Ja det skulle jag också vilja veta :)

Det är nämligen ingen tejp, det är nån teflonbakduk från clas olsson som jag satt dubbelhäftande tejp på. Funkar väl men aningen omständigt.

http://m.clasohlson.com/se/Ugnsduk-TFX/34-4298
 
Ola C skrev:
Ja det skulle jag också vilja veta :)

Det är nämligen ingen tejp, det är nån teflonbakduk från clas olsson som jag satt dubbelhäftande tejp på. Funkar väl men aningen omständigt.

[länk]
Kreativt måste jag säga, kan vara värt att prova någon gång.

Annars har du tidigare hänvisat till Axminster men det kanske inte passade här?
https://www.byggahus.se/forum/verkt...a-min-bosch-gts10.html?perpage=15#post2081315
Har själv tänkt lägga detta i korgen men inte haft något överhängande behov/kommit till skott ännu.
Direktlänken till Axminster: http://www.axminster.co.uk/slick-low-friction-material-ax21305
 
Ja, den tjockare från axminster (3 och 6mm) funkar bra, fast ibland är det lite tjockt. Deras tunna "tape" har jag också men den ormar sig mer än adhesivet orkar hålla fast den.

Den här från clas olsson är väldigt slitstark, och så jobbigt är det inte att göra dubbelhäftande av den, rulla ut en halvmeter tejp, på med en remsa teflon så har man en bit som räcker ett tag. Typiskt bra användningsområde under ex ett anhåll som man vill ha nära bordsytan (iaf närmre än 3mm som axminsters tunna sheet är) men inte glida metall mot metall. Jag har det även mellan rotationsytorna på min klyvknivsmekanism https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=157690&d=1445701786
 
Sista inlägget i bandsågsrenoveringen. Idag anlände lite fjädrar, dom va rätt billiga (ca 40kr st) så köpte några olika för att testa. Har läst både mattiasp's uppsats om bandsågsfjäder samt mattias wandels dito. Mitt test slutade med röda långa fjädern, max kraft på 1400N vilket är typ dubbelt mot vad wandel kom fram till för en 14" bandsåg. Min såg är dock rätt stöddig så den borde klara en stark fjäder.

Också provsågat lite, spånsugsboxen https://www.byggahus.se/forum/verkt...maskiner-idag-153.html?perpage=15#post2700058 funkar utmärkt, kunde knappt se ett sågspån nånstans efter alla provsågningar.

Sågsnittet blev inte vidare bra (rakt men ganska vågigt) men det är en 6mm klinga av okänt skick som följde med köpet, att tro den klyver 100mm ask på ett bra sätt är nog lite optimistiskt. Inväntar tuffsawklingorna innan jag dömer ut sågen.


Olika fjädrar för bandsågsrenovering på ett verkstadsbord med förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En röd fjäder i en bandsågsmekanism med en spänningsjusteringsskruv och en del av såghjulet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bandsåg med ett block av ljus trä fastspänt redo för sågning, belägen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träbit med ojämnt sågade vågmönster indikerar problem med bandsågen som beskrivs i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tnuis och 4 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Sista inlägget i bandsågsrenoveringen.
.
.
.
Inväntar tuffsawklingorna innan jag dömer ut sågen.
Sista inläget får det inte vara! Vi vill även ta del av slutomdömet! ;)
 
  • Gilla
VedbyMats och 1 till
  • Laddar…
jac skrev:
Kreativt måste jag säga, kan vara värt att prova någon gång.

Annars har du tidigare hänvisat till Axminster men det kanske inte passade här?
[länk]
Har själv tänkt lägga detta i korgen men inte haft något överhängande behov/kommit till skott ännu.
Direktlänken till Axminster: [länk]
Beställde själv PTFE tejp från ebay för något år sedan. Kostade hela 22kr inklusive frakt

Fungerat förvånadsvärt bra, har b.l.a använt det på anhållet till justersågen, så den får stryk.
 
Grymt, tack för tipset (y)
 
Mindes att jag sett Mathias Wandel nämna någon annan lågfriktionstejp. Var tvungen att leta för att hitta det. Men han rekommenderar att använda UHMW tejp. Finns också att köpa på ebay såg jag.

Från Wikipedia:
UHMWPE is odorless, tasteless, and nontoxic.[3] It embodies all the characteristics of high-density polyethylene (HDPE) with the added traits of being resistant to concentrated acids and alkalis as well as numerous organic solvents.[4] It is highly resistant to corrosive chemicals except oxidizing acids; has extremely low moisture absorption and a very low coefficient of friction; is self-lubricating (see boundary lubrication); and is highly resistant to abrasion, in some forms being 15 times more resistant to abrasion than carbon steel. Its coefficient of friction is significantly lower than that of nylon and acetal, and is comparable to that of polytetrafluoroethylene (PTFE, Teflon), but UHMWPE has better abrasion resistance than PTFE.
 
De gröna remsorna som sitter på Festools skenor går att köpa som reservdel och är UHMWPE med ena sidan självhäftande. Jag har använt dem som glidtejp med viss framgång. I mitt fall under mitt fräsanhåll på bordsfräsen. Tidigare var det glidknappar, men det gör att det blir ett mellanrum under anhållet, vilket försämrar utsuget en hel del.

Tillägg: Vid närmare eftertanke är det mer troligt att det är HMWPE, eftersom de ser ut att vara extruderade. UHMWPE kan inte bearbetas termoplastiskt till följd av den extremt höga molekylvikten. I alla händelser är det en utmärkt produkt att använda på glidytor.
 
Redigerat:
Organiserat slippapper. Mycket nöjd. Köpte först en mapp med A4-plastfickor, men givetvis är ett slippapper typ 2 cm bredare än ett A4. Fanns rum i denna från förvara.se dock.

Organiserade slippapper sorterade i genomskinliga plastfickor i en öppen förvaringsmapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Städarna var här idag, så när jag kom hem fixade jag naturligtvis detta på 10 min. Men det var värt det, ikväll när barnen lagt sig blir det tälja för hela slanten.

Trästock och träspån på ett golv i ett hörn av ett rum, tyder på nyligen utförd täljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Tog tag i bandsågsrenoveringen i dag. Innan jag blästrar och lackar skönheten gör jag klar några modifieringar först. Maskinen levererades utan växellåda. Då jag inte kommer såga metall med denna såg gjorde jag ett lock för att sätta över växelhuset.

[bild]

[bild]

Passade på att montera höj- och sänkbara hjul.

[bild]

[bild]

Övre remskiva kastar lite grann och behöver bytas alt. riktas.

[bild]
precis sådana hjul är jag utefter, vad kallas dom och vart hittade du dom?
mvh stefan
 
Hjulen hittar du hos Axminster tex.
 
Panoramavy över byggarbetsplats där grunden för ett hus och garage ska anläggas, med grävmaskin och grushög.

här ska alltså ett hus å garage upp... personligen tycker jag det ser ut som att man kommer snubbla på marken men man får ju vara nöjd iaf ;) Det enda jag bistår med är att fota.
 
Sågat lite björkstockar.
Hand vilar på ett sågat björkplank bredvid en gul mynt för storleksjämförelse, planket är tänkt som golvbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidobrädorna är tänkta att bli golv.
Nysågade björkbrädor staplade, med plana ytor och ljus färgnyans, avsedda för golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.