Tragiskt.....för man får ju misstänka att pengarna inte är ambassadörens privatförmögenhet..... och Afghanistan behöver alla pengar de har.

Och vitet på en halv miljon om man gör ambassad av huset istf bostad lär väl inte avskräcka, när man betalat 42 miljoner för det...

Martin_B
b8q skrev:
Och vitet på en halv miljon om man gör ambassad av huset istf bostad lär väl inte avskräcka, när man betalat 42 miljoner för det...
Jo fast det innebär väl inte att de får fortsätta driva stället som ambassad? Om de sätter igång verksamheten så blir det ett vite på 500.000, men stänger de inte ner verksamheten så blir det väl vite igen, väl? Och igen, och igen, och igen, tills de stänger ner verksamheten. Är det inte så?

Förmodligen betald med (svenska) biståndsmedel.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Regeringen kanske går in och styr kommunen så dom gör ett undantag för att bibehålla en god relation med Afghanistan man vet aldrig det är en galen värld.

Vad är det för galet med det Smurfen? Detaljplaner kan och ska ändras efter behov och många ambassader ligger i bostadsområden. Vissa mindre till och med i vanliga lägenheter.

Och att många fattiga länder lägger huvuddelen på en liten elit är vi väl också alla vuxna nog att veta och förstå. Men visst, jag förstår de priviligierade grannarna i Saltsjö-Duvnäs också, jag tycker bara att deras argument är synnerligen egoistiska och tunna.

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Att inte grannarna gick ihop och köpte kåken själva.

Martin_B
Nyfniken skrev:
Att inte grannarna gick ihop och köpte kåken själva.
Haha precis.. frågan är bara vad de skall göra med den? De kan ju inte sälja den för då kan den ju hamna i "fel" händer igen enligt deras tycke? De kan enbart ha kontroll över fastigheten så länge de äger den :)

Problemet är nog att p g a den diplomatiska immuniteten så finns det inga möjligheter att tvinga ambassaden/Afghanistan att betala, oavsett hur många viten som utdöms.

Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för galet med det Smurfen? Detaljplaner kan och ska ändras efter behov och många ambassader ligger i bostadsområden. Vissa mindre till och med i vanliga lägenheter.

Och att många fattiga länder lägger huvuddelen på en liten elit är vi väl också alla vuxna nog att veta och förstå. Men visst, jag förstår de priviligierade grannarna i Saltsjö-Duvnäs också, jag tycker bara att deras argument är synnerligen egoistiska och tunna.
Jag tycker det är galet om regeringen lägger sig i kommunal verksamhet för att fjäska för andra länder.

Martin_B
Riemann skrev:
Problemet är nog att p g a den diplomatiska immuniteten så finns det inga möjligheter att tvinga ambassaden/Afghanistan att betala, oavsett hur många viten som utdöms.
Kan nog stämma.

Frågan är då bara ifall Afghanistan är beredd att p.g.a. en sådan skitsak få dåliga relationer med Sverige?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Martin_B
Jag vill nog tro att de inte kommer att ställa till med problem för grannarna. Men jag kan ju ha väldigt fel.

Martin_B skrev:
Kan nog stämma.

Frågan är då bara ifall Afghanistan är beredd att p.g.a. en sådan skitsak få dåliga relationer med Sverige?
Det finns vad jag förstått en hel del stater som drar på sig stora mängder obetalda parkeringsböter.
http://www.di.se/artiklar/2015/8/12/diplomater-felparkerar--vagrar-att-betala/

Jag tror inte detta räcker för att de ska bli dåliga relationer. I a f inte så länge Sverige är beroende av afghanska myndigheters goda vilja att ta tillbaka de afghaner som ska utvisas. Blir det dåliga relationer mellan Sverige och Afghanistan är det minst lika mycket Sveriges som Afghanistans problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Då kan de bo i lyxvillan:D
Det strider inte mot detaljplan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.