5 627 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Stenhus - murad bärande stomme och yttervägg
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Med ett stenhus får du hög fuktsäkerhet, sunt inomhusklimat och liten risk för brand och mögel. Den tunga stommen stänger dessutom ute ljud och ger en värmetröghet som sparar energi. Men kostnaden är högre än för ett trähus och byggfukten torkar inte ut i första taget.
Du kan läsa artikeln här: Stenhus - murad bärande stomme och yttervägg
Du kan läsa artikeln här: Stenhus - murad bärande stomme och yttervägg
Skrivet av: Jan w
vi har ett hus byggt 1908 i Hälsingland och det är murat med obränt tegel (lertegel). All puts hänger lös och har släppt från vägg. Nu skall vi knacka ned gammal puts och putsa om. vad skall vi använda för metod, material för att inte även den nya putsen skall släppa från underlaget.
vi har ett hus byggt 1908 i Hälsingland och det är murat med obränt tegel (lertegel). All puts hänger lös och har släppt från vägg. Nu skall vi knacka ned gammal puts och putsa om. vad skall vi använda för metod, material för att inte även den nya putsen skall släppa från underlaget.
Går det verkligen att kategoriskt säga att det blir dyrare med stenhus?
Jag har fått pris på lättbetong ca. 380 kr/kvm inkl. frakt U:0.22. Puts ca 250 kr/kvm för både in och utsida. Summa 630 kr/kvm. En trävägg är väl dyrare per kvm? Får också intrycket att det går snabbare att mura och putsa än att bygga en trävägg nkl målning?
Jag har fått pris på lättbetong ca. 380 kr/kvm inkl. frakt U:0.22. Puts ca 250 kr/kvm för både in och utsida. Summa 630 kr/kvm. En trävägg är väl dyrare per kvm? Får också intrycket att det går snabbare att mura och putsa än att bygga en trävägg nkl målning?
Hej!
Håller just på med att bygga trähus. Vi va inne på att bygga stenhus först men ångrade oss när vi fick se hantverkarnas metoder. Fogskumm i massor, trasiga block reparerades med mängder av fogskum. Rätt utfört tror jag stenhus är det rätta, men för att hålla ner kostnaden används arbetskrast med lägre arbetsmiljökrav mm. Skulle jag bygga ett nytt hus själv skulle jag tveklöst bygga med läggbetong.
Håller just på med att bygga trähus. Vi va inne på att bygga stenhus först men ångrade oss när vi fick se hantverkarnas metoder. Fogskumm i massor, trasiga block reparerades med mängder av fogskum. Rätt utfört tror jag stenhus är det rätta, men för att hålla ner kostnaden används arbetskrast med lägre arbetsmiljökrav mm. Skulle jag bygga ett nytt hus själv skulle jag tveklöst bygga med läggbetong.
gäst skrev:Hej!
Håller just på med att bygga trähus. Vi va inne på att bygga stenhus först men ångrade oss när vi fick se hantverkarnas metoder. Fogskumm i massor, trasiga block reparerades med mängder av fogskum. Rätt utfört tror jag stenhus är det rätta, men för att hålla ner kostnaden används arbetskrast med lägre arbetsmiljökrav mm. Skulle jag bygga ett nytt hus själv skulle jag tveklöst bygga med läggbetong.
Låter som ett lättbetong/ytong tex aeroc.
Arbetar som murare och ja det är billigt dock kommer blocken ibland mycket skadade. Man undviker dom trasiga blocken så långt det går men med tanke på leveranstider och kostnader för nya block får man kompensera lite. Det är i både kundens och arbetarens intresse att bygget går smidigt och inga extra kostnader tillkommer.
Reparationsskumm och bruk som följer med för reparation kommer från leverantörerna av blocken då dom redan förutsätt att det är skadade block.
Dock skulle jag inte rekommendera dessa block till någon då ytong/lättbetong suger åt sig fruktansvärt mycket vatten under byggprocessen med lite otur med vädret och dålig intäckning eftersom kunden inte vill betala för regnskydd över platta. det kan ta flera månader innan huset är uttorkat.
Jag skulle rekommendera lecablockhus istället.
Något jag är mer nyfiken på att testa är phorotherm blocken som murare gillar vi lertegel och tror personligen att detta kommer att växa fram, har dock inte testat detta system och inte sätt det ute på ett bygge heller. Men nyfiken är man.
Kostnader på ett murat hus är nog snarlikt på trä, men med ytongblocken skulle ja nog nästan våga säga att det blir billigare än trähus med en seriös firma. Dock så värkar inte arkitekter ha kunskap inom murningsområdet generellt.
Försök att använda samma typ av teknik man använde när huset byggdes.Ej verifierad skrev:Skrivet av: Jan w
vi har ett hus byggt 1908 i Hälsingland och det är murat med obränt tegel (lertegel). All puts hänger lös och har släppt från vägg. Nu skall vi knacka ned gammal puts och putsa om. vad skall vi använda för metod, material för att inte även den nya putsen skall släppa från underlaget.
Generell regel innan 1940 användes det enbart kalkbruk, vilket är vad du kommer att vilja använda. Men var också noga med att kolla om dom använt sig av något annat bakom. då håller det säkerligen lika länge igen.
Jag har nog alltid ställt mig lite tvivlande till stenhus på de ställen jag bor... Måste ju bli svinkallt på vintern om man inte på något vis isolerar stenen från utsidan. Även med hålrum så blir det ju många köldbryggor med direktkontakt till utsidan, och då försvinner väl en stor mängd av massan som ska förse huset med värmetröghet. Ett stenhus med isolering och träpanel utanpå känns väl som en sundare lösning i ett kallt klimat där det blir -30 ibland. Så kan stenen ta åt sig värmen och lagra den utan att den far åt kråkorna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Håller med, sten/tegelhus utan isolering blir svinkalla på vintern och det är svårt att få bra komfort. Utvändig isolering och ett ytskikt på det gör susen!
Du tror på riktigt att det som kallas stenhus är byggt som en riddarborg från 1500-talet? Ett stenhus har exakt samma energikrav som ett trähus och blir således inte direkt jättekalla alls på vintern. Det finns ganska många stenhusmetoder som har det betydligt bättre ställt med köldbryggor än traditionella träväggar.DennisCA skrev:Jag har nog alltid ställt mig lite tvivlande till stenhus på de ställen jag bor... Måste ju bli svinkallt på vintern om man inte på något vis isolerar stenen från utsidan. Även med hålrum så blir det ju många köldbryggor med direktkontakt till utsidan, och då försvinner väl en stor mängd av massan som ska förse huset med värmetröghet. Ett stenhus med isolering och träpanel utanpå känns väl som en sundare lösning i ett kallt klimat där det blir -30 ibland. Så kan stenen ta åt sig värmen och lagra den utan att den far åt kråkorna.
Det finns nog ganska många.DennisCA skrev:
"Ytong" i lite olika utförande och namn är homogen och utan köldbryggor.
Varianter med leca där fogen blir en köldbrygga till viss del men leca finns med EPS-kärna och då är köldbryggan borta igen. Finns (eller fanns?) även staplad leca utan fog.
Sen finns det EPS-lego i olika tjocklekar (och U-värde) som betongfylls, inga köldbryggor där heller.
Sen finns det ju alltid prefabricerad vägg med beton på in/utsida och isolering i mitten. Den varianten med genomfärgad betong ytterst med rätt struktur skulle vara mitt förstaval. Väggen i sig helt utan köldbryggor men det har förekommit lite andra fäst- och sammanfogningsdetaljer, ingjutna stålplattor mm som inte varit helt lyckade men det är säkert löst nu. Det finns säkert jättemånga fler.
Men det är klart... man kan ju alltid välja att skaffa sig några hundra slavar eller krigsfångar och bryta sten med brinnande grisfett och kallt vatten och mura upp solid sten med. Allt har sin charm.
Okej låter då som det helt enkelt är olika metoder för att isolera den bärande strukturen från utsidan, eller isolera insidan från en kall ytterdel. Ungefär vad jag nu sade jag tyckte skulle behövas för ett stenhus skulle funka på dessa breddgrader.
Värmetrögheten försvinner ju till stor del dock, det har ju varit en av fördelarna de jag talat med stenhus om, huvudsakligen tyskar som bygger för ett mkt mildare klimat. Men kanske jag hade en tidsportal till medeltiden....
Värmetrögheten försvinner ju till stor del dock, det har ju varit en av fördelarna de jag talat med stenhus om, huvudsakligen tyskar som bygger för ett mkt mildare klimat. Men kanske jag hade en tidsportal till medeltiden....
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Ofta är den bärande stommen innerst. Sen isolering och ytterst bara fasad.
Prefab betongväggar inifrån och ut t.ex. 15cm betong - 20cm cellplast - 7cm betong
Prefab betongväggar inifrån och ut t.ex. 15cm betong - 20cm cellplast - 7cm betong
Nåt sånt ja. Det är i princip för att ha lite kortare spännvidd på takstolar och kanske tjäna en dimension på takstolarna.Johannes Carlsson skrev: