7 797 366 läst · 38 171 svar
7797k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Eftersom nummer 82 av Nattens Dagblad utkom på valborg enligt gammal tradition vill jag passa på och återge några historier. Helt utan syfte att locka fler prenumeranter på detta eminenta tryckalster som utges av Gamlakarleby Manskör.
För att hjälpa utbölingar utan insikter i den äkta och oförfalskade svenska som talas norr om Krombiåsn översätter jag vid behov.
Göran: - He va kolkkå oljuude hos grannona vår i natt, ti skreik å bolta i väddji.
Kurt: -Nå ringd tu å klaga?
Göran: -Nee, me störd int he naa fö ja satt å öva på saxofon min heila tiide.
-Det var ett fruktansvårt oljud hos grannarna våra i natt, de skrek och bultade i väggen.
-Nå ringde du och klagade?
Nej, mig störde det inte alls för jag satt och övade på saxofonen min hela tiden
Ester: -Du sir et ja gråter å frågar int för vi ja djer he.
Edvin: -Nee. Förra gangå kosta he me ein päls å två klänning
-Du ser att jag gråter och frågar inte varför jag gör det
Nej, förra gången kostade det mig en päls och två klänningar
He va Anton som drog ut på en veckolång tur under älgjakten och förmanar sin lille son:
-Om länsman komber så täcker tu över brännvinsapparate nogat å komber jaktkonsulente så veit tu at tu ska djööm älgtjöte i skooji, å komber sööm-maskinsförsäljar (symaskinsförsäljaren) så siter tu i mammas knä heila tiide. (hela tiden)
För att hjälpa utbölingar utan insikter i den äkta och oförfalskade svenska som talas norr om Krombiåsn översätter jag vid behov.
Göran: - He va kolkkå oljuude hos grannona vår i natt, ti skreik å bolta i väddji.
Kurt: -Nå ringd tu å klaga?
Göran: -Nee, me störd int he naa fö ja satt å öva på saxofon min heila tiide.
-Det var ett fruktansvårt oljud hos grannarna våra i natt, de skrek och bultade i väggen.
-Nå ringde du och klagade?
Nej, mig störde det inte alls för jag satt och övade på saxofonen min hela tiden
Ester: -Du sir et ja gråter å frågar int för vi ja djer he.
Edvin: -Nee. Förra gangå kosta he me ein päls å två klänning
-Du ser att jag gråter och frågar inte varför jag gör det
Nej, förra gången kostade det mig en päls och två klänningar
He va Anton som drog ut på en veckolång tur under älgjakten och förmanar sin lille son:
-Om länsman komber så täcker tu över brännvinsapparate nogat å komber jaktkonsulente så veit tu at tu ska djööm älgtjöte i skooji, å komber sööm-maskinsförsäljar (symaskinsförsäljaren) så siter tu i mammas knä heila tiide. (hela tiden)
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg