarande kunna låsa upp med appen, eller slå på gästkoden om tex någon behöver komma in hos mig.

Det skulle ha räckt med "bockrutor" på de olika alternativen, eller att det gick att lägga scheman med många händelser...

Nån som har tips på hur man ställer in detta på vettigt sätt?
 
Redigerat:
DIY_freak skrev:
...
1. Det finns en inställning för att blockera kod vid bortasäker låsning. Bra.
2. Om man inte konfigurerat kodblockering enl 1. ovan, så kan man låsa upp med kod, även när det är låst bortasäkert.
3. HUR logiskt är det då att det krävs bricka för att låsa i bortasäkert läge? Det betyder ju att man lik förbaskat måste ha en bricka med sig. Självklart borde man kunna låsa bortasäkert med kod om man kan (och har valt att kunna) låsa upp med kod?
...
Detta vore perfekt om det gick att få att funka med verisure-integrationen, när man verkligen ska iväg låser man bortasäkert och då krävs kod för att komma in och för att låsa igen.

Är detta en verisure funktion eller en doormanfunktion som försvinner vid integrering???

Enda abret skulle vara om någon måste komma in när man är på semester, då måste man kunna låsa upp via appen på distans men även låsa bortasäkert när den personen utan larmbricka lämnar huset...
 
Någon som vet hur det fungerar om man installera ett andra lås, räcker det att köpa en med v-modul i låset men utan en ny v-box om man vill få även det låset uppkopplat? Det borde väl vara så eller? Har inte hittat något svar på den frågan. Efter ett år med YD Y2N så ser jag ingen mening med att köpa något "vanligt lås till nya dörren.
 
P PeeWee skrev:
Någon som vet hur det fungerar om man installera ett andra lås, räcker det att köpa en med v-modul i låset men utan en ny v-box om man vill få även det låset uppkopplat? .
jag vet inte svaret men eftersom det går att lägga till styrbara uttag mm så bör det gå att lägga till ett till lås.

Jag har märkt att om man vrider vredet åt fel håll/låser och extra mycket tror jag då får jag nedanstående meddelande som verkar indikera att man kan låsa alla lås från ett av låsen vilket jag tror också betyder att det räcker med lås med modul och du kan använda befintligt v-box

Samtliga smarta lås låsta inifrån.
Ytterdörren - xxxx

Samtliga smarta lås i system xxxxxxxx har blivit låsta med vred.
 
Måste man byta slutblecket? Vi har vårt slutbleck inbakat i en hel stålkant/ram så vi kan inte bara byta det. Ist måste vi byta hela ramen runt dörren (iaf biten som har slutbleck)
Vi har ASSA lås nu
 
P PeeWee skrev:
Någon som vet hur det fungerar om man installera ett andra lås, räcker det att köpa en med v-modul i låset men utan en ny v-box om man vill få även det låset uppkopplat? Det borde väl vara så eller? Har inte hittat något svar på den frågan. Efter ett år med YD Y2N så ser jag ingen mening med att köpa något "vanligt lås till nya dörren.
Det går utmärkt att lägga till flera dörrar och koppla dom till Verisure. Vi har ett lås på garaget och ett på entrén. Sjukt smidigt blir samma kod och tagg nämligen :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur får man appen att fungera med låset?
Har satt in lilla prylen i låset.
Har kopplat in boxes.
Har skaffat en Verisure konto.
Har tagit hem Verisure app.
Ser boxen online på mina sidor.

Men sen då?!

Edit : Never mind. Fick det att fundera. Missade att man skulle registrera lilla prylen i låset också.
Hej, gått samma väg som du och på mina sidor står det nu: "Din smarta låsmodul har inte kopplat upp sig till ditt Yale Doorman lås ännu. Följ instruktionerna nedan. Tänk på att du måste ha sparat användarkoden och, om låset bett dig, knappat in masterkoden på låsets knappsats för att det ska fungera."

Det står också att jag ska mata in min mastercode med öppen dörr och då ska rösten säga "Integration aktiverad", men låset gör inte det utan bara väntar på att jag ska välja en undermeny.

Vad göra nu?
 
E
Jag har nyligen skaffat en yale doorman v2n med verisure modul. Jag funderar nu om man kan ställa in så den låser dörren på en viss tid på dygnet? Tex kl 22 på kvällen .

Jag har sett att man kan schemalägga låsning men då lägger man även in en tid för att låsa upp dörren och det önskar jag alltså inte.
 
Redigerat:
E
A Adamski74 skrev:
Hej, gått samma väg som du och på mina sidor står det nu: "Din smarta låsmodul har inte kopplat upp sig till ditt Yale Doorman lås ännu. Följ instruktionerna nedan. Tänk på att du måste ha sparat användarkoden och, om låset bett dig, knappat in masterkoden på låsets knappsats för att det ska fungera."

Det står också att jag ska mata in min mastercode med öppen dörr och då ska rösten säga "Integration aktiverad", men låset gör inte det utan bara väntar på att jag ska välja en undermeny.

Vad göra nu?
Jag hade samma problem som dig och ringde kundtjänst på verisure. Ingen kö och en trevlig kille fick jag prata med. Löste problemet på någon minut . (y)(y)(y)

Annars så skulle man ta ut batterierna. Sätta i låsmodulen i dörren och sedan sätta tillbaka batterierna. Sedan så slog jag masterkoden och då sa den integration aktiverad. Sedan behövde jag hålla in knappen nere till höger på enheter som sitter i routern i typ 15 sek och då hittade dom kontakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.