Är det någon som känner till något om Trivselhus? Pris, standard osv? Hur har leveransen och bygget gått?

Vi flyttade in i vårt trivselhus 8 månader sen och är riktigt nöjda.
Priset beror mycke på alla tillval ni gör. man kan själv välja leverantörer eller köpa in saker o ting själv. Leveranserna kom alla i tid även dom vi själv köpte in, viktigt att hålla reda på att allt kommer på plats i rätt tid.
Vi ritade om en hel del deras hus skiss och la till bastu, gjorde större kök med köksö.
standarden är bra från början tycker jag. Sen hur själva bygget går fram beror mycke på vem ni väljer eller tar som snickare, elektriker osv.
Men som sagt vi har varit nöjda. Enda som vi retade på oss var säljaren.
Samt hade vi tur med att våran KA bor som granne till oss och har själv trivselhus.
Lycka till!

Tjena

Vi bygger just nu med trivselhus och hittils har det ej varit några stora problem.

Dock så är vissa av tillvalspriserna dyra, jag sparade tex 20.000:- på att köpa vitvarorna från annan leverantör. (dock har jag vissa kontakter inom branchen, men det kan vara värt att kolla upp)

Fördelen med trivselhus är att dom är väldigt flexibla, du kan ändra i stortsett hur mkt som helst (planlösning, utr osv.) Dom är även välutrustade standard vad jag har sett iallafall.

Tack för svaren! Vad har Trivselhus för värmesystem? Vi skulle vilja ha bergvärme, går det att byta deras värmesystem till det?

Vilket Trivselhus har ni byggt ni som har gjort det? Vad har det kostat för er? Vi har tänkt oss Green Line 732 som är 163 kvm. Vet dock inte vad det kostar, försäljaren ska ta reda på det åt oss nu...

Vi kan inte göra mycket själv när de gäller byggande och liknande...har tummen mitt i handen... så vi kommer att få betala för allt. Trivselhus ordnar väl kontakten med alla dessa som ska bygga huset åt oss? Blir kostnaden avsevärt mycket större med hantverkare som bygger än om man klarar det själv? Hur stor är skillnaden?

Svårt att säga vad det kommer att kosta för er men räkna med att det tillkommer 200-300k på totalpriset (det gjorde det för oss.... tillval)

614 bygger vi och själva husbyggsatsen ligger väl ngn stans kring 1,2 mil. Sedan kostar grunden, tomten och uppförandet av huset också.

Trivselhus har förmedlat alla kontakter med entreprenörer och även alla kontrakt, förutom kontakten med kvalitetsansvarig som man måste ordna själv.

Maverick skrev:
Tack för svaren! Vad har Trivselhus för värmesystem? Vi skulle vilja ha bergvärme, går det att byta deras värmesystem till det?
I vårat hus sitter det en luftvärmepump som återvinner den "gamla" inomhusluften och skickar ut kall luft utan för huset. Vi har inte funderat på att byta ut den så därför vet jag inte säkert om man kan, men jag tror inte att det skall vara några problem sålänge man vet innan slutbeställningen vad man vill ha. Rent generellt verkar trivselhus vara väldigt flexibla, du kan i stort sett få allt som du vill (till ett pris förstås... ;) )

ski_extreme: vad kostar uppförandet av huset för er? Vi har tänkt oss en budget på ungefär 1 800 000 kr och då är allt inräknat i det (också grunden, uppförandet, huspaketet osv.) förutom själva tomtpriset. Tomten kommer antagligen att kosta ungefär 315 000 kr till sedan. Tror du att de är möligt att klara sig på det?

Maverick skrev:
ski_extreme: vad kostar uppförandet av huset för er? Vi har tänkt oss en budget på ungefär 1 800 000 kr och då är allt inräknat i det (också grunden, uppförandet, huspaketet osv.) förutom själva tomtpriset. Tomten kommer antagligen att kosta ungefär 315 000 kr till sedan. Tror du att de är möligt att klara sig på det?
633k kostar uppförandet. (hus+garage)
388k för grunden / grovplanering av tomt med fyllnadsmassor osv. (hus&garage)

Tror att det blir svårt att klara sig på 1,8mil vårat går på tot(ink pantbrev&lagfarter och allt sådant..) ca 3,3mil men då kostar ifs tomten 950k (sthlm är skit när det gäller tomtpriser.....). Vi har dock inte direkt snålat när det gäller tillvalen men inte överdrivit heller.

Om man tittar bara på hus & byggkostnaden så skulle den landa på 2,1mil men om du tar bort garaget så kan du nog komma ner lite.

Det kanske skilljer lite mellan vilka orter man bygger på ifs. Men låt trivselhus göra en produktionskostnadskalky till dig så kanske du får en lite bättre bild på vad det kommer att kosta.

Vi har då inte gjort ngt själva alls, det som återstår efter byggarna lämnar över huset är att måla huset utvändigt & finplanera tomten. Ev så kommer jag dra nätverket i huset själv också.

Inger: Det låter bra det! Vet du om Trivselhus säljer dyrare hus än andra? Har du något grepp om hur stor skillnaden är?

Inger.P. skrev:
Ofta har hustillverkaren ett kvadratmeterpris som stämmer in på deras olika husmodeller. Sedan kan de ju som Trivselhus ha en "budgetserie" (Solvik) som är billigare och en "lyxserie" Greenline. Sedan har ju Trivselhus även sina ordinarie kataloghus - mitt emellan :)

Jag tyckte inte att Trivselhus var dyrare än andra likvärdiga hustillverkare. Man måste alltid se till vad som är standard och vad som är tillval. Många blir lurade här. De ser en billig produktionskalkyl och bestämmer sig för DEN hustillverkaren. Sedan märker man att det är tillägg för både det ena och det andra... Helt plötsligt är det billigaste huset det dyraste...

Hos Trivselhus behöver man inte välja till en massa dyra tillval - för att få en tillfredsställande standard och kvalité på huset. Deras "standard" är helt OK från början :)
Hm...naturligtvis skulle ju vi vilja bygga ett Greenline då..."lyxhus" kallar du dem, vet du om just de är väldigt dyra? kanske man skulle kunna använda sig av planlösningen som grund och sedan göra om visa lösningar och därmed plocka bort det som är väldigt dyrt? Man kan ju nästan få rita sitt eget Trivselhus har jag förstått?

Hej
Vi pratade med Trivselhus i minst ett halvår om modeller, priser, planlösningar m.m. Vi tyckte också Greenline 732 var ett trevligt hus och det är absolut inte så dyrt som över 3 milj. Priset vi fick på det nyckelfärdigt var 2.2 milj om jag inte minns fel. Om du gillar detta hus skulle jag rekomendera att titta på Solvik 618/619 för de går att göra väldigt lika om du ändrar lite planlösning och förhöjt väggliv. Blir billigare att utgå från ett Solvik hus och sen rita om det mot att starta med ett Greenline..........

Våra vänner bygger på tomten bredvid oss och de bygger ett Greenline 739. De har ritat om precis allt och satt pulpet tak på det, höjt vägglivet 1.2m och ska putsa det. Ser ut som ett helt annat hus........... Det huset är stort men priset ligger på 2,6 milj nyckelfärdigt som standard........

Vi bygger ett totalt omritat Arkitektens skiss 519 på 155 kvm.

Kom ihåg att det är alltid billigare att bygga på höjden än på bredden. 180 kvm 1 1/2 plan blir väl samma som 150 enplan.............. så är man ute efter stort hus ska man definitivt bygga 1 1/2.

Lycka till

Absolut är det så. Tomter kostar ju allt från några hundra tusen upp till miljoner så......

Håller definitifvt med dig om att allt blir dyrt. Vi har sprängt 200 kvm för huset nu, kört undan all sprängsten, kört dit nya massor för att fylla upp hålet igen och nu gör vi singelbädden under grunden. Entreprenadkostnader är inte att leka med......... 100000:- går ju direkt!

Sen har vi planat hela tomten med schaktmassor och ska göra väg också............ :-? Mycket blir det!

Jag gör mesta jobbet själv eftersom jag känner folk som har maskiner som jag kan låna men annars blir det väldigt mycket om man ska betala 600:- och uppåt i timmen för entreprenadbiten........

/D

Håller med Inger.

Vi åker också på en massa extra för markarbetena, dock inte pga felaktiga kalkyler utan för att vi inte förstod bättre som beställare.

Det är särskilt svårt att uppskatta mängder för fyllnadsmassor och inte är det lätt att riktigt inse nybyggnadkartans höjdsättning. Sedan får man inte glömma all övrig grovplanering på tomten som kostar massor av pengar.

Till ämnet: Vi hade med Trivselhus länge i vår utvalsprocess. De har fina hus med hög standard och förefaller vara seriösa. Vi valde en annan tillverkare för att vi fick en lite bättre deal och precis det hus vi ville ha. Däremot så tror jag att trivselhus är ett bra val, men tänk på att den entreprenör ni får är ännu viktigare. Nu visar dock slumpen att våran huvudentreprenör huvudsakligen bygger åt just trivselhus vilket förhoppningsvis är bra..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.