3 336 453 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Kul att fler försökt detta själva, hjälpte en granne för ett par år sedan med att hitta brott på hans lina. Min metod blev att försöka mäta reflektionen från en fyrkantvåg, till och med jag kan uppskatta trädgårdsarbete när man får använda oscilloskop och funktionsgenerator. Vi hittade brottet och min avståndsbedömning stämde på 1,5m när...-RB- skrev:[länk]
Dock köpte jag den inte hos Liljekvists. Jag misstänker att det finns liknande apparater till ett bättre pris. Jag trodde att den skulle innehålla en bruksanvisning som beskriver hur man felsöker en Husqvarna-slinga i och med att den marknadsförs som "Husqvarna Testutrustning", men den bristfälliga manual som följde med innehöll i praktiken inget av värde.
Jag gjorde dock så här:
En galvad 6-tumsspik ner i marken till vilken den svarta klämman kopplades. Röd krokodilklämma på början av den del av slingan som jag visste att jag hade brott på.
På med tongeneratorn.
Nu kunde jag dra instrumentet på gräsmattan längs med slingan tills tonen upphörde. Och där var brottet. Skarva i en bit slinga med de där skarvstyckena som kostar som guld och sen var slingan hel igen
Tonen hörs klart bättre desto närmare slingan man kan föra instrumentet så om den ligger djupt nedgrävd kanske det inte funkar.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Jag har varit och hämtat samma såg och sågbänk son JLyck ovan. Som bonus blev det en dyckert-puffra också. Jag har extremt länge velat på vad jag ska handla för sort men nu behöver jag inte grubbla på det mer.
Med 15% extra rabatt på hela sortimentet hos Beijer under långfredagen så blev priserna:
Bosch GCM 8 SLJ - 3055:-
Bosch GTA 3800 - 1610:-
Paslode FN 1850.1 - 1100:-
Med 15% extra rabatt på hela sortimentet hos Beijer under långfredagen så blev priserna:
Bosch GCM 8 SLJ - 3055:-
Bosch GTA 3800 - 1610:-
Paslode FN 1850.1 - 1100:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inte bara liknande, exakt samma för dryga 100-lappen inklusive frakt:-RB- skrev:[länk]
Dock köpte jag den inte hos Liljekvists. Jag misstänker att det finns liknande apparater till ett bättre pris. Jag trodde att den skulle innehålla en bruksanvisning som beskriver hur man felsöker en Husqvarna-slinga i och med att den marknadsförs som "Husqvarna Testutrustning", men den bristfälliga manual som följde med innehöll i praktiken inget av värde.
Jag gjorde dock så här:
En galvad 6-tumsspik ner i marken till vilken den svarta klämman kopplades. Röd krokodilklämma på början av den del av slingan som jag visste att jag hade brott på.
På med tongeneratorn.
Nu kunde jag dra instrumentet på gräsmattan längs med slingan tills tonen upphörde. Och där var brottet. Skarva i en bit slinga med de där skarvstyckena som kostar som guld och sen var slingan hel igen
Tonen hörs klart bättre desto närmare slingan man kan föra instrumentet så om den ligger djupt nedgrävd kanske det inte funkar.
http://www.ebay.com/itm/MASTECH-MS6...394732?hash=item569524a72c:g:eAYAAOSwZ8ZW4Qnl
Det är ju ocker som Liljekvists håller på med. De har dessutom satt ut en Husqvarna logga i samband med produkten så man förleds att tro att det är en husqvarna produkt vilket det väl knappast är.
Den finns faktiskt på Husqvarnas egen hemsida som ett tillbehör för installation. Så det är inte säkert att Liljekvist är medvetet fula, och inte Husqvarna heller.mexitegel skrev:
Husqvarna säljer ett tillbehör som de faktiskt inte säger är deras eget fabrikat, och Liljekvist är återförsäljare av Husqvarnas sortiment och sätter antagligen automatiskt loggan och namnet vid alla produkter som levererats av Husqvarna utan att kontrollera varumärket (men det borde de egentligen göra).
Sen kan man alltid ha åsikter kring marginalerna på produkten.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Kanske inte köp men jag hade glömt bort att sågen låg i stugans ena förråd. Fick den för åtta år sen av morfar inför stugbygget. Då gick kastskyddet sönder. Så service och ett nytt skydd så ska här kapas lite
Och nu när vi ska sparka igång med lite timmersnickeri så passade denna perfekt till arsenalen.
Sen köpte jag en billig giraff.
Logga in
Skapa konto
Och nu när vi ska sparka igång med lite timmersnickeri så passade denna perfekt till arsenalen.
Logga in
Skapa konto
Sen köpte jag en billig giraff.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
En sådan modell fräser bara när den är arg...
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg