Fick ett ryck och bestämde mig för att koppla in gamla baslådan och ett slutsteg. Har dragit kabel nu men inte kopplat in. Två frågor:
1. Är det så enkelt som att jag kan koppla in min strömkabel på den där lediga strömplinten? På de andra sitter det nåt grönt (säkring?) men jag säkrar ju av min strömkabel ca 30 cm från batteriet.
2. Jordpunkt, jag hittar inget bra ställe att jorda på i bagaget. Finns liksom inga skruvar eller bultar att lossa och använda. Vad göra? Skrapa bort lacken på lastöglan (pil uppe i bild) och löda på jordkabeln? Borra och skruva genom plåten vid nedre pilen? Annat?
1. Är det så enkelt som att jag kan koppla in min strömkabel på den där lediga strömplinten? På de andra sitter det nåt grönt (säkring?) men jag säkrar ju av min strömkabel ca 30 cm från batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Jordpunkt, jag hittar inget bra ställe att jorda på i bagaget. Finns liksom inga skruvar eller bultar att lossa och använda. Vad göra? Skrapa bort lacken på lastöglan (pil uppe i bild) och löda på jordkabeln? Borra och skruva genom plåten vid nedre pilen? Annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lite överraskande svar för min del. Har alltid bara hört om att jorda i karossen, inklusive från de bilstereohandlare jag pratat med. Men då kanske jag blir tvungen att dra en lång kabel till? Känns inte alls lockande...
Det är bara plus där så du kan använda den lediga anslutningen för matning och se till att du har avsäkring strax efter på din kabel. Minus kan du säkert ta via gängan på bilden i #2 se till att få undan lack lite runt hålet och sätt gärna taggbrickor där också. Det vore som hsd skrev bra med regelrätt återledare men så görs det inte i bilvälden normalt så ta du vägen genom plåten här också.BiFuel skrev:
Tack!GK100 skrev:Det är bara plus där så du kan använda den lediga anslutningen för matning och se till att du har avsäkring strax efter på din kabel. Minus kan du säkert ta via gängan på bilden i #2 se till att få undan lack lite runt hålet och sätt gärna taggbrickor där också. Det vore som hsd skrev bra med regelrätt återledare men så görs det inte i bilvälden normalt så ta du vägen genom plåten här också.
Om jag tar en multimeter och mäter mellan pluskabel och den jordkabel jag dragit fast i gängen och jag får samma spänning som mellan plus- och minuspolen på batteriet så är allt OK?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Återstår bara att lista ut vad det är för storlek på bulten som ska passa i hålet i reservhjulsbaljan
Och att försöka koppla in hög-lågnivåadaptern på högtalarutgångarna från stereon med "strömtjuvar".
Och att försöka koppla in hög-lågnivåadaptern på högtalarutgångarna från stereon med "strömtjuvar".
Batteriet jobbar även under drift, tänk tomgångskörning med stort strömuttag typ värmesits bakruta torkare osv.Pumba skrev:
Jag drog en minuskabel mellan en bilstereo o batteriet en gång, jag fick snällt göra om o jorda nära istället, det blev ett sånt generatortjut att jag håll på att bli galen. Men testa gärna, det är ju lätt att koppla om, du kan använda båda ledare som plus istället. Det tror jag gör större nytta.
Försöker nog undvika att dra från batteriet. Verkar dock hopplöst att hitta jordpunkt nära. Inga bultar eller liknande som jag kan använda, bara bältesfästen och det känns inte bra att mixtra med dessa plus att de sitter med nån slags 12-kantig bits som jag inte har.
Suck.
Suck.