Lumbago är latin för ont i ryggen.
Vad som orsakar att det är ont i ryggen bryr sig diagnosen inte om så att säga.
 
Har påbörjat stege till den platsbyggda våningssängen jag gjorde för några veckor sen.


En pågående konstruktion av en trästege med verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästegar under arbete på verkstadsbord, avsedda för en platsbyggd våningssäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obyggd trästege i verkstadsrum, verktyg och platsbyggd våningssäng synlig i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 6 till
  • Laddar…
S
Fräser och åter fräser, hade lite virke över för att fortsätta med ytterliga ett verk ;) och sammanfogningen blir efter findus42 design.
 
BILDER ! Vi vill se bilder, att "bara" läsa texten ovan blir man ju nyfiken av och det är inte bra i det långa loppet.........
 
S
Fräsningen är klar, 16 urfräsningar och även "torr" monterat ihop allt, nu ska det bara borras 16 genom gående hål och 32 försänkningar med kvistborren, snart så :)
 
Fick i veckan hem en kul grej som jag inte riktigt själv trodde på först, men var bara tvungen att testa. Den heter "Instant screen activator" och gör en plan yta till en passiv skärm, så den behöver varken batteri eller strömsladd! Perfekt att ha i verkstan för bl.a. ritningar.

https://youtu.be/9db1_nzNhE4
 
  • Gilla
Aeroabuser och 12 till
  • Laddar…
Krilleman
pjodden skrev:
Fick i veckan hem en kul grej som jag inte riktigt själv trodde på först, men var bara tvungen att testa. Den heter "Instant screen activator" och gör en plan yta till en passiv skärm, så den behöver varken batteri eller strömsladd! Perfekt att ha i verkstan för bl.a. ritningar.

[länk]
Köpte du bara en burk med aktivatorn? Jag köpte flera och kör min skärm på väggen. Här snackar vi storbilds-tv!
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt, dagen till ära :D
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Köpte du bara en burk med aktivatorn? Jag köpte flera och kör min skärm på väggen. Här snackar vi storbilds-tv!
Jag väntar på en helpall för att blåsa på sidan av flisbilen. Då kan jag sälja ny reklam varje vecka.(y)
I övrigt var det en kul video.
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Provat att svetsa plast med det "nya" punktusuget monterat. En gammal 125 mm kanalfläkt på 75 w och 400 m3/h. Tre meter alu-klädd ventilationsslang och en plåttratt från ngt gammalt ventilationssystem. Luften går ofiltrerad ut genom väggen. Tänker använda det till vanlig svetsning och slipning med vinkelslip också :)

Svetsning av plast med punktutsug och svetsverktyg i förgrunden, ventilationsslang och tratt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort punktsug för svetsning med kanalfläkt, slang och plåttratt i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diy punktsugssystem för svetsning med kanalfläkt, ventilationstratt och alu-klädd slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Genomfärgad svart mdf med genomgående dominos. Ska bli verkstadsinredning.

Genomfärgad svart MDF-skiva med två synliga trädominos infällda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart MDF-bräda med dominofogar i verkstadsmiljö, förberedd för verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Provat att svetsa plast med det "nya" punktusuget monterat. En gammal 125 mm kanalfläkt på 75 w och 400 m3/h. Tre meter alu-klädd ventilationsslang och en plåttratt från ngt gammalt ventilationssystem. Luften går ofiltrerad ut genom väggen. Tänker använda det till vanlig svetsning och slipning med vinkelslip också :)

[bild]

[bild]

[bild]
Coolt! Testat hur det blir med svetsgaser med?
 
F
Daniel_N skrev:
Coolt! Testat hur det blir med svetsgaser med?
Snyggt. Tror den gör jobbet och lite till. Jag har 170mm fläkt på runt 25-28W och den drar ur rökgas utan problem.
 
Daniel_N skrev:
Coolt! Testat hur det blir med svetsgaser med?
Det kommer fungera det vet jag. Frågan är hur nära svetsstället den behöver vara 🤔
 
Har limmat ihop första av två systainer-torn. Gjorde dessa med genomgående dominos som en liten slängkyss till mina festools ;) Det är inte sista gången jag arbetar med genomfärgad svart mdf kan jag säga. Det är bara dubbelt så dyrt som vanlig mdf men jag misstänker att efter en vända med vax kommer de se så jäkla snygga ut... :)

De är egentligen tänkta till nya verkstan jag flyttar in i till sommaren men tänkte börja bygga en del av inredningen klart.

Montagesteg av svarta mdf-systainer-torn med genomgående dominofogar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Svart MDF-skiva med genomgående trädominos för ihoplimning av ett systainer-torn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det pågår arbete på ett svart MDF systainer-torn i en verkstad, med verktyg och festool lådor runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.