61 919 läst · 186 svar
62k läst
186 svar
Renovering av tvättstuga i källaren
Skivan är en LK Spårskiva EPS 16. Den bygger 16mm + fix (ca 3mm).
Golvvärmeslangen är 12mm. Vi flyter minst 12mm vid lägsta punkt dvs. vid brunnen.
Idag kör vi falluppbyggnad
Golvvärmeslangen är 12mm. Vi flyter minst 12mm vid lägsta punkt dvs. vid brunnen.
Idag kör vi falluppbyggnad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@jockeping Yes EPSspårskivan är den enda isoleringen. Absolut inte optimalt och jag är medveten om värmeförlusten, dock väljer jag detta alternativ ändå.
Jag är mest nyfiken på systemet själv. Där av frågan. Frågan är hur många hundralappar per år extra det kostar att bara ha den EPSskkvan kontra full isolering. Kan ju inte vara en enorm skillnad. Vet du nåt om det? Tar det annan skada?Robin Fröjd skrev:
Efter 55st säck flytspackel är det klart
Imorgon kör vi lokalt fall vid badkar och dusch med golvspackel.
Fick även göra lite modifikationer idag på WC-fixtur. Toaletten hade hamnat på 39cm och nu har jag ändrat den till 44cm.
Kvällen avslutades med ett lager primer på hela golvet.
@jockeping. Självklart skulle jag rekommendera mer isolering för att minimera energiförluster och för att göra det mer korrekt. Men, i mitt fall var det inte aktuellt att bila 25m2 golv. Kostnaden för att driva golvet kan ju också variera beroende på vilken typ av uppvärmningssystem man har. Själv ska jag installera bergvärme inom väldigt snarframtid. Dom hantverkare jag har haft här ser inga problem men den installation jag kör.
Imorgon kör vi lokalt fall vid badkar och dusch med golvspackel.
Fick även göra lite modifikationer idag på WC-fixtur. Toaletten hade hamnat på 39cm och nu har jag ändrat den till 44cm.
Kvällen avslutades med ett lager primer på hela golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@jockeping. Självklart skulle jag rekommendera mer isolering för att minimera energiförluster och för att göra det mer korrekt. Men, i mitt fall var det inte aktuellt att bila 25m2 golv. Kostnaden för att driva golvet kan ju också variera beroende på vilken typ av uppvärmningssystem man har. Själv ska jag installera bergvärme inom väldigt snarframtid. Dom hantverkare jag har haft här ser inga problem men den installation jag kör.
@KjellTimell Jag har aldrig läst något om denna omvända fuktvandring, men den bör väl existera i och med att den nämns. Frågan är hur vanligt det är att det förekommer när man inte isolerar "på rätt sätt". Det beror väl i sig på markförhållande....
@jockeping Jo precis. Man skulle eventuellt inte behöva lägga tätskikt över hela golvytan. Bara på Zon 1, därav kan fukt vandra igenom ändå.
Jag vet inte hur det är i andras hus, men i mitt hus är det ganska kallt året om i källaren och framför allt på källargolvet. För att få någorlunda "barfota temperatur" skulle nog golvvärmen behöva vara på året om i vilket fall.
Jag har läst någon artikel om det KjellTimell nämner och då rekommenderas det att bara köra golvvärmen vid användningen av rummet. Dock är detta något jag kommer frångå
Jag vet inte hur det är i andras hus, men i mitt hus är det ganska kallt året om i källaren och framför allt på källargolvet. För att få någorlunda "barfota temperatur" skulle nog golvvärmen behöva vara på året om i vilket fall.
Jag har läst någon artikel om det KjellTimell nämner och då rekommenderas det att bara köra golvvärmen vid användningen av rummet. Dock är detta något jag kommer frångå
Mitt hus är likandant. Kallt på källargolvet året om och just nu 16 grader varmt i luften.
Jag tror det blir kanon hursom och är sugen på att göra likadant när jag gör om tvättstuga och fixar ett badrum i källaren.. Tror förutsättningarna är ganska lika dina, kanske ett tunnare betonggolv (60tals hus). Jag har plastgolv limmade i vissa rum som säkert suttit sedan 60-70talet och de sitter bra än = ingen uppkommande fukt.
Jag tror det blir kanon hursom och är sugen på att göra likadant när jag gör om tvättstuga och fixar ett badrum i källaren.. Tror förutsättningarna är ganska lika dina, kanske ett tunnare betonggolv (60tals hus). Jag har plastgolv limmade i vissa rum som säkert suttit sedan 60-70talet och de sitter bra än = ingen uppkommande fukt.
Okej Hur många m2 hamnar du på?
Jag tror att tjockleken på mitt betonggolv är 10-12cm.
Allt som allt tror jag att detta projekt kommer sluta runt 250k
Jag tror att tjockleken på mitt betonggolv är 10-12cm.
Allt som allt tror jag att detta projekt kommer sluta runt 250k
I runda slängar 20-25 kvm. Tjockleken hos mig är däremellan också.
Shit, och då gör du mycket själv! Jag vill gärna tro att mitt projekt blir som för ett vanligt badrum 150-200k. Men den som vet....
NU ska det bli kul att snart se lite slutresultat för dig
Shit, och då gör du mycket själv! Jag vill gärna tro att mitt projekt blir som för ett vanligt badrum 150-200k. Men den som vet....
NU ska det bli kul att snart se lite slutresultat för dig
Idag har vi kört lokal fallen och spacklat skarvar.
@jockeping Är du intresserad av min kostnadsplan hittar du den bifogad här så kan du se vad de olika delarna har gått på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@jockeping Är du intresserad av min kostnadsplan hittar du den bifogad här så kan du se vad de olika delarna har gått på.
Redigerat: