3 899 läst · 49 svar
4k läst
49 svar
Bygger nytt, flera frågor om innerväggar, våtrum mm.
Sida 1 av 4
Vi ska bygga ny 1,5 villa med "förberedd övervåning" (isolerad med glespanel och spånskivor på golv)
Övervåningen gör vi då själva.
1. Men vi tänkte även slänga upp en innervägg på nedre plan för att göra ett extra rum, dom ville ha 10,000kr för det så gör det hellre själv och får den precis där jag vill ha den.
Dock är det golvvärme på hela nedre plan som ligger på 50mm(exkl laminatgolvet).
Är det dumt att fästa regel för vägg i laminatgolv? Laminat rör väl sig inte så mycket eller har jag fel?
Golvvärme på 50mm plus laminatgolvet.. kan jag fästa sill-regeln i golvet då? Det finns något klämsystem har jag hört, någon som vet mer om detta?
2. Det kommer bli mycket jobb med innerväggar på övervåningen. Någon som har bra tips för att få regel på golv och tak att hamna rakt mot varandra enkelt och snabbt? Ska man inhandla en krysslaser kanske? Vill ju få det gjort så enkelt som möjligt. Tänkte köra plåtregel U-provil på golv och takt sedan trä som stående reglar. Vet inte om man brukar göra så, förmodligen inte. Men det måste väl gå bra? Tidigare bara kört trä
3. Det blir en toalett på övervåningen. Jag har aldrig själv gjort tätskikt men tycker inte det verkar vara allt för svårt när man läser och tittat på instruktionsvideos och gör det noga. Vad tycker ni, är det dum-snålt att ge sig på detta själv? Vad kan man spara uppskattar ni på att göra badrum själv jämte ta en hantverkare? Badrummet blir nog ca 10kvm.
4. Behöver man kortla för handfat och tyngre grejer om man kör OSB bakom våtumsskivan i badrum?
Övervåningen gör vi då själva.
1. Men vi tänkte även slänga upp en innervägg på nedre plan för att göra ett extra rum, dom ville ha 10,000kr för det så gör det hellre själv och får den precis där jag vill ha den.
Dock är det golvvärme på hela nedre plan som ligger på 50mm(exkl laminatgolvet).
Är det dumt att fästa regel för vägg i laminatgolv? Laminat rör väl sig inte så mycket eller har jag fel?
Golvvärme på 50mm plus laminatgolvet.. kan jag fästa sill-regeln i golvet då? Det finns något klämsystem har jag hört, någon som vet mer om detta?
2. Det kommer bli mycket jobb med innerväggar på övervåningen. Någon som har bra tips för att få regel på golv och tak att hamna rakt mot varandra enkelt och snabbt? Ska man inhandla en krysslaser kanske? Vill ju få det gjort så enkelt som möjligt. Tänkte köra plåtregel U-provil på golv och takt sedan trä som stående reglar. Vet inte om man brukar göra så, förmodligen inte. Men det måste väl gå bra? Tidigare bara kört trä
3. Det blir en toalett på övervåningen. Jag har aldrig själv gjort tätskikt men tycker inte det verkar vara allt för svårt när man läser och tittat på instruktionsvideos och gör det noga. Vad tycker ni, är det dum-snålt att ge sig på detta själv? Vad kan man spara uppskattar ni på att göra badrum själv jämte ta en hantverkare? Badrummet blir nog ca 10kvm.
4. Behöver man kortla för handfat och tyngre grejer om man kör OSB bakom våtumsskivan i badrum?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
1. Dubbelhäftande tejp eller några stänk med bra monteringslim, kapa reglarna så de spänner lite så har du en kanonstark innervägg, som går att flytta utan åverkan!
1. en rak vägg utan dörr?
finns väggar med fötter man skruvar ut.
2. köp laser ( "märksnöre och ett lång pass
funkar fint med plåt till taket och golv.
3. gör det själv, använd samma tillverkare(tycker man skippar tätskikt från t.ex biltema.)
4.kortla gärna blir mycket vikt. och kan du ta den extra slanten plywood är. ta den.
osb är ingen bra skiva i mitt tycke.
3. gör det själv, använd samma tillverkare(tycker man skippar tätskikt från t.ex biltema.)
4.kortla gärna blir mycket vikt. och kan du ta den extra slanten plywood är. ta den.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Tack för era svar!
Låter ju smidigt. Men om man bara limmar i laminatgolvet är det en bra lösning? Känns som man vill ha fäste mot underliggande golv också.Patrik Lidstedt skrev:
1. Det är en rak vägg mellan två befintliga bärande väggar. Det kommer bli en dörr. Väggen är ca 4,5m totalt.SBH skrev:1. en rak vägg utan dörr?
oki doki. limma och korta skruv i syllen. och så klart längre skruv där du ser skruvrad från spånskivanLinusW skrev:
absolut ej vägg ovan på ett laminat golv
Har precis haft en kille hemma som gjort flytspackel + tätskiktsmatta åt mig. Jag hade inte gjort det i närheten av lika bra och tycker ändå jag är någorlunda händig. Allt annat har jag gjort själv men just dessa moment tycker jag är för viktiga för att chansa. Andra våning i ett trähus, nä det hade jag inte gjort själv
Men det går absolut! Akta dig bara för alla lågprisalternativ på tätskikt.
Kortla + plyfa är ju att föredra. Kostar inte många slantar extra.
Men det går absolut! Akta dig bara för alla lågprisalternativ på tätskikt.
Kortla + plyfa är ju att föredra. Kostar inte många slantar extra.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Det skulle vara om hela laminatgolvet rör på sig, men det finner jag mycket osannolikt!LinusW skrev:
Om det ska vara dörr kanske några skruvar i takregeln är på sin plats.
Tillskillnad från SBH så tycker jag det går utmärkt att ställa en vägg på golvet om man vill kunna ta bort den smidigt, och undviker man då genomgående skruv så kan ju golvet fortfarande flyta.
Redigerat:
Vore ju skönt om man hade röntgensyn och såg golvvärmeslingan genom golv och bara kunde bränna på med vanlig skruvSBH skrev:
Får gå på med sänk sågen och ta bort laminatet då. Eller försöka övertala snickaren att slänga på en regel på golvet direkt innan dom lägger golvet kanske hehe
Nej ska inte vara några konstigheter att sätta i taket. Denna vägg var ju ett tillval man kunde välja från hustillverkaren. Vi vill dock flytta den lite. Ska prata lite med byggledaren också. Utrymmet är tänkt med egen belysning så elen är förberedd. Sen får väl min elektriker vän komma förbi för att dra elen i väggen vi bygger för lampknapp.SBH skrev:
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Inte tillräckligt för att utgöra ett bekymmer, om väggen nu ska vara permanent så är det väl lämpligt att be byggaren att avsluta golvläggning där man vill ha väggen, och sedan lägga golv i lillrummet själv^^SBH skrev:
Dem lär knappast "lämna" plats för den vägg du inte vill betala för!