Jo jag kollade den skarven och den verkar ok. Är iofs skarvad med "sockerbit" men det tycker jag inte ska göra nåt då trådarna är i som dom ska och skruvarna åtdragna. Att den är nerkortad till 1m kan väl inte ha nån betydelse?
Har 2 skarvar på slingan i marken. Får väl gräva upp dom å kolla.
Söker den efter signalen varje hel timme typ, för det är så det ser ut i felmeddelande listan?
 
Signalen känner den av hela tiden när den är ute och klipper. Så fort signalen försvinner stannar klipparen direkt för att sedan hoppa igång igen när signalen kommer tillbaka. Jag misstänker att det är vid laddstationen så det glappar till när den dockar. Och då blir det runt en gång i timmen om det blir både när den kör i och ur laddstationen. Där är ju lätt att börja kolla oxå.
 
Har fortfarande inte fått ordning på slingan.
Får väl börja felsöka på riktigt.
Först kolla 2 skarvar i marken.
Möjligen skulle den ju kunna vara klämd mellan två stenar i marken då jag packat skåran med däcken på Stiga parken.
Tänkte att jag kanske kan göra så här: Släpper ut den på klippning och kör ett varv över slingan med Stigan igen och om jag då lyckas "klämma" slingan av det så borde väl klipparn stanna då och larma för ingen signal? Sen kolla slingan där stoppet skedde??
Nån som har nån bättre metod?
Alternativet är ju att plocka upp hela slingan och titta/känna. 😭
Kan det ha nån betydelse att slingändarna är korsade mellan där dom kommer upp ur marken och anslutningarna på laddplattan?
 
Korsat kablarna vid laddplattan? Fixa det först och lägga kablarna enligt manualen. Enklast att börja där. Och efter som fenomenet verkar komma en gång i timmen så kan det mycket möjligt vara vid laddstationen om felet blir varje gång den kör in och ut ur laddstationen.
 
quick skrev:
Korsat kablarna vid laddplattan? Fixa det först och lägga kablarna enligt manualen. Enklast att börja där. Och efter som fenomenet verkar komma en gång i timmen så kan det mycket möjligt vara vid laddstationen om felet blir varje gång den kör in och ut ur laddstationen.
Det är ju en sån där "klassisk härva" där med nån halv meter extra kabel från dom 3 slingorna. Hade tänkt att sätta ett kontaktdon där så jag enkelt kan koppla från slingan vid tex åska. Men då kanske det är noga att sladdarna ej korsas ens där?
Har skakat i sladdarna där för att se om larmet kommer då men utan resultat..
 
Jag har lite extra kabel vid laddstationen oxå och den här jag vikt fram och tillbaka var för sig och stoppat ner i var och en i sin kanal upp till kontakterna. Det känns som det kan bli konstiga fenomen om man har ett helt ormbo med kabel bakom stationen. Enklast att börja där iallafall.
 
Röra av ledningar och kabelhärvor vid en laddplatta och en vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så att det ser ut så här kan vara en anledning? Tycker jag borde fått fel meddelandet när jag skakar runt i detta...
Slingkablarna kommer upp i höger hörnan inne i huset. Kan det spela nån roll att vänster kabel så att säga "går förbi" centrum av laddplattan och sen kopplas till anslutningen på ladd stn?
 
Vet inte men det är ju långt ifrån instruktionerna i manualen iallafall. Det är ju enklare att fixa det där först än att leta efter andra tänkbara fel på slingan.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Manualen ja. Den har jag väl inte riktigt lusläst får jag erkänna.
Nu har jag i allafall särat på H å V kabel så får vi se hur hon beter sej ikväll.
Kanske inte är så lätt att ha ett kontaktdon där om det är så finkänsligt..
 
Diagram som visar två alternativa placeringar av begränsningsslinga i förhållande till en robotgräsklippares laddstation.
Så säger manualen. Ska man ha en kontakt så får man nog ha den precis bakom laddstationen isånafall. Om det nu är detta som är orsaken. Det går ju ganska lätt att plocka loss kontakter direkt ifrån laddstationen oxå för den delen.
 
Skärmavbild av felsökningstabell för robotgräsklippare med instruktioner för åtgärder vid olika felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
quick skrev:
[bild]
Så säger manualen. Ska man ha en kontakt så får man nog ha den precis bakom laddstationen isånafall. Om det nu är detta som är orsaken. Det går ju ganska lätt att plocka loss kontakter direkt ifrån laddstationen oxå för den delen.
Jag har en kontakt vid sidan av laddstation så det är inga problem
 
Stefan Severin skrev:
Jag har en kontakt vid sidan av laddstation så det är inga problem
Har du någon bild på hur du har löst det? Kan vara bra ifall fler funderar på nått likande. För själva kontakten i sig är inte problemet utan hur man löser kabeldragningen till den skulle jag tro. Nu vet vi ju inte om det är detta som orsakar problemet i jordraketens installation heller för den delen.
 
quick skrev:
Har du någon bild på hur du har löst det? Kan vara bra ifall fler funderar på nått likande. För själva kontakten i sig är inte problemet utan hur man löser kabeldragningen till den skulle jag tro. Nu vet vi ju inte om det är detta som orsakar problemet i jordraketens installation heller för den delen.
Kan inte infoga bilder här så det får bli länkar.
Här är kontakten i huset
https://www.dropbox.com/s/zvuzx37i1w38d71/2017-05-01 19.57.40.jpg?dl=0

Kablarna går i en bunt till stationen bredvid laddstationen.
Till kontakten går höger begränsningsslingan under plattan till kontakten
 
Redigerat:
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Såg att man kan köpa 420 för samma peng som 315, vinner man något på att gå på 315/420 istället för 310? Har ca 1000m2 tomt med ca 800m2 platt okomplicerad gräsmatta, är uppgradera onödigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.