10 508 läst · 32 svar
11k läst
32 svar
Vad skulle ni vilja ha i ett dröm -garage?
Ljuset på 150 W LED låter väldigt underdimensionerat. Jag har ingen erfarenhet av LED men i mitt mekgarage på ca 40 kvadratmeter har jag på ena halvan sex tvårörsarmaturer och andra halvan fyra trerörsarmaturer som arbetsljus. Till det kommer en enrörsarmatur över arbetsbänken och två tvårörsarmaturer som allmänbelysning. Alla lysrör är 36 W.
Mitt drömgarage sitter ihop med bostaden, en vägg med isolerglas delar garaget från vardagsrummet, så jag kan meka och samtidigt ha samvaro med min kära. Det är faktiskt en idé min FD fru kom med, när hon tyckte det var tråkigt att jag var i garaget.
Precis byggt mitt drömgarage. 10*7m. Limträbalk som spänner över hela längden så 4.3m till nock. En port där utrymmet där är på ca 40-45kvm för en bil och en arbetsbänk som mäter 6m. Sista metern kommer bli en svetsbänk i rostfritt.
Ett verkstadsrum bredvid på ca 20kvm där pelarborr, pulverbox press och en eventuell metallsvarv ska infinna sig. En sidodörr på gaveln där de rummet mäter 3.5*1.5m för gräsklippare osv. Helkaklad Toalett i vinkel i bildelen på ca 3kvm. Ovan verkstadsdelen huserar ett loft på 30kvm med tv, soffa och ett skrivbord för motivlackeringen.
Ett verkstadsrum bredvid på ca 20kvm där pelarborr, pulverbox press och en eventuell metallsvarv ska infinna sig. En sidodörr på gaveln där de rummet mäter 3.5*1.5m för gräsklippare osv. Helkaklad Toalett i vinkel i bildelen på ca 3kvm. Ovan verkstadsdelen huserar ett loft på 30kvm med tv, soffa och ett skrivbord för motivlackeringen.
Den här hittade jag på webben runt 2009.
Oerhört läckert bygge, för bil- och hantverksentusiasten.
På nåt sätt en dröm sen dess.
Kanske inte byggt primärt för bilentusiast då den delen var väldigt liten. Och ett generalfel i designen är väl att träarbete skapar damm vilket smutsar ner bildelen då hela utrymmet är disponerat som ett rum. Men gillar kåken, ljust och luftigt. Kunde tänka mig denna med hel garagedel.
Tvåpelarlyft, separat ljudisolerat utrymme för kompressor.
Oerhört läckert bygge, för bil- och hantverksentusiasten.
På nåt sätt en dröm sen dess.
Kanske inte byggt primärt för bilentusiast då den delen var väldigt liten. Och ett generalfel i designen är väl att träarbete skapar damm vilket smutsar ner bildelen då hela utrymmet är disponerat som ett rum. Men gillar kåken, ljust och luftigt. Kunde tänka mig denna med hel garagedel.
Tvåpelarlyft, separat ljudisolerat utrymme för kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är mer hobbit än lång, så uttag i taket kan vi utesluta.Guson skrev:Eftersom du nämner lyft förutsätter jag att du skall meka, inte bara parkera. Man kan alltid parkera i ett mekgarage men inte alltid meka i ett parkeringsgarage... Har du bara 230 i takhöjd kan du sätta eluttag i taket om du är någorlunda välväxt. Minst ett trefas på varje vägg, om du skall meka själv huvudsakligen kan de gärna ligga på samma säkring om det är en begränsning du har. Jag gillar vägg/takmonterade sladdvindor. Ett par sådana strategiskt utspridda föreslår jag. Samma typ av slangvinda för tryckluft är också trevligt, alternativt fasta rör med uttag runt om garaget och/eller i taket.
Tryckluft och slangvinda blir det ju i mitten av garaget, samt kompressorn på utsidan av garaget, isolerad så man slipper lyssna på det.
Funderar på att komplettera med en kiss-toa för långa skruvkvällar när det är kallt, då slipper man gärna gå ut runt hörnet.
Hade sån tur så jag har en gammal grävd brunn jämte jag kan plocka vatten ifrån till tvättställ och toa.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
Saxlyft nerfällt i golv är praktiskt. Inga pelare i vägen när man öppnar bildörren eller vill göra annat i garaget.
http://www.twinbusch.se/saxlyft/fullhojds-saxlyft-for-nedsankning-i-golv-3-ton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.twinbusch.se/saxlyft/fullhojds-saxlyft-for-nedsankning-i-golv-3-ton
Hur funkar det om man ex.vis. tänker sig jobba med längsgående bromsrör som ofta går nära trösklarna? Man får kanske palla upp mellan bil och lyftplattan för att komma åt? Aldrig jobbat med en saxlyft men ser onekligen smäckert ut
Det följer med gummiklossar, sedan kan man köpa fler på Biltema eller liknande.
Det där har jag aldrig förstått, jag har bilar i mitt garage. Skulle aldrig komma på tanken att ha fåtöljer, spel och annat ovidkommande i garaget. Ska jag ha en "mancave" vill jag inte ha verkstadsutrustning i den heller, däremot bekväma sittplatser.Spett och slägga skrev:
Alla lyftar har sina svagheter och styrkor. Det finns flera varianter av billyft som har den nackdelen att det blir lite krångligt att komma åt längs trösklarna.
Andra lyftar låter bilen stå på sina hjul, besvärligt om man måste ta väck ett eller två för mekandet.
En och tvåpelarlyftar är i vägen för att öppna dörrar, och lite mer pyssel att få lyftpunkterna rätt.
osv osv
Men saxlyften har den fördelen att den går att få flush med golvet om man bygger så, ganska skönt om garaget i huvudsak ska användas till annat än lyfta upp bilar.
Andra lyftar låter bilen stå på sina hjul, besvärligt om man måste ta väck ett eller två för mekandet.
En och tvåpelarlyftar är i vägen för att öppna dörrar, och lite mer pyssel att få lyftpunkterna rätt.
osv osv
Men saxlyften har den fördelen att den går att få flush med golvet om man bygger så, ganska skönt om garaget i huvudsak ska användas till annat än lyfta upp bilar.
Det finns en likadan här fast billigare och med elektrisk spärr istället för tryckluft.
http://anabint.se/Produkter_verkstad_Saxlyftar_E-3500.html
http://anabint.se/Produkter_verkstad_Saxlyftar_E-3500.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det handlar om utrymme.Guson skrev:
De flesta svenska garage är så små att man knappt kan öppna bildörren inne i garaget, och ska man byta däck får man köra ut och göra det utanför.
"stora garage" är oftast garage för två bilar sedan är det kanske plats för en bänk eller i bästa fall ett förrådsdel där utemöbler, grill, gräsklippare, cyklar, vinterdäck och annat ska samsas.
Om man bygger rejält från början (om tomten medger det.) och har tex, ledigt med utrymme för bilar och fikahörna, eller hobbyrum eller liknande tror jag man kan trivas bättre. Särskilt om man kan ha ett separat förråd för förvara annat som cyklar mm.
Jag tror problemet är att vi tänker smått i Sverige.
Jag vill fortfarande inte ha soffa i garaget. Jag har ritat "drömgaraget" på 12x12 m (som jag senare funderade om till 12x14 när jag köpte en bil som var nära sex meter lång) och det finns inget utrymme för soffa där heller. Fyra bilplatser brett, två bilplatser långt. Framför två av parkeringsplatserna verkstad med lyft, framför de två andra förrådsutrymme. Jag håller dock med dig om att svenska garage i allmänhet är små. Jag kommer aldrig att bygga det där garaget men det är gratis att drömma.Spett och slägga skrev:Jag tror det handlar om utrymme.
De flesta svenska garage är så små att man knappt kan öppna bildörren inne i garaget, och ska man byta däck får man köra ut och göra det utanför.
"stora garage" är oftast garage för två bilar sedan är det kanske plats för en bänk eller i bästa fall ett förrådsdel där utemöbler, grill, gräsklippare, cyklar, vinterdäck och annat ska samsas.
Om man bygger rejält från början (om tomten medger det.) och har tex, ledigt med utrymme för bilar och fikahörna, eller hobbyrum eller liknande tror jag man kan trivas bättre. Särskilt om man kan ha ett separat förråd för förvara annat som cyklar mm.
Jag tror problemet är att vi tänker smått i Sverige.