KnockOnWood skrev:
Skillnaden är ju att
1) I vardagsrum, matrum, sovrum osv tillbringar vi 98% av tiden hemma, och
2) I de uppräknade rummen duschar vi inte och blaskar med vatten.
Ok så du tillbringar lite tid i badrum så därför har ni en billigare produkt där.
 
KnockOnWood skrev:
Det finns ju flera aspekter på det här kakel/klinker - plastmatta-käbblet.
Inget "svetsas" utan skarvarna förseglas med tejp, och alla vet väl hur lätt det är att få rynkor på en tejpremsa?

Sedan är folien ganska tunn, kanske 0,5 mm jämfört med golvmattans 1,5 mm och väggmattans 1 mm.

Men säkert många gånger bättre mot gamla tiders rollade tätskikt som sagt.
Jodå, det finns en matta man läger på golvet under klinkers/kakel som svetsas och ser ut som en enkel våtrumsmatta när den är lagd. Däremot gissar jag på att det är inget vi hemmabyggare använder oss av, så den kanske inte finns i vanlig bygghandel för "gördetsjälvare".
Och bevisligen inte är känt att det är en metod som används ;)
 
Excel
Polos skrev:
Tvättstuga hall tvåbadrum och i kök är det kakel eller klinker.
Folks största argument mot kakel/klinker har varit, pris och att det är säkrare och det är lättare att rengöra.
Och dom fördelarna är det med plastmatta mot tex parkett.
Så frågan kvarstår, har ni som använder matta i badrum det i resten av era hus.

Har inte byggt ett hus på 15 år med matta i badrum eller övriga utrymmen så är bara nyfiken.
Sista huset vi byggde med matta i var ett dagis och där förstår jag verkligen fördelarna.
Men jag har aldrig stött på en kund som tycker matta är snyggare än kakel/klinker.

Matta i kök, tvättstuga och i ett sovrum, annars ekparkett skulle jag säga med undantag från klinker i hallen.
 
Smaken är som baken.

Har bott i ett antal lägenheter med plastmatta och bor nu med kakel/klinker. Estetiskt vinner kakel/klinker alla dagar.

Nackdelen jobbigare att städa rent kakel.

Tycker det är dåligt med bilder på snygga mattor i tråden som kan få sådana som mig att tänka om.
 
Skall man vara riktigt praktisk så är det väl duschkabin som gäller också, det lär ju minska risken för vattenskada ganska rejält.
 
  • Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
Vi är väldigt nöjda med vårt lilla badrum från 2014. Känns modernt, stilrent och funktionellt. Jag har alltid tänkt att kakel och klinkers varit en självklarhet men min fru fick mig på andra tankar. Och nu vette fanken om jag inte vill ha matta i vårt stora badrum också den dagen det blir aktuellt att renovera det (kakel och klinker idag).

Modernt litet badrum med randig tapet, golv med matta, vit toalett och badkar, fönster med grönska utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt stilrent litet badrum med randiga väggar, handfat, toalett och badkar framför fönster med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt, stilrent litet badrum med väggarna i randigt mönster, träskåp och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ett_em och 3 till
  • Laddar…
hellgun skrev:
Vi är väldigt nöjda med vårt lilla badrum från 2014. Känns modernt, stilrent och funktionellt. Jag har alltid tänkt att kakel och klinkers varit en självklarhet men min fru fick mig på andra tankar. Och nu vette fanken om jag inte vill ha matta i vårt stora badrum också den dagen det blir aktuellt att renovera det (kakel och klinker idag).
Supersnyggt! Får man fråga vad ni fick ge för renoveringen?
 
Jobbar man med ljus går det att få till en bra myskänsla även med en ganska ordinär matta (vi har som synes den som aaaaalla har). Kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt såhär i dagsljus. Nu hoppas vi bara att den håller sig fräsch i några år också.
Ett badrum med mörkbrun matta, vita sanitetsprodukter och grå kakelvägg som får myskänsla av dagsljuset och kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern dusch med mörk kakelvägg och takmonterat duschhuvud i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ett_em
  • Laddar…
Location skrev:
Supersnyggt! Får man fråga vad ni fick ge för renoveringen?
Tack!

Detta var ett tillbygge och inte renovering men mattläggning inklusive flytsplackling är specat såhär på fakturan. Tror badrummet är runt 3,5 m2.

Arbete: 9000 - ROT (50%) = 4500:-
Material: 11454:-

En av Göteborgs större golvläggare tror jag. Det gick genom vår snickare som hade hela entrepenaden.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Polos skrev:
Ok så du tillbringar lite tid i badrum så därför har ni en billigare produkt där.
Om du formulerar det så här i stället börjar du närma dig sanningen:
Tillbringar lite tid i våtrummen, så det praktiska går före estetiken.

Vem hänger en Rembrandt på dasset?
Eller har förgyllda kranar i tvättstugan?
 
  • Gilla
funderarn och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om du formulerar det så här i stället börjar du närma dig sanningen:
Tillbringar lite tid i våtrummen, så det praktiska går före estetiken.

Vem hänger en Rembrandt på dasset?
Eller har förgyllda kranar i tvättstugan?
Ja bygger man åt sig själv så går ditt resonemang ihop, men när man ska bygga för att som vi sälja till högstbjudande så går det inte sätta in plastmattor.
 
G
Adam F skrev:
Skall man vara riktigt praktisk så är det väl duschkabin som gäller också, det lär ju minska risken för vattenskada ganska rejält.
Du har faktiskt en poäng där i mina ögon.
 
Polos skrev:
Ja bygger man åt sig själv så går ditt resonemang ihop, men när man ska bygga för att som vi sälja till högstbjudande så går det inte sätta in plastmattor.
Det är väl beroende av om det kan öka värdet på hela fastigheten vid försäljning. Högstbjudande finns väl alltid vid försäljning ;)
 
Excel
Adam F skrev:
Skall man vara riktigt praktisk så är det väl duschkabin som gäller också, det lär ju minska risken för vattenskada ganska rejält.
Duschkabin är allt annat än praktisk, svår och rengöra och en massa damm under.
 
AndersS skrev:
Det är väl beroende av om det kan öka värdet på hela fastigheten vid försäljning. Högstbjudande finns väl alltid vid försäljning ;)
Nej högstbjudande finns inte alltid vid försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.