3 271 800 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Den kopplingen på bilden kommer att funka fint. Lampan är troligtvis en glimlampa. Den lyser svagt på 230 v. En sådan lampa har en brinnspänning på c.a 70-80 V och ett förkopplingsmotstånd.
Märkligt att det inte är principiellt ritat med lampan mot två anslutningar på en av sidorna. Ja tänkbart är att den ska funka oavsett vilken man väljer som inkommande. Men alltid lurigt med en komponent som ligger över kontakter om det så är en glimlampa.
Det är egentligen inte så märkligt. Det är ju från början en trefasbrytare, tre in där uppe och tre ut därnere, sedan är ju lampan kopplad mellan två faser och den ena efter brytaren får indikering av/på. Nu var jag trött igår och såg inte ens glimlampan som är inkopplad utan bara tråden... Måste sluta kolla Byggahus precis innan det är läggdags
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag tycker också det var lite märkligt att lampan är kopplad både på inkommande och utgående.GK100 skrev:
MEN det finns kanske en anledning OM en av kontakterna svetsar, så kommer glidlampan att lysa oavsett om brytaren är på eller av om det bara finns en liten liten belastning, kan räcka med störningsfilter.
Är lampan kopplad kopplad till den kontakt som svetsar så lyser den oavsett (33% chans)
Protte
Man hade kunnat kopplat lampan bara på utgående plintar i brytaren men eftersom matningen till brytaren inte alltid kopplas in på samma sida på alla brytare så monteras lampan på var sin sida av brytaren.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Då kablarna från lampan har samma färg ville väl din bror matcha resten av kabeln till lamputtaget. Kreativ lösning av upphängningen, lampsladden ner i armaturen är ju rak och fin. Han är inte möjligtvis elektrisk fakir ???
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Han kunde ha tagit bort kopplingsplinten och satt lampstickproppen direkt på lampsladden och hängt upp lampan i hålet i plastbiten MEN då hade det ju inte blivit ett inlägg på BH
VU över vasken i köket packade ihop hela skiten delade sig så jag krängde ett nytt och skruva dit det.
Gjorde för säkerhetskull en kontroll av jorden och fick ut 115 volt mellan fas-jord och nolla-jord. Blev lite livrädd, efter lite demonterade av prylar hitta jag denna koppling ovanför ett överskåp. Enligt förra ägaren (försäljningsprospektet) så var elen i köket "fackmannamässig". Kallsvettas lite då vi bott utan jord i köket i två år. Får nog ta och gå igenom samtliga uttag.
Gjorde för säkerhetskull en kontroll av jorden och fick ut 115 volt mellan fas-jord och nolla-jord. Blev lite livrädd, efter lite demonterade av prylar hitta jag denna koppling ovanför ett överskåp. Enligt förra ägaren (försäljningsprospektet) så var elen i köket "fackmannamässig". Kallsvettas lite då vi bott utan jord i köket i två år. Får nog ta och gå igenom samtliga uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
:what:
Inte roligt o hitta såna fel men tur att det uppdagades utan att det hänt något.Sammy_j skrev:VU över vasken i köket packade ihop hela skiten delade sig så jag krängde ett nytt och skruva dit det.
Men blev lite nyfiken på den kulodosan, var hittar man den ?