Fibaro universal sensor?

Undrar om det går att kombinera temp och digital ingång på denna? Vill ha en dörrswitch och gärna temp om det skulle gå?
 
MatforsLars skrev:
Fibaro universal sensor?

Undrar om det går att kombinera temp och digital ingång på denna? Vill ha en dörrswitch och gärna temp om det skulle gå?
Varför inte dörrsensorn? Den har magnetkontakt och uttag för tempgivare.
 
Absolut, men nu vill jag ha in att det även är låst, (mikroswitch på kolven till universal sensorn) har redan magnetkontakt, men inte med möjlighet till extern tempgivare. Bara nyfiken på om det går?
 
Det går utmärkt att använda en Fibaro dörrsensor med en extern mikrobrytare för att känna av om kolven är utfälld eller ej. (Det går dock inte att använda magnetsensorn samtidigt. Dörren är ju dock oftast stängd om den är låst...)
Bifogar lite inspirationsbilder som visar min superenkla installation. Limmade fast en stark magnet på en mikrobrytare så var det enkelt att justera in positionen. Enda luriga blir ju att dra trådar snyggt, men de gick att gömma ganska bra bakom gummilisterna.
Och ja, det går att ansluta en tempsensor också. Men du måste starta upp sensorn med tempgivaren inkopplad eller exkludera och inkludera igen om du gör det i efterhand.
En mikrobrytare med magnet monterad på en dörrlåsmekanism, trådarna gömda bakom list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av Fibaro dörrsensor och mikrobrytare med magnet, plus lösa kablar på svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Är det för dålig mottagning när man får OpenZWave: Received Node Dead notification from HomeID eller vad beror det på annars? Håller på och försöker installera en Fibaro FGS-212 i garaget för att styra ett uttag på garageväggen till motorvärmaren. Testade med en lampa i uttaget och det funkade att tända den, sen kommer det node dead meddelandet och det går inte att styra den mer.
 
Ja det brukar innebära att enheten är för långt från basstationen ... det kan funka ibland och annars inte.... att ha fler enheter på vägen brukar hjälpa´...
 
Ok, har jag den närmare datorn med z-sticken så verkar den fungera så får fundera på hur jag ska lösa det. Har tänkt skaffa en raspberry pi istället för att ha stickan i datorn. Blir ju lättare att flytta på den då och se varifrån i huset det fungerar bäst. Blir väl för mycket murade väggar mellan basstation i källaren och garaget nu antar jag.
 
Sätt ytterligare någon switch mellan basstationen och garaget så skickar den signalerna vidare.
 
Har inget mer där mellan som jag tänkt styra, satte ut den i garaget men inte i dosan utan bara med sladden jag testade med igår. Då verkar den konstigt nog fungera utan problem, men blir väl mer som stör den i eldosan på väggen än precis utanför den.
 
fremar skrev:
Har inget mer där mellan som jag tänkt styra, satte ut den i garaget men inte i dosan utan bara med sladden jag testade med igår. Då verkar den konstigt nog fungera utan problem, men blir väl mer som stör den i eldosan på väggen än precis utanför den.
Jag har RPIn stående inomhus mot ena gaveln av huset, som är 16 m långt. Utanför andra gaveln har jag ett garage 3 m bort. Garaget är 9 m. På garageväggen som är vänd bort från villan har jag en uppfart med belysning och rörelsesensor.

Jag fick sätta in två styck Aeotec Range Extender för att få fram signalen. Men efter det har det fungerat perfekt.
//Henry
 
Vårt hus är 16 meter långt och z-sticken satt i datorn i källaren ungefär mitt i huset. Kanske 9-10 meter från trappen upp till garaget och fibaro switchen sitter ca två meter in i garaget på väggen. Från källaren så blir det en murad innervägg plus ytterväggen mot garagetrappen som signalen ska ta sig fram. Tänkte ha RPIn lite närmare ytterväggen mot garaget på bottenvåningen så blir det bara en trävägg och en yttervägg signalen ska ta sig igenom.
 
Cirkeldiagram av Z-Wave nätverksinformation med anslutna enheters namn och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar fungera bra nu, men de Group 1, 2 3 är det något man ska ställa in?
 
Jag har en flush 2 relay brytare liggandes.
Skulle det fungera att sätta in den bakom en återfjädrande knapp som styr en ledlist som är dimbar i drivdonet?
Inser att jag isåfall bara får funktionen med on/off och ingen dimning. Vilket är helt ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.