Ja det låter märkligt att felen inte är åtgärdade för länge sedan. Att anta något om förslaget baserat på vad vi vet låter inte rimligt, bättre att vänta och höra med TS själv.

Att en VD kommenterar är inte konstigt, LB hus är inte ett speciellt stort företag.

Uppskattar ert delatagande och er analys kring LB Hus är enligt vår upplevelse väldig korrekt.

Vet inte vart jag ska börja för att sätta in er i ämnet. Vi pratar om 9 mån av mailandes och möten, där svar från LB på enkla frågor kan dröja upp till 3 veckor. Möten med ansvariga där åtgärder utlovas, tas sen tillbaka med svar som "det minns jag inte att vi sagt".
När vi påpekat fel och brister har det mötts genom att vi utpekats som ej sanningsenliga, då deras underleverantör menar att allt är klart.
Men de själva har ej kontrollerat om det vi säger stämmer.

Vi har då fotat och skickat flersidiga dokument till LB för att påvisa att deras underleverantör är den som ej är sanningsenlig.

När vi efter månader av mailades får till genomgång med ansvarig på plats, då görs vi ansvariga för flera av felen som de menar vi ej kan bevisa är uppkomma av snickare, flera saker menar man är branschstandard vilket vi efter egen research fick fram att så ej är fallet och gång på gång försöker underleverantör komma undan att åtgärda felen.

Det absolut värsta är alla "skarvningar". Hur de slirar på sanningen, rena lögner stundtals, hur de pratat skit om oss med våra grannar, ej återkommer när de lovat, ej bett om ursäkt för situationen vi hamnat i och alltid står sina underleverantörer närmast.

Utmaningen är, som de själva så smart använder mot oss, att detta är ett parhus. LBs vd är således ordförande i bostandsrättsföreningen fortfarande då vi vägrat ta över den förrän allt är åtgärdat. Vi har alltså köpt av föreningen, och de har köpt av LB Hus.
Därav har jag fokuserat på att de sista 6-7mån endast kommunicera med vd, då det är han som är ansvarig att driva medlemmarnas intressen i sin roll som ordförande. Därav har han nu blivit trött på mina krav och att jag ej ger mig och valt att försöka misskreditera mig i Bla detta forum men även på deras fb och deras Instagram.

Den kompensation de nu erbjuder är inte alls rimlig. Det första erbjudandet var provocerande.
Det positiva är att de nu efter att jag börjat kommunicera offentligt, iallafall svarar på mina mail och håller en hyfsat konstruktiv dialog. Dock så undviker de fortfarande att svara på frågor som gäller vad för standard och enligt vilken branschpraxis vissa saker skall ha utförts. Förmodligen för att de hoppas slippa åtgärda sånt.

Nu är det största som är kvar, som de undviker att hantera och skjuter upp till sommaren, den otroligt undermåliga tomten.
Det är ett skämt.
Vi pratar att gräsmatta rullades ut direkt på lerig stenig jord, att det är 20-30cm lera och sen grus.
Gräsmattan var vattenskadad på flera partier, stora döda partier och så gropig att våra barn snubblade när de sprang.
Här förklarade de att hela gräsmattan skulle vara reklamerad mot underlev. När markentreprenören kommer och inspekterar allt för åtgärdsplan lovas vi att allt skulle toppdressas. Först klipps gräset ner, den absolut finaste jorden läggs på med massa gödning i sig och sen sår man frön ovanpå.
Vi är då tydliga med att toppdressing ej kommer vara lösningen på alla gropar som ju är över 5cm djupa. Vi vill ha den utrullade gräsmatta vi köpt.

Detta genomförs ändå. Men. Gräsmattan klipps inte först. Och den jord som lägges ut på toppen är lerig och fylld med småsten. Det är dessutom inte den markentreprenör som säger sig ha uppdraget mot LB som genomför det, då det sålts vidare. Jag fotar och filmar hur tomten ser ut samma dag som det sker och mailar LB så de ska kunna kliva in och se till att det utförs korrekt. Men de gör inget.
När jag tar upp med ansvarig om vad han utlovat för åtgärd, minns han inte det längre.

Nu har vi en leråker. En vattenskadad leråker. Och LB menar att de ska inspektera tomten sista veckan i Maj och då se vad för ev andra åtgärder som skall vidtas.
och då kommer det ju vara för sent för att lägga ny gräsmatta då sommaren börjar..

Så det jag nu försöker få reda på är vad det finns för branschstandard på vilket sätt en tomt skall beredas. Hur mkt, lerjord, matjord etc.

Och sen lutar det väl åt att vi behöver kontakta advokat för att få LB att återställa tomten i vår och ge oss ersättning för den tid vi ej kunnat nyttja den.

Ja.. ni förstår soppan.
Och då fick ni nu höra en fjärdedel.
Vi är 4 grannar, två parhus, och alla har liknande upplevelser. Vi fick dock en annan underleverantör och väldigt mycket mer fel och brister.
De fick dock stora vattenläckor som gjorde vardagsrummen helt oanvändbara och förstörde golven helt..

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
hsd
Men vänta nu lite, hur är det med huset, värmen som inte fungerade,golven som blev försörda
Att markplaneringen gått snett är ju lite sekundärt och enkellt att justera
Är huset klart och felen åtgärdade, eller

Nope. Felen är ej helt åtgärdade.
Det har vi äntligen fått till en dialog kring nu med hjälp av sociala medier.
Dock ej jätte konstruktiv då det ej bokas in datum för när saker ska höras etc. Lite som förut. De säger saker men inget händer.

Och det är ju skönt att du tänker att tomten är lätt att åtgärda. Det ska göras bara.. Och helst inte att vi måste göra det själva pch vänta ett år till.

hsd
Vilka fel är kvar
Värmen fungerar den
Är huset beboerligt

Hej igen hsd.
Jo beboeligt är det.
Då behöver man ju bara spis pch väggar typ.
Värmen fungerar ej än som den ska. Det är mycket små fel som trasiga tapeter, felfärg i alla rum, lister satta fel, olika färg på fog, dåligt och slarvigt kapade kakelplattor, fel monterad trapp som knarrar som om den var 100 år gammal, el som är feldragen.

Redigerat:
hsd
Bara nyfiken eftersom Du bara klagade på yttermiljön i Ditt inlägg

Hajjar. Var yttermiljön som just i dag låg överst i min hjärna efter deras senast mail. Övrigt försöker vi förhandla om. Eller ja de erbjuder oss en kompensation för att ej åtgärda felen.
Sen hade jag först inte tänkt att jag skulle gå ut med alla detaljer. Ville ge dem en chans att bemöta mig och inte dra ner deras varumärke i smutsen med allt de gjort och inte gjort.
Men ja. Vem hjälper jag egentligen med att hålla in med allt..

Redigerat:
hsd
Det betyder att Ni kan leva och bo utan att kontakta bygglov ;)
Om de vill köpa sig fria från felen bör Ni kolla vad det kostar att åtgärda dessa, sen är det upp till Er vad som kan vara rimligt
Är inte markplaneringen färdig och gräsmattan förstörd borde Ni inte betala för det, alternativt att de gör om och gör rätt vilket inte borde ta så lång tid

Tack för dina svar.
Jag ar varit så trött på allt att jag var nära att acceptera än rätt låg kompensation bara för att få ett slut.
Kostnaderna för dem att åtgärda allt, bara att måla om alla rum skulle ju vara betydligt mycket högre..
svårt att veta vad man har rätt till och med vilken juridisk grund man kan basera det på. Särskilt då det är en bostadsrätt.

Tomten sen. Jo göra om och göra rätt. Tänk om de såg lika enkelt på det som du. Men när de nu ej gör det och drar ut på det, hoppades jag att det även där fanns nåt konkret jag kunde kräva med juridisk grund så de gör i ordning allt.

BirgitS
Husnörd skrev:
svårt att veta vad man har rätt till och med vilken juridisk grund man kan basera det på. Särskilt då det är en bostadsrätt.
Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare för de brukar vara duktiga på den juridiska delen av köp av produkter och tjänster.

Låter som många fel, hur resonerade besiktningsmannen kring alla brister, är de upptagna i utlåtandet?

Det ju just det. Slutbesikntingen gjordes utan oss med då vi köpt detta parhus som en bostadsrätt. Så det var föreningen tillika LBs vd Stefan som ansvarat för den och då togs inga av dessa brister upp. En massa annat dock. Så en del har åtgärdats efter 6mån påtryckningar, och det är nu då de försvunnit igen och undviker att svara på mina mail som jag försöker andra vägar för att få det hem vi betalat för.

Marlen Eskilsson skrev:
Vi väljer härmed att inte kommentera ärendet fler gånger i detta forum och kan inte annat än beklaga att du känner, och framför, ett så öppet förakt till oss som du gör.
Vi gör dock rätt för oss.

Mvh, Stefan Holmberg, VD Svensk Husproduktion AB."
Hej Stefan

Hur kan ni överhuvudtaget ha en konflikt om ni alltid gör rätt för er??? Det är väl fullständigt ointressant för era kunder om ni på grund av dåliga rutiner haft undermåliga underentreprenörer eller misslyckats av andra anledningar utan det ska väl ni hantera internt utan att kunderna drabbas.

Om ni gör rätt för er så varför har ni inte åtgärdat de enkla punkter som det handlar om
- Planeringen av tomten
- Trasiga tapeter
- Fel färg i rum
- Fel fogfärg
- Knarrande trappa
- Värmesystem
- Eldragning

Jag förstår TS problem fullt ut. Har själv drivit ett liknande ärende i 7 år och mitt tips är att inte ge upp. Största anledningen att varna för LB-hus är att TS faktiskt på Sveriges största byggahusforum har en VD som hänger ut TS och säger att de gör rätt för sig och stämmer inte det så borde man helt enkelt varna för LB hus.

Stefan: Om du vill lösa problemet, få en nöjd och undvika negativ publicitet så hantera dina problem. Det är fullständigt ointressant för kunden om dina underentreprenörer inte klarar av jobbet utan det som är intressant är hur du hanterar situationen som uppstår om det handlar om klantskallar.

Redigerat:
  • Gilla
Nageek och 5 till
  • Laddar…
Asså tack Mr bygg för dina ord och resonemang! Tack alla ni för era ord. Det stärker mig och ger mig ork att kämpa vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.