22 464 läst · 42 svar
22k läst
42 svar
Ett gammalt höloft blir kontor
Idag började jag jobba på takfoten. Panelen på långsidorna satt spikad utifrån nertill, men i ovankant var den spikad inifrån mot eternitläkten. Detta medför två problem: 1) Jag kan inte få takduken ut genom takfoten och 2) det skulle bli omöjligt att byta en panelbräda i framtiden om jag bygger in den här konstruktionen. Jag fick helt enkelt spika om panelen utifrån mot en ny regel och sen såga av panelen så det blir ett hål under läkten:
Ovanför den avsågade panelen har jag lagt en annan regel som går ut över panelen och följer takets vinkel. Takduken kommer gå i mellanrummet över den nya regeln men under eternitläkten. Det var väldigt svårt att såga av panelen med ett rakt snitt med tigersågen i 45 graders vinkel. Några tips på hur man kan göra det bättre? Bör jag täta med insektsnät här. Bakom panelen kommer det vara 70 mm luftspalt och sen utegips, så inte varmt, men det kanske ändå är lockande för insekter och möss att krypa in här?
Så här blir det utifån. Takduken kommer att sticka ut i överkant på den nya regeln och sen vikas ner, häftas fast och klämmas med en list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför den avsågade panelen har jag lagt en annan regel som går ut över panelen och följer takets vinkel. Takduken kommer gå i mellanrummet över den nya regeln men under eternitläkten. Det var väldigt svårt att såga av panelen med ett rakt snitt med tigersågen i 45 graders vinkel. Några tips på hur man kan göra det bättre? Bör jag täta med insektsnät här. Bakom panelen kommer det vara 70 mm luftspalt och sen utegips, så inte varmt, men det kanske ändå är lockande för insekter och möss att krypa in här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blir det utifån. Takduken kommer att sticka ut i överkant på den nya regeln och sen vikas ner, häftas fast och klämmas med en list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Varför inte såga med cirkelsåg eller sticksåg? Sen får du väll gå sista biten med tigern eller en fogsvans mot takstolen.
Intressant tråd i övrigt. Alltid kul att se någon som bygger om ett hus till något annat.
Intressant tråd i övrigt. Alltid kul att se någon som bygger om ett hus till något annat.
Det knepiga var att jag sågade panelen i 45 graders vinkel, men din kommentar fick mig att omvärdera detta och sågade om det i rät vinkel och monterade den övre regeln rakt också. Det hela blev mycket tätare och gör det dessutom mycket enklare att byta panel i framtiden, så tack!
¨
Jag har nu även monterat nedersta delen av takduken samt börjat sätta utegips. Jag valde att sätta sista takduken i en lång sammanhängande våd från gavel till gavel. Detta blir såklart säkrare mot eventuellt vatten, men samtidigt svårare att få vindtätt. Jag känner att det drar lite nere vid anslutningen mellan gips och takstol. Får klura ut något sätt att täta detta. Kanske sätter takduk eller vindpapp i varje fack ner över gipset för att få det helt tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu även monterat nedersta delen av takduken samt börjat sätta utegips. Jag valde att sätta sista takduken i en lång sammanhängande våd från gavel till gavel. Detta blir såklart säkrare mot eventuellt vatten, men samtidigt svårare att få vindtätt. Jag känner att det drar lite nere vid anslutningen mellan gips och takstol. Får klura ut något sätt att täta detta. Kanske sätter takduk eller vindpapp i varje fack ner över gipset för att få det helt tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är nog det mesta av vindskyddet färdigt. Jag valde utegips eftersom det har lågt ånggenomgångsmotstånd och borde skydda lite bättre mot gnagare än vad t.ex. vindduk gör. Så här blev det på långsidorna:
På gavlarna valde jag efter mycket funderande att behålla den gamla regelstommen oisolerad. Det skulle helt enkelt bli för tidsödande att passa in vindskydd och isolering i hela regelstommen och samtidigt behålla någon form av luftspalt. Detta gör dock att fönstren hamnar helt utanför det isolerande skiktet och därmed borde skapa rejäla köldbryggor runt fönsterkarmen. Jag har försökt undvika detta genom att isolera en bit runt fönstren, dock inte hela vägen till panelen eftersom jag ville behålla luftspalt bakom. Jag började med att sätta nya 70-reglar runt fönstren.
Och sedan vindskydd och isolering för att skapa en ram som förhoppningsvis minskar köldbryggan lite.
Gips monterat och klart på norra gaveln. Jag satte plywood den sista biten ner över stödbenet, mest för att ge lite extra stabilitet i hörnen. Det är många olika dimensioner på regelverk, takstol, förstärkningar, stödben, etc så det har krävts ett evigt pusslande för att få allt i någorlunda samma nivå.
Nästa steg är att isolera. Min tanke är att regla upp en ny "inre" gavel av 45x95 på avstånd 70mm från gipset och sedan lägga ett obrutet isoleringsskikt däremellan. Möjligtvis med en horisontell regel på mitten för att stabilisera lite. Kan man "stapla" isolering på högkant på det sättet utan att den sjunker ihop av sin egen vikt? Det är nästan fyra meter från golv upp till gavelspets. Om jag lägger en regel på mitten, över fönstret blir det som mest 2,10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På gavlarna valde jag efter mycket funderande att behålla den gamla regelstommen oisolerad. Det skulle helt enkelt bli för tidsödande att passa in vindskydd och isolering i hela regelstommen och samtidigt behålla någon form av luftspalt. Detta gör dock att fönstren hamnar helt utanför det isolerande skiktet och därmed borde skapa rejäla köldbryggor runt fönsterkarmen. Jag har försökt undvika detta genom att isolera en bit runt fönstren, dock inte hela vägen till panelen eftersom jag ville behålla luftspalt bakom. Jag började med att sätta nya 70-reglar runt fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sedan vindskydd och isolering för att skapa en ram som förhoppningsvis minskar köldbryggan lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips monterat och klart på norra gaveln. Jag satte plywood den sista biten ner över stödbenet, mest för att ge lite extra stabilitet i hörnen. Det är många olika dimensioner på regelverk, takstol, förstärkningar, stödben, etc så det har krävts ett evigt pusslande för att få allt i någorlunda samma nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg är att isolera. Min tanke är att regla upp en ny "inre" gavel av 45x95 på avstånd 70mm från gipset och sedan lägga ett obrutet isoleringsskikt däremellan. Möjligtvis med en horisontell regel på mitten för att stabilisera lite. Kan man "stapla" isolering på högkant på det sättet utan att den sjunker ihop av sin egen vikt? Det är nästan fyra meter från golv upp till gavelspets. Om jag lägger en regel på mitten, över fönstret blir det som mest 2,10.
På juldags morgon började jag och min sambo isolera snedtaket. Min första plan var att häfta upp ångbromsen en bit i taget och skjuta ner isoleringen i fickan, men det visade sig snabbt att med 180 cm mellan takstolarna lade sig isoleringen sig som en banan. Nästa idé var att prova snöre för att hålla fast isoleringen, men det gick precis lika illa, om inte ännu sämre, så det fick bli att kapa glesen till varje fack och sätta den efter hand. Första facket tog många timmar, men efter att vi fått in knixen gjorde vi hela taket på två dagar.
Eftersom detta inte ska bli bostad och jag vill kunna kallställa lokalen med underhållsvärme i perioder valde jag ångbroms istället för plast. Har grubblat mycket på det och försökt läsa för och nackdelar, men känner mig ganska trygg i att ångbroms borde räcka. Ingen kommer sova här eller duscha, laga mat, etc, så ångbelastningen borde vara betydligt lägre än i ett vanligt hushåll. Jag har också varit noga med att bara använda helt diffusionsöppna material mot ytterkanten (utegips och difftak). Så här såg det ut efter att vi isolerat:
Innanför utegipsen på gavlarna reglade jag upp en ny gavel 70 mm från den befintliga. Detta utrymme fylldes sen med obruten isolering för att motverka köldbryggor.
Och sen i med isolering i regelverket. Totala mängden isolering i väggen är 165 mm. Inte mycket med dagens mått mätt, men eftersom ytterpanelen inte sitter på spikläkt tänker jag att lite spillvärme kan inte vara fel. Om panelen på gavlarna byts ut i framtiden kan även den yttre regelstommen fyllas med 120 mm isolering.
Jag har reglat 45 mm bredare runt fönstren på den inre gaveln för att skapa vinklade fönsternischer.
Och så på med ångbroms på gavlarna också. Jag har även vikt in ångbromsen under glesen i snedtaket och börjat tejpa skarvarna längst upp. Samtidigt som jag vek in ångbromen riktade jag glesen med masonitbitar så att innertaket ska bli helt rakt. Det diffade inte mer än 20 mm som mest, men lika bra att jämna ut så mycket det går när det finns möjlighet. Jag hade inte tänkt lägga ångbroms på golvet. Rätt eller fel? Som jag förstått det är spånskivor redan ganska ångtröga och dessutom är väl ångtrycker som lägst mot golvet. Under golvet finns en oisolerad lada, vilket borde fungera som världen största krypgrund. Så länge det drar lite i ladan borde det vädra ur bra tänker jag?
Innan jag tejpade igen ångbromen pillade jag in de här hemgjorda fuktmätarna på fem ställen. De ligger längst ut i isoleringen och kommer få en diskret kontakt på insidan där jag kan plugga in en arduino som visar fukthalt och temperatur. Projektet har även en egen tråd här.
Trappan kommer att vara osiolerad, så därför kommer trapphålet att vara isolerat. Här blev det många knepiga vinklar där trapphålet möter snedväggen, mycket kliande i huvvet och lasern fick jobba lite för att få allt på plats, men jag tror jag fick ihop det till slut.
Trapphålet leder till entrédörren som ska in här. Jag har inte köpt någon dörr ännu, men det blir nog en billig ytterdörr från bauhaus. Ett problem är att dörren måste öppnas inåt. Inåtgående ytterdörrar går att specialbeställa mot ett ganska saftigt pristillägg. Jag tänker att jag borde kunna vända låscylindern och montera vreden på dörrens utsida och nyckelhålet på "insidan". Är det optimistiskt? Om det inte funkar får jag väl bita i det sura äpplet och specialbeställa en inåtgående.
Bredvid entrén blir det en liten toalett. Den mäter ca 135x115 cm med snedtak i 45 grader över hela, så det kan nog bli lite klaustofobiskt om man inte ser upp. Jag hade först satt glesen som i övriga taket, men tyckte det byggde ner för mycket, så rev upp det och monterade gles bakom ångbromsen istället, så nu ska det bara på en gipsskiva direkt på ångbromsen vilket sparar 45mm. Jag har också tänkt montera toalettstolen i 45 graders vinkel i hörnet till höger under snedtaket, vilket borde göra att den känns lite luftigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom detta inte ska bli bostad och jag vill kunna kallställa lokalen med underhållsvärme i perioder valde jag ångbroms istället för plast. Har grubblat mycket på det och försökt läsa för och nackdelar, men känner mig ganska trygg i att ångbroms borde räcka. Ingen kommer sova här eller duscha, laga mat, etc, så ångbelastningen borde vara betydligt lägre än i ett vanligt hushåll. Jag har också varit noga med att bara använda helt diffusionsöppna material mot ytterkanten (utegips och difftak). Så här såg det ut efter att vi isolerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innanför utegipsen på gavlarna reglade jag upp en ny gavel 70 mm från den befintliga. Detta utrymme fylldes sen med obruten isolering för att motverka köldbryggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen i med isolering i regelverket. Totala mängden isolering i väggen är 165 mm. Inte mycket med dagens mått mätt, men eftersom ytterpanelen inte sitter på spikläkt tänker jag att lite spillvärme kan inte vara fel. Om panelen på gavlarna byts ut i framtiden kan även den yttre regelstommen fyllas med 120 mm isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har reglat 45 mm bredare runt fönstren på den inre gaveln för att skapa vinklade fönsternischer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så på med ångbroms på gavlarna också. Jag har även vikt in ångbromsen under glesen i snedtaket och börjat tejpa skarvarna längst upp. Samtidigt som jag vek in ångbromen riktade jag glesen med masonitbitar så att innertaket ska bli helt rakt. Det diffade inte mer än 20 mm som mest, men lika bra att jämna ut så mycket det går när det finns möjlighet. Jag hade inte tänkt lägga ångbroms på golvet. Rätt eller fel? Som jag förstått det är spånskivor redan ganska ångtröga och dessutom är väl ångtrycker som lägst mot golvet. Under golvet finns en oisolerad lada, vilket borde fungera som världen största krypgrund. Så länge det drar lite i ladan borde det vädra ur bra tänker jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag tejpade igen ångbromen pillade jag in de här hemgjorda fuktmätarna på fem ställen. De ligger längst ut i isoleringen och kommer få en diskret kontakt på insidan där jag kan plugga in en arduino som visar fukthalt och temperatur. Projektet har även en egen tråd här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan kommer att vara osiolerad, så därför kommer trapphålet att vara isolerat. Här blev det många knepiga vinklar där trapphålet möter snedväggen, mycket kliande i huvvet och lasern fick jobba lite för att få allt på plats, men jag tror jag fick ihop det till slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapphålet leder till entrédörren som ska in här. Jag har inte köpt någon dörr ännu, men det blir nog en billig ytterdörr från bauhaus. Ett problem är att dörren måste öppnas inåt. Inåtgående ytterdörrar går att specialbeställa mot ett ganska saftigt pristillägg. Jag tänker att jag borde kunna vända låscylindern och montera vreden på dörrens utsida och nyckelhålet på "insidan". Är det optimistiskt? Om det inte funkar får jag väl bita i det sura äpplet och specialbeställa en inåtgående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bredvid entrén blir det en liten toalett. Den mäter ca 135x115 cm med snedtak i 45 grader över hela, så det kan nog bli lite klaustofobiskt om man inte ser upp. Jag hade först satt glesen som i övriga taket, men tyckte det byggde ner för mycket, så rev upp det och monterade gles bakom ångbromsen istället, så nu ska det bara på en gipsskiva direkt på ångbromsen vilket sparar 45mm. Jag har också tänkt montera toalettstolen i 45 graders vinkel i hörnet till höger under snedtaket, vilket borde göra att den känns lite luftigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fuktmätarna"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Intressant tråd detta!
Ger i alla fall en liten aning om vilket pyssel det är att jobba med gamla hus och ekonomidelar. Varenda lösning och varenda liten detalj måste skräddarsys. Det måste vind- och gnagarsäkras ordentligt överallt. Extremt tidsödande,men känslan av att jobba med rejäla massiva material är rätt go'. Och precis som efter ett tungt träningspass är man väldigt nöjd efteråt.
Ger i alla fall en liten aning om vilket pyssel det är att jobba med gamla hus och ekonomidelar. Varenda lösning och varenda liten detalj måste skräddarsys. Det måste vind- och gnagarsäkras ordentligt överallt. Extremt tidsödande,men känslan av att jobba med rejäla massiva material är rätt go'. Och precis som efter ett tungt träningspass är man väldigt nöjd efteråt.
Efter några resor under vintern är bygget igång igen. Jag fick besök av elektrikern som drog alla rör på drygt en dag. Har börjat sätta osb i trapphålet.
Elektrikern tipsade om Hole-In-One för att såga ut hålen till dosorna. Jag tyckte det lät väldigt dyrt för en pryl med så begränsat användningsområde och provade att göra en egen. Jag sågade ut en liten cylinder, något mindre än 70mm i diameter av en vanlig panelbräda med sticksåg och raspade till kanterna tills den satt som en smäck i dosan. Sen borrade jag exakt i mitten av cylindern halvvägs igenom med 10mm borr och pluppade i några neodymmagneter (fyra-fem kanske) som jag hade liggande. Finns på Clas Ohlson.
Genom att sätta en stack med lika många magneter på andra sidan av skivan hittade de dosan utan problem. Jag markerade med en penna och sågade sedan ut med hålsåg. Mer tidskrävnade, men gratis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikern tipsade om Hole-In-One för att såga ut hålen till dosorna. Jag tyckte det lät väldigt dyrt för en pryl med så begränsat användningsområde och provade att göra en egen. Jag sågade ut en liten cylinder, något mindre än 70mm i diameter av en vanlig panelbräda med sticksåg och raspade till kanterna tills den satt som en smäck i dosan. Sen borrade jag exakt i mitten av cylindern halvvägs igenom med 10mm borr och pluppade i några neodymmagneter (fyra-fem kanske) som jag hade liggande. Finns på Clas Ohlson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att sätta en stack med lika många magneter på andra sidan av skivan hittade de dosan utan problem. Jag markerade med en penna och sågade sedan ut med hålsåg. Mer tidskrävnade, men gratis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Makalöst! Väldigt imponerande! Tack för tipset om hole-in-one-kopian.
Produkter som diskuteras: "hole-in-one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Har man laserpass så kan man även använda den. Lys in med den i dosans centrum och sätt skivan på plats. Där lasern träffar skivan ska du borra sedan.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg