52 524 läst · 131 svar
53k läst
131 svar
Är kakel och klinker på dekis? Börjar matta på golv och vägg komma tillbaka?
Men kakel/klinker ser ju verkligen inte alltid bättre eller "lyxigare" ut i ett badrum!
Hur det ser ut beror ju på kvalité, design, färger, inredning osv om ett badrum andas lyx och förfining. Ett badrum kan absolut ha andra material, även matta, på väggar/golv och ändå kännas superlyxigt.
Däremot tycker jag absolut att ett helkaklat badrum vara avskräckande vid en försäljning: tänk ett nygjort badrum med ett kakel/klinker som man tycker är hemskt.... För mig skulle det vara knallgult och svart tak, eller guld med mycket bling-bling
Är det matta vet man att det kan bytas för en relativt liten peng, men att göra om ett nästan nytt kaklat badrum som sannolikt kostar flera hundra tusen är inget man gör lätt....
Förtydligande: Och med bytas menar jag sätta ny matta på golv/vägg....
Hur det ser ut beror ju på kvalité, design, färger, inredning osv om ett badrum andas lyx och förfining. Ett badrum kan absolut ha andra material, även matta, på väggar/golv och ändå kännas superlyxigt.
Däremot tycker jag absolut att ett helkaklat badrum vara avskräckande vid en försäljning: tänk ett nygjort badrum med ett kakel/klinker som man tycker är hemskt.... För mig skulle det vara knallgult och svart tak, eller guld med mycket bling-bling
Är det matta vet man att det kan bytas för en relativt liten peng, men att göra om ett nästan nytt kaklat badrum som sannolikt kostar flera hundra tusen är inget man gör lätt....
Förtydligande: Och med bytas menar jag sätta ny matta på golv/vägg....
Redigerat:
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
@hellgun: Det var snyggt! Förstår om ni är nöjda med ert val! Mitt badrum var redan renoverat med matta när jag flyttade in, men om jag någon gång i framtiden ska renovera det, kan jag absolut tänka mig matta.
Hoppas an ni som sätter klinkers på vanliga våtrumsmattor har den kunskap som krävs, det är inte "bara" att sätta sten eller keramiska material på befintlig våtrumsmatta.
Det finns bara några få godkända våtrumsmattor som tål tyngden samt de frätande beståndsdelar som finns i de flesta bruk.
Det finns bara några få godkända våtrumsmattor som tål tyngden samt de frätande beståndsdelar som finns i de flesta bruk.
Vi sitter i en renovering just nu av ett 12kvm badrum med dubbla brunnar, en i var ände av rummet. FUnderade på material men landade i matta pga flera orsaker:
Billigare ( mycket!)
Lättare att hålla rent ( kanske smaksak men så upplever jag det)
Finns otroligt snygga mattor i dag.
Mattan läggs ju liggande på vägg så man slipper massa skarvar.
Gör inget om man vill byta om en tio år...ingen herrejösses affär.
Större tolerans för ev rörelser i huset ( träkåk fr 1909)...en matta klarar viss förskjutning medan kakel/fogar spricker.
Ja det var några av våra orsaker till matta på golv och vägg.Men som så många påpekat...alla har olika smak, referenser, erfarenheter och drömmar. Tror inte det ena är rätt eller fel utan man måste ta hänsyn till alla faktorer som passar just DIG bäst
Billigare ( mycket!)
Lättare att hålla rent ( kanske smaksak men så upplever jag det)
Finns otroligt snygga mattor i dag.
Mattan läggs ju liggande på vägg så man slipper massa skarvar.
Gör inget om man vill byta om en tio år...ingen herrejösses affär.
Större tolerans för ev rörelser i huset ( träkåk fr 1909)...en matta klarar viss förskjutning medan kakel/fogar spricker.
Ja det var några av våra orsaker till matta på golv och vägg.Men som så många påpekat...alla har olika smak, referenser, erfarenheter och drömmar. Tror inte det ena är rätt eller fel utan man måste ta hänsyn till alla faktorer som passar just DIG bäst
Vi har precis blivit klara med vårt badrum. Huset är byggt 1973 och förutom att vi bytt ut WC-stol, kommod, blandare samt satt in en mekanisk fläkt så var allt original i badrumet.
Tapeten hade struktur och var svår att hålla ren samt att fallet var minst sagt bristfälligt. Allt vatten som kom bakom badkaret när du duschade stannade kvar där vilket inte blev så trevligt efter ett tag med svartmögel och annat jox.
Kort sagt, dags att renovera.
Lite förebilder:
Färdigt resultat:
Vi är supernöjda med valet av matta. Lättstädat och skönt att gå på även om vi måste vänta ett par veckor till innan vi kan slå på golvvärmen.
Tapeten hade struktur och var svår att hålla ren samt att fallet var minst sagt bristfälligt. Allt vatten som kom bakom badkaret när du duschade stannade kvar där vilket inte blev så trevligt efter ett tag med svartmögel och annat jox.
Kort sagt, dags att renovera.
Lite förebilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Färdigt resultat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi är supernöjda med valet av matta. Lättstädat och skönt att gå på även om vi måste vänta ett par veckor till innan vi kan slå på golvvärmen.
Vi har inte fått fakturan ännu men offerten låg på ca 94000 kr efter rot. Då inkluderar den Marco Skagen U duschdörrar samt två nya vridfönster med alu-utsida. Den är däremot exklusive el som vi fixat genom svärfar som har egen elfirma. Eljobb inklusive golvvärme, spottar och handdukstork skulle ligga på ca 20000 kr.
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Det låter onekligen högt.delux skrev:Vi har inte fått fakturan ännu men offerten låg på ca 94000 kr efter rot. Då inkluderar den Marco Skagen U duschdörrar samt två nya vridfönster med alu-utsida. Den är däremot exklusive el som vi fixat genom svärfar som har egen elfirma. Eljobb inklusive golvvärme, spottar och handdukstork skulle ligga på ca 20000 kr.