Nja, det är fortfarande fullt användbart även om datumet gått ut. Så länge man inte doppar kompresserna i trekammarbrunnen innan man sätter på dem så är det ingen som helst fara.

Krillemans tilltag är föredömligt, jag har funderat på liknande men eftersom frun är sjuksköterska så finns ändå allt man behöver och lite till här hemma. Dessutom är det lite mer omständligt att köpa påfyllningsplåster till de där än att köpa ett paket plåster på Ica. ghoti har en mycket viktig poäng i att man måste veta hur man ska använda grejorna om de ska vara till någon nytta annars är de ändå inte till så stor hjälp.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Det finns plåster utan klister, som fäster mot sig själv, det gör inget om man är oljig/blodig/etc, [länk]
Har provat dessa, riktigt praktiska och sitter som ett smäck!
 
tommib
För ett tag sedan har jag börjat projektet "bygga källare" under vårt hus. Vi har en krypgrund med full ståhöjd i halva delen och lite lägre i andra halvan. Detta var mycket praktiskt när vi bytte alla avloppsrör och jag har hela tiden haft planen att göra en riktig källare där nere. Ett problem är att det kommer in vatten, men det kan man pumpa bort...
Det är också massa stora sprängstenar och berg där nere som måste bort, men eftersom det inte går att komma åt på något vettigt sätt (kedjehus) så är det handarbete som gäller. Sprängning går bort och spräckning har jag funderat på men inte kommit så långt än.


Hur som helst handlade jag för några veckor sedan spräckkilar och nu har jag haft tid att testa dem.
Stor sprängsten med insatta spräckkilar och en hammare i en grusig krypgrund under hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spräckkilar installerade i ett stort block av sten i en krypgrund med en röra av sten och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora sprängstenar i en krypgrund med verktyg och utrustning för att bygga källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenblock som brutits sönder i en källare med spräckkilar, omgiven av byggmaterial och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedtaget källargolv med stora sprängstenar och grus som en del av ett påbörjat källarbyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningsvis är det kul med spräckkilar :)

Projekttråd kommer när arbetet börjar gå fortare, just nu är det bara några timmar i veckan som finns till detta och då går det så långsamt....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib skrev:
För ett tag sedan har jag börjat projektet "bygga källare" under vårt hus.
Lite nyfiken på vad du ska ha källaren till
 
tommib
Hel källare. Mest till förvaring men också hobbyrum/arbetsrum till mig när barnen blir så stora att de måste ha egna rum.
Bergvärmepumpen ska få flytta ner också så att det blir mer plats i tvättstugan.

Jag räknar med att det kan bli kanske 50 kvm golvyta där nere med full ståhöjd, lite mer med lägre höjd.

Det finns också ett visst mått av "varför inte" i det hela. När utrymmet nu finns måste det ju utnyttjas....
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Hel källare. Mest till förvaring men också hobbyrum/arbetsrum till mig när barnen blir så stora.
Good luck, Chuck. Blir ett härligt projekt.
Blir spännande att följa. Har sett en del såna hus live. Tyvärr har de inte inrett dem utan bara låtit dem vara i rå betong. Skulle vilja se en snygg lösning 😀
 
Det ska jag följa :)
 
K
tommib skrev:
För ett tag sedan har jag börjat projektet "bygga källare" under vårt hus. Vi har en krypgrund med full ståhöjd i halva delen och lite lägre i andra halvan. Detta var mycket praktiskt när vi bytte alla avloppsrör och jag har hela tiden haft planen att göra en riktig källare där nere. Ett problem är att det kommer in vatten, men det kan man pumpa bort...
Det är också massa stora sprängstenar och berg där nere som måste bort, men eftersom det inte går att komma åt på något vettigt sätt (kedjehus) så är det handarbete som gäller. Sprängning går bort och spräckning har jag funderat på men inte kommit så långt än.


Hur som helst handlade jag för några veckor sedan spräckkilar och nu har jag haft tid att testa dem.


Sammanfattningsvis är det kul med spräckkilar :)

Projekttråd kommer när arbetet börjar gå fortare, just nu är det bara några timmar i veckan som finns till detta och då går det så långsamt....

Lite lindrigare än ditt projekt, tungrott ändå! Spräckkilarna kan vara min bästa investering på länge.. 22mm kör jag med och dom kom till nytta vid dräneringen förra sommaren när 10m3 stenhög på tomten byggdes upp, och nu i helgen och förra kom dom till nytta när jag "hittade" berg under källar/soutteränggolvet, tror jag kånkat ut 1,5 m3 till min stenhög hittills..

22 av 46 m² är färdigggrävda, 12 st. storsäck fyllda, hade budgeterat för 20 totalt, men lär få handla på mig 10 till.


Uppgrävning inomhus med synligt berg och stor sten, omgivet av grus och jord, samt en borrhammare och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utgrävd källargolv med synligt berg och sprängsten, samt en gul spräckkil på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med berg och grus på ett källargolv, verktyg och stenblock syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd källargolv med berg och grus, verktyg synligt, i renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävt källargolv med berggrund, utspridda stenar och grus, intill verktyg som spade och kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rivit panel på farstukvisten och börjat spika tillbaka, fick besök så arbetet fortsätter imorgon
Delvis avtäckt panel på en farstukvist med ställningar och ny spikad panel synlig, redo för fortsatt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjat röja ur garaget och bokat snickare för renovering. De får göra det strukturella arbetet, och såga snyggt panelbrädorna, så målar vi och skruvar upp panelen. Sedan ska taket bytas, det får de göra allt på, för jag är för klen för att skruva upp plåten och maken får inte klättra efter sina hjärntumörer.
 
tommib
Som sagt, projekttråd kommer när arbetet börjar gå snabbare. Troligen till sommaren.

Spräckkilarna är otroliga. Visst, man får ta i men det går ändå hyfsat fort. Berget är iofs hyfsat lättspräckt också. Kör med 20mm kilar, det kändes som bästa tradeoffen utan att behöva köpa en maskin med SDS-max. Julas röda Meec håller förvånansvärt bra för jobbet, men när jag ska börja spräcka berg så kanske det blir till att hyra något vassare. Kanske lite fler spräckkilar också....

Tidsplanen för projektet är ca 2-3 år framåt, och då inkluderar det inte källartrappan som måste byggas på något sätt. Just nu klättrar jag ner genom ett hål på 30x50 cm i grundmuren.
 
Hm, aningen mindre macho än ni andra här idag: Uppgraderat soptunna, limmat på nästa köksbänk, och installerat ventilationsfläkt lite provisoriskt i yngste sonens rum. Men det är typiskt alla dessa småjobb som faktiskt tar sån TID.
 
KjellTimell skrev:
[bild]
Gillar att gardinerna sitter kvar :)
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
eppeee skrev:
Gillar att gardinerna sitter kvar :)
Fast krukväxten blev det visst inget vatten över till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.