I helgen inköptes lite Incra-prylar , nu börjar precisionen bli bra på sågen med noll glapp!!
Man blir ju lyrisk :D

Någon annan på forumet som använder Incra-prylar och kan tipsa om användning?


såg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



såg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Tråden är nu flera minuter gammal och ingen har gnällt på att klyvkniven saknas på bilderna. Skärpning!

;)
 
  • Gilla
  • Haha
041322772@telia.com och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Är det en v27 så guldiga aluprofilen inte ingick? Tror du måste ordna nån lämplig fyrkantsprofil för att styva upp det med tanke på att det är förhållandevis långt från anhåll till klingan. Utanpå profilen kan du sen ha nåt offermaterial, ex mdf, dom gånger du behöver fina utgångssnitt.

Gjorde liknande modd på min festool cs70 såg, väldigt nöjd med det. Jag satte glidplast på undersidan av min aluprofil för att slippa metall mot metall skrapet.
 
Ola C skrev:
Är det en v27 så guldiga aluprofilen inte ingick? Tror du måste ordna nån lämplig fyrkantsprofil för att styva upp det med tanke på att det är förhållandevis långt från anhåll till klingan. Utanpå profilen kan du sen ha nåt offermaterial, ex mdf, dom gånger du behöver fina utgångssnitt.

Gjorde liknande modd på min festool cs70 såg, väldigt nöjd med det. Jag satte glidplast på undersidan av min aluprofil för att slippa metall mot metall skrapet.
Japp det är en V.27 ("gradskivan" och "stålgejdern" med expanderbara teflonbrickor som ett kit 550 kr) , själva aluminiumprofilen köpte jag separat, även det Incra. Den grova fyrkantsprofilen hade jag liggandes. Kommer att som du säger förlänga anhållet med offerbit.
Finns ju att köpa aluminium-anhåll som Incra-tillbehör men kan nog tillverkas i garaget !
Glidplast ?? Vad är det ? Har ju Festool-skenor med glidlister är detta någon annan variant som kan köpas som "metervara"?
 
Jag var nog lite otydlig, med aluprofil menar jag den som skruvas i anhållet, ex på incra 1000 anhållet.Tror inte det räcker att förlänga anhållet med offerbit (du har ju nu ganska långt från spåret till klingan) utan du kommer sannolikt behöva nån uppstyvande profil innanför offermaterialet.

Glidplast körde jag på sån här http://www.axminster.co.uk/slick-low-friction-material den som heter tape tycker jag ormar sig för mycket, sheet är mer stabil. Duget säkert bra med plast från ikea skärbräda också.
 
Vad kostar kitet?

Har faktiskt inte ens använt mitt kapanhåll till min GTS10, det kämns trevligare med aläde för både 45 och 90 grader. Men om man gör något mer avancerat är det klart att man vill ha ner glappet.

Fantanstiskt OT men måste fråga - hur funkar spånsuget i hyveln med den reduktionen där? Känns som att det borde kunna bli stopp direkt
 
V27 kostar 555 kr och aluprofilen 160 kr, för mig vart det otroligt väl spenderade pengar då precisionen ökade markant. Jag provade med att bygga släde men spåren i sågbordet är ju sådär i precision. Nu kan jag bygga ny släde och köpa till expanderbar skena och använda det fast monterade spåret - 0 glapp :D
Vad gäller spånsugstos på hyveln så är det som du antyder, kass, stopp direkt. Får se hur jag löser det.
 
Okej, det var ju faktiskt inte så farligt. Får lägga det där på minnet tills behov uppstår.

Jag använder teak från Biltema till mina slädar. Först såga ut dem lite för breda och sen gå på med slippapper tills de passar perfekt. Alubordet håller sig ju ganska stabilt om bara temperaturen hålls densamma och teak verkar inte påverkas nämnvärt av olika fukt i luften.

Den häe reduktionen hos Jula kanske kan vara något om du inte har möjlighet att köra med större sugslang.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-och-tillbehor/tillbehor/slangadapter-349024/
 
Woodrat, jag är "fullutrustad" vad gäller Incra. Kör mitt på en Makita 2704 o det funkar kalas. Säg till om du vill veta något, så kanske jag kan svara.

/t
 
Ser ut som en intressant lösning. Hur har du fäst det stora fyrkantsröret i bordet? Bara genomgående skruv och mutter eller något mer avancerat?
 
badtastex skrev:
Okej, det var ju faktiskt inte så farligt. Får lägga det där på minnet tills behov uppstår.

Jag använder teak från Biltema till mina slädar. Först såga ut dem lite för breda och sen gå på med slippapper tills de passar perfekt. Alubordet håller sig ju ganska stabilt om bara temperaturen hålls densamma och teak verkar inte påverkas nämnvärt av olika fukt i luften.

Den häe reduktionen hos Jula kanske kan vara något om du inte har möjlighet att köra med större sugslang.
[länk]
Jag tillverkade min träskena ungefär som du beskriver men då spåren i bordet var lite ojämt breda så vart det inte bra, lite irriterande glapp uppstod alltid eller så gick släden för trögt. Skall ta en kik på Jula-stosen, tack för tipset!
 
jac skrev:
Ser ut som en intressant lösning. Hur har du fäst det stora fyrkantsröret i bordet? Bara genomgående skruv och mutter eller något mer avancerat?
Genomgående bult med lite större diametern på hålen i fyrkantsprofilen så det går att höjdjustera skenan.
 
Bulldog skrev:
Woodrat, jag är "fullutrustad" vad gäller Incra. Kör mitt på en Makita 2704 o det funkar kalas. Säg till om du vill veta något, så kanske jag kan svara.

/t
Bilder !!! ( Sägs säga mer än tusen ord)
 
ImageUploadedByByggahus.se1410211072.339970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LS för sågning o fräsning.
Håller dock med en av de andra i tråden, för 90 grader och repeterbara längdkapningar använder jag en släde med delar från Kreg.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.