Husqvarna220Ac skrev:
Kör 7-8h timmar/dygn, och se hur det ser ut efter 1vecka
Ok. Hur ska man tänka där vilka timmar den ska gå? 7-8 Tim sammanhängande eller dela upp det på 2-3perioder? Har det nån praktisk betydelse, eller bara vad man själv finner lämpligt?
Bör man låta den stå still nån hel dag ibland?
(Står säkert allt det här i Instr.boken men orkar inte plöja massa text)
 
Jag provade fram lite, men körde den några timmar varje dygn, sen får man ändra under säsongen, vädertimern är ett skämt.
 
Hur räknas "klipptiden"?
Låt säga att man vill ha igång den 10tim/dygn tex kl 10-20. Av dom 10tim så står den väl till nästan 30- 50% i laddning.
Jag menar att den effektiva klipptiden blir ju då ca 50-70%.
Eller hur är det beräknat där??

En annan fråga: När jag kollar i menyn "felmeddelande" så står det i stort sett varje timme sen jag satte igång den "ingen slingsignal" men den har ju funkat som den ska ändå, och lampan i laddstn lyser grönt. Vad kan det vara??
 
Klipptiden är inkl laddtid

Min 430 klarar 3200m2 på 24h vilket blir ca 133m2 i timmen.
Effektiva klipptiden på min är ca 180m2 i timmen då den klipper i ca 3h20min och laddar på en timme

Prova att generera en ny slingsignal
 
Ingen slingsignal kan beror på antigen glapp i slingan i någon skarv eller kontakterna vid laddstationen. Är det vid laddstationen så kan det ju vara så att det glappar till när klipparen dockar. Om strömmen bryts till laddstationen så bör du även då meddelandet. Kan även ha å göra med om eco läget är på. För då stängs ju slingan av underladdning.
 
Eco så blinkar det grönt och att få ingen slingsignal betyder inte automatiskt att den är av.
 
Eco så slår den av spänningen till slingan när den laddar, slår på den när den backar ut..
 
Körde "generera slingsignal" för ett par timmar sen och sen dess inga felmeddelande. Får se i morrn om det kommit några.
 
jordraketen skrev:
Körde "generera slingsignal" för ett par timmar sen och sen dess inga felmeddelande. Får se i morrn om det kommit några.
Kan säkert vara så enkelt. Får man vara så nyfiken och fråga om det finns någon annan robot i närheten? Tänkte ifall det då hjälpte att lägga sig på en annan frekvens.
 
quick skrev:
Kan säkert vara så enkelt. Får man vara så nyfiken och fråga om det finns någon annan robot i närheten? Tänkte ifall det då hjälpte att lägga sig på en annan frekvens.
Nix. Men har ett trådstaket runt halva slingsträckningen. Kan det stöka till det?
Och sen har jag klippt av och kortat in lågspänningskablen från trafon ca 9m. Men det kan väl inte ha nån betydelse? Även om det står klart och tydligt att man inte "får" göra det.
 
Nä det är inget som jag kan tänka mig ska ha någon inverkan. Men det har hänt tidigare att klippare och laddstation inte varit parade ifrån fabrik.
 
Vad händer vid strömavbrott om den är ute å klipper? Stannar den pga ingen kontakt med laddstn eller den fortsätter till den behöver laddas?
Måste den startas om eller nåt?
 
Den stannar så fort slingan slutar ge signal. Annars hade den ju bara kört iväg.

Har du Eco mode aktivt tror jag att du måste bära den till laddaren, annars startar den (väl?) när strömmen kommer tillbaka. Förutsatt att det finns kraft kvar i batteriet.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Tror det funkar ändå, prova dra ut sladden när den kör..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Tror det funkar ändå, prova dra ut sladden när den kör..
Hur skulle det kunna funka? Var ska klipparen vända när slingan inte avger någon signal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.