905 126 läst · 5 112 svar
905k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Testar. Som default står alla i OFF läge. Jag testade att ställa 1 på ON, det blinkade lite gult då. Jag väntade ett par minuter och den blinkade fortfarande rött när den känner av rörelse. Testade samma sak i off läge på ettan, snäppte i den och gick ut ur rummet en liten stund. Ingen skillnad.RilleRock skrev:
Hur lång tid ska det ta innan den återgår till normal läge?
Skumt
/Jörgen
Trots en lång och intressant tråd känner jag mig inte helt säker på hur jag ska koppla ihop de olika delarna nu när jag äntligen blivit färdig med att dra alla kablar. Jag har en SPC 5320-3.1 och tänkte till att börja med koppla in MAP, IR-deckare och sirener. Magnetkontakter, glaskrosssensor etc får komma senare. Jag har försökt rita ett kopplingsschema (se bifogad fil) men förstår ändå inte hur jag ska koppla in utomhussirenen (TL-30x) som jag ska ha ett batteri på också.
Sen har jag bara ritat in en IR-deckare men jag tänkte ha 3 stycken för det täcker in hela huset (nåja, kanske inte tvättstugan men tar de tvättmaskinen är det ju bara bra då det ändå kan behövas en ny snart) i princip. Tänkte lägga första på I1 och COM medan andra deckaren får ligga på I2 och COM osv. Ingen seriekoppling här inte.
Hoppas jag kan få hjälp med följande frågor:
1 - Hur ska jag koppla in TL-30x ?
2 - Ser kopplingsschemat bra ut i övrigt? Om inte, vad ska jag ändra?
3 - Det blir en himla massa trådar till 12V-utgången (MAP, 3 IR-deckare, siren). Hur gör ni för att få ihop det på ett snyggt och hanterbart sätt? Det blir ju säkert fler framöver. Finns det någon smart lösning (foto?) eller är det bara att sticka in alla i en klump?
/ G!
Sen har jag bara ritat in en IR-deckare men jag tänkte ha 3 stycken för det täcker in hela huset (nåja, kanske inte tvättstugan men tar de tvättmaskinen är det ju bara bra då det ändå kan behövas en ny snart) i princip. Tänkte lägga första på I1 och COM medan andra deckaren får ligga på I2 och COM osv. Ingen seriekoppling här inte.
Hoppas jag kan få hjälp med följande frågor:
1 - Hur ska jag koppla in TL-30x ?
2 - Ser kopplingsschemat bra ut i övrigt? Om inte, vad ska jag ändra?
3 - Det blir en himla massa trådar till 12V-utgången (MAP, 3 IR-deckare, siren). Hur gör ni för att få ihop det på ett snyggt och hanterbart sätt? Det blir ju säkert fler framöver. Finns det någon smart lösning (foto?) eller är det bara att sticka in alla i en klump?
/ G!
Det finns även en svensk anvisning för tl-30x med lite annan information
http://www.teletec.se/downloads/dl/file/id/98/product/914/inkopplingsanvisning_tl_30x.pdf
http://www.teletec.se/downloads/dl/file/id/98/product/914/inkopplingsanvisning_tl_30x.pdf
Ohoj, nybliven 4320 ägare och läst forum så ögonen snurrar
Har ett par frågor gällande expansionskort 652.
1. 12v från centralen, skall den bara in på plint 10? Är plint 9 sedan ut till deckare mm eller vad används den till?
2. Har en inomhussiren (SP203), en utomhus (Eco 1-s) och en blixt (LSF-BLÅ). Alla dessa sitter närmare expansionskortet än centralen men gissningsvis är det bättre att koppla in dem på centralen. Finns det någon eller några av dessa enheter som med lika bra resultat kan kopplas mot expansionskortet och i så fall hur konfigurerar man detta? (Ena utgången på exp är redan upptagen av en branddeckare).
3. Använder man sabotagekontakterna för sirener å blixtar vanligtvis för hemma installationer?
Har ett par frågor gällande expansionskort 652.
1. 12v från centralen, skall den bara in på plint 10? Är plint 9 sedan ut till deckare mm eller vad används den till?
2. Har en inomhussiren (SP203), en utomhus (Eco 1-s) och en blixt (LSF-BLÅ). Alla dessa sitter närmare expansionskortet än centralen men gissningsvis är det bättre att koppla in dem på centralen. Finns det någon eller några av dessa enheter som med lika bra resultat kan kopplas mot expansionskortet och i så fall hur konfigurerar man detta? (Ena utgången på exp är redan upptagen av en branddeckare).
3. Använder man sabotagekontakterna för sirener å blixtar vanligtvis för hemma installationer?
Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Jag ska ju bygga nytt och frågan är om jag ska montera allt medans man bygger och dra slang eller göra det efteråt? Man kan ju be elektrikern fixa all sladd redan innan gipset är på plats...
Jag ska ju bygga nytt och frågan är om jag ska montera allt medans man bygger och dra slang eller göra det efteråt? Man kan ju be elektrikern fixa all sladd redan innan gipset är på plats...
Vad som är snyggt är subjektivt. Du har kabelkanal, metall eller plastklammer och lim/tejp att välja på för kabeldragning. Magnetkontakter finns det infällda varianter.Shiraz skrev:Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Har du möjlighet så ska man dra allt inne i väggarna, det vore idiotiskt att göra det efteråt faktiskt och hålla på och borra överallt.
5 >>Tex OP4 (Programmeras External Siren)Upp skrev:
6 >>Tex OP5 (ProgrammerasBlixtljus)
7>>>BHO (motståndet i serie)
8>>>TR
Dippa sen:
ON
OFF
OFF
ON
OFF
OFF
Den skall in på 0V-12V under bus.
Utgående till detektorer plintraden till vänster om sektionsingångarna.
Yttre siren på Ca då den drar 300mA2. Har en inomhussiren (SP203), en utomhus (Eco 1-s) och en blixt (LSF-BLÅ). Alla dessa sitter närmare expansionskortet än centralen men gissningsvis är det bättre att koppla in dem på centralen. Finns det någon eller några av dessa enheter som med lika bra resultat kan kopplas mot expansionskortet och i så fall hur konfigurerar man detta? (Ena utgången på exp är redan upptagen av en branddeckare).
Blixtljuset på CA
SP203 på exp utg 2
Konfigureras under expansionsehter/utgångar
Ja, det tar inte många sekunder extra att göra det riktigt.
Givetvis skall elektriker dra fram en 16-slang till varje enhet.Shiraz skrev:Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Yttre siren, manöverpanelrar och ev extra bus-enhet skall ha cat5/6 utp.
Resten 4-tråds fkkb eller ekkx.
Då vart sirener och utgångskort kopplade å klara.
En till fråga:
Under Konfiguration>System>Systemegenskaper finns 2 rutor där det ser ut som man skall fylla i batteriuppgifter.
Skall jag i dessa tex skriva 7.2 i den första? Samt i den andra räkna ut sammanlagda förbrukningen av alla installerade komponenter i systemet?
En till fråga:
Under Konfiguration>System>Systemegenskaper finns 2 rutor där det ser ut som man skall fylla i batteriuppgifter.
Skall jag i dessa tex skriva 7.2 i den första? Samt i den andra räkna ut sammanlagda förbrukningen av alla installerade komponenter i systemet?
Tror inte den tar decimaler så 7Abjoand skrev:Då vart sirener och utgångskort kopplade å klara.
En till fråga:
Kolla statussidan så ser du hur många mA AUX-strömmen ligger på.
Det fyller du i.
Skumt, har nu testat att sätta switch 1 i ON, väntat i annat rum och samma med switch 1 i läge off.
Väntat ca 80 sekunder och varje gång jag tittar fram så blinkar det rött i detektorn
Så här ser den ut, ifall RilleRock eller någon annan har något fiffigt att tipsa om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att det kanske är inkopplingen som är knas? Så här ser den ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Jörgen
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Plint nr 3 test är väl för att vid större anläggningar kunna sätta detektorerna i gångtestläge utan att behöva öpna upp dom. Så testa att koppla om lite så borde det funka bättre. Lycka till.
Helt korrekt men det är nog en synvilla att plint 3 används.jockelw skrev:
Ja undrar mer om blå verkligen är 12V?
Man kör vit 12V och blå 0V.