905 522 läst · 5 112 svar
906k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Korrekt, plintarna som används är 1 (vit) 2 (blå) 6 (turkos) 8 (lila)RilleRock skrev:
Färgerna hade jag inte en susning om gällande standard men jag har samma "egna" standard dokumenterad och konsekvent i hela systemet
Tyvärr var det inte en så enkel lösning på mitt diodproblem
Men om jag sätter 2:an på plint 3, kan jag styra mjukt vi webbinställningarna då?
/Jörgen
Flikar in i tråden igen med fråga om hur jag ska koppla en annan IR-detektor. Har en bosh blueline som jag försökt läsa på om. Har tittat på inlägg #87 i denna tråd och även inlägg #95. Vet inte hur jag kopierar in det inlägget i min fråga här men det var en fråga om hur kopplingen på denna detektor kan göras. Tydligen så ska grön inkommande kabel vara kopplad till det motstånd som går in på NC på bilden, även om det inte syns på fotot.
Detta är bilden i inlägg #95 med följande kommentar: Alla sätt är bra men för att slippa skarva moståndet så tar du bort grön bygel och sätter skarvmotståndet där och grön inkommande på NC.
Betyder det att jag kan koppla så här som min bild nedan?
Jag vet om att det inte är snyggaste bilden men hoppas ni förstår tillräckligt för att hjälpa mig.
/G!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är bilden i inlägg #95 med följande kommentar: Alla sätt är bra men för att slippa skarva moståndet så tar du bort grön bygel och sätter skarvmotståndet där och grön inkommande på NC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet om att det inte är snyggaste bilden men hoppas ni förstår tillräckligt för att hjälpa mig.
/G!
Med reservation för att jag inte håller med konventionella detektorer, så tror jag du har kastat om common och sektionsingången på skissen. C till tamper och I4 till alarm output nc bör det nog vara för eol. motstånden ser ok ut.
Testa och se!?
Testa och se!?
Meh, såg precis att det redan kommit samma svar
Vänster NC -> Höger NC &
Höger NC -> Vänster T
Sen dataledningarna gock från vänster NC och Höger T bort till centralen
/Jörgen
Om jag minns rätt på min Blueline så kopplade jag motstånden mellanUpp skrev:Flikar in i tråden igen med fråga om hur jag ska koppla en annan IR-detektor. Har en bosh blueline som jag försökt läsa på om. Har tittat på inlägg #87 i denna tråd och även inlägg #95. Vet inte hur jag kopierar in det inlägget i min fråga här men det var en fråga om hur kopplingen på denna detektor kan göras. Tydligen så ska grön inkommande kabel vara kopplad till det motstånd som går in på NC på bilden, även om det inte syns på fotot. [bild]
[bild]
/G!
Vänster NC -> Höger NC &
Höger NC -> Vänster T
Sen dataledningarna gock från vänster NC och Höger T bort till centralen
/Jörgen
I praktiken spelar det ingen roll.
Har du inte apparaten i ett låst utrymme så kan ju städtanten tänkas dra ut sladden.
Ska den uppfylla larmklass 2 ska det vara fast installation.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/
Har du inte apparaten i ett låst utrymme så kan ju städtanten tänkas dra ut sladden.
Ska den uppfylla larmklass 2 ska det vara fast installation.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/
Ja det spelar ingen roll i praktiken.
Skillnaden är att du antagligen har solida ledare i din kabel, vilket gör att de kan vara lite svårare att skruva fast flera ledare i terminalerna om de ska samsas om utrymmet. En lösning på det problemet är ju att använda wagoklämmor eller kopplingsdosa.
Skillnaden är att du antagligen har solida ledare i din kabel, vilket gör att de kan vara lite svårare att skruva fast flera ledare i terminalerna om de ska samsas om utrymmet. En lösning på det problemet är ju att använda wagoklämmor eller kopplingsdosa.