Hej svenssei,
Spontant låter det som om triac'en för patron 2 gått sönder.
 
Efter lite omdesign och lång väntan pga leveranstid från kretskortsleverantören har jag nu fått mitt egenbyggda kort på plats, och testkört det en vecka.
Kortet fungerar minst lika bra som det gamla trots att jag bara grovtrimmat reglerparametrarna.
Egenbyggt kretskort monterat i apparatskåp med kablar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rimborambo och 2 till
  • Laddar…
Okej.. Vad roligt att du fått det att fungera.. Vad blev slutpriset på hela kortet??. Själv så hittade jag en kabel som inte satt fast i en anslutning så det va så enkelt att bara sätta fast den igen och än så länge fungerar det.
 
Om man bara räknar kostnaden för kortet inklusive komponenterna landar det på ca 650kr, men jag handlade lite fler kort och reserv-komponenter ifall jag klantade mig, så jag har väl spenderat ca 1000kr egentligen.
Skönt att höra att du hittade felet!
 
  • Gilla
Lasse Lukkarinen
  • Laddar…
Jag har inte varit inne på forumet på en tid, men tack för ditt svar Leifson.

Jag har demonterat triacen för att kolla eventuell modellbeteckning, men det fanns inget skrivet på den.
Vet du modellbeteckning på triac som jag kan ersätta med?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tack. Du e en klippa. :)
Har beställt nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Fläkten i min ACJ låter illa ibland (tjutande ljud). Min uppfattning är att det är dags att byta kullager i fläkten. Aggregatet har varit i drift från installationen 1988 så det känns rimligt.
Nu kommer den svåra frågan, vad sitter det för kullager i denna fläkt och hur gör man enklast för att byta det eller dessa?
Min plan är att försöka göra detta byte under början av sommaren för att ha tid att hitta andra åtgärder om det skulle misslyckas.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tänkte skriva ett svar på min egen fråga nu när jag vet för att eventuellt hjälpa andra.
Lagren som sitter i fläkten är ett SKF 608-2Z, enligt uppgift är det samma lager som även sitter i fläktarna i värmeåtervinningen.
Närbild av ett SKF 608-2Z lager på en gul yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att jag även lägger upp en kort beskrivning hur jag gjorde för att byta lager.

Först skruvade jag bort fläkten och sedan tog jag bort infästningen. Fläktmotor med lossat lager och synlig segersäkring, omgiven av aluminiumlameller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det dags att ta bort aluminiumkoppen som ligger som ett dammskydd, jag slog ner en skruv i mitten av den men jag har senare sett personer som tagit bort den genom att använda en kniv på kanten. Min metod fungerat också men det blir lite mer jobb att få den funktionsduglig igen.
Närbild på en fläktkomponent med en central axel och en skylt som anger skruvdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under damtätningen sitter det en segersäkring som jag på bilden har lossat och nu ligger ovanför centrumaxeln.
Öppen motor med synlig segersäkring och centrumaxel, fjäderbrickor och lossnat lager under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kommit såhär lång satt allt fast. Detta beror på att (som jag kom fram till senare) någonting har läckt ut från lagrena och fastnat på axeln så att allt sitter fastkläggat i varandra.
För att ta lös motorlindningen gjorde jag en egen variant på avdragare. Jag hittade en hålplatta i garaget som hade rätt dimensioner på mönstret. Jag fäste fyra skruva i infästningen samt en skruv med mutter i mitten som pressar på axeln. På detta sätt kunde jag dra lös motorn från axeln. Det sitter en mutter under centrumskruven som inte syns som jag skruvade på för att få lös paketet. Hemmagjord anordning med hålplatta och skruvar för att dra lös ett lager från en motoraxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett lager kvar i botten av axeln medan det andra lagret följde med motorlindningen ut.
Demontage av en fläkt med synlig centrumaxel, lossad segersäkring och aluminiumdammskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en motor med synligt kullager och motorlindningar, med spår av utläckt smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagret i motorlindningen var lätt att knacka ut med lämpligt dorn medan det som satt fast i botten av motorn var lite knivigare.
Jag lånade lite några olika avdragare från kompisar men det var ingen som kom ner så djup i hålet för att få tag i lagret så det behövdes en annan lösning.
Eftersom jag normalt mest jobbar i trä fick det bli en lösning med detta.
Jag gjorde en träkloss med centrumhål för axeln och sedan två hål längre ut för två skruvar där jag placerade skruvskallarna under lagret och sedan en hålplatta i toppen. Träbiten hjälper till att hålla in skruvarna så att de inte åker ut. Sedan växeldrog jag på de två skruvarna till det att lagret var löst.
Som ni ser på träklossen behövde jag några försök innan jag fick ett bra grepp om lagret.
Delvis demonterad fläkt med en hemmagjord avdragare bestående av en hålplatta och skruvar för lagertillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjord träkloss med hål och två skruvar fästade genom en metallplatta, verktyg för att dra lager ur motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I botten under det undra lagret ligger två stycken "fjäderbrickor". Inblick i en fläkt där en segersäkring ligger ovanför centrumaxeln och aluminiumkoppen är upplagd för byte av lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bägge lagren är nu lösa och bara att rengöra allt och sedan monter in de nya kvar. De nya lagren ska först monteras i motorlindningen och sedan träs på axeln. På min motor gled lagren lätt på axeln utan att någon kraft behövdes. Hela paketet behöver tryckas ned något på de fjädrande brickorna för att kunna montera tillbaka segersäkringen i toppen av axeln.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
OBS! Jag bytte lager på min acj fläkt. Passade samtidigt på att rengöra själva fläkthjulet. Big mistake. På min lossnade det metalclips som förmodligen sitter där för hjulets balans. Vet in på vilka blad dessa satt och har testat massor men inte fått till det.
Grym obalans i hjulet nu när den varvar upp. :/
Men en ny fläkt kostar mer än jag vill lägga på ett gammalt system.

Så ett enkelt byte av kullager har resulterat till en mer högljud fläkt än någonsin:/
 
Claes Sörmland
Tack för beskrivning hur man får loss ett lager som sitter kvar i bottnen på axeln! Har samma problem och brist på tid och verktyg ledde till att jag bara bytte det yttre lagret.
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
När jag bytte lager var det yttre lagret som man lättare kommer åt i betydligt sämre skicka än det nedre som kändes helt ok så det bör klara sig i några år.
 
L Leifson67 skrev:
Det borde vara en BTA-25, Det är iallafall sådana som jag hade i mitt system och som jag ersatt de gamla med.
Här kommer länk till ELFA där jag beställde mina:
[länk]
Finns möjlighet att köpa ett kort av dig Leifson67 ??
 
Ja, det kan väl kanske ordnas. Beror lite på vad du är ute efter, endast kretskortet utan komponenter, komplett färdig-lött kort, eller nåt däremellan?
Skicka mig ett PM, så kan vi diskutera detaljerna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.