Konverterat en vägg från 1200 skivor till 900 skivor och plastat därefter. Skönt och slippa pinklukten från nya isoleringen även fast den skall vara övergående ...
Vägg med ny isolering täckt av plastfolie och träreglar synliga, förberedd för gipsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är väggen mot grannen så den borde väl ha brandklassad gips? Originalet som jag rev bort var inte det.
 
S
kan ju vara en extra vägg?
är ju bra att göra. plywood först kanske?
 
S
stefancrs skrev:
Så, efter cirka tusen år, så här blev trapprenoveringen. Innan var det öppna 70-talstrappor med spaljé:


[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt!
Är det ny handledare också? Herrljunga?
 
S
Nyss målade vita trappsteg och sättsteg, med ett skyddande plastöverdrag nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målat baksidan av trappan. I helgen gjorde jag antiknarroperation version 2 med listerna som nu är inmålade. För ett år sen gjorde jag första försöket på antiknarr genom att spänna upp sättstegen men det hjälpte bara ett tag.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Snyggt!
Är det ny handledare också? Herrljunga?
Tack, vi är väldigt glada i hur det blev, måste leta reda på en förebild...

Före:
Renoverad trappa med vit ny handledare i valnöt, vita steg och vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny handledare ja. Valnöt. Nej, inte Herrljunga, de var dyrare än lokal trappsnickare.
 
sinuslinus skrev:
Målat baksidan av trappan. I helgen gjorde jag antiknarroperation version 2 med listerna som nu är inmålade. För ett år sen gjorde jag första försöket på antiknarr genom att spänna upp sättstegen men det hjälpte bara ett tag.
Här är det sedan en bit in i renoveringen helt knarrfritt. Men det blev det först när vi fogade mellan sättsteg och plansteg.
 
SBH skrev:
kan ju vara en extra vägg?
är ju bra att göra. plywood först kanske?

Uppbyggt sett från oss, 13mm gips, 70mm isolering, 45 mm luftspalt/fasadskiva - huskropparna sitter inte ihop - gips, 120 mm isolering, gips, grannens bostad. Vad skulle plywood tillföra här i så fall? För ljudisolering vore det bättre med ett lager gips till, för att skruva i, gått om reglar för det i denna vägg.
 
Eftersom det är lite inne med trapprenovering här just nu så ska väl inte jag vara sämre 😃

Nu är 9 av 13 ekplansteg monterade. Återstår gör 4 av 5 av de svängda stegen. Men det får vänta till imorgon.

Visa bilaga 210618

Visa bilaga 210619

Innan kvällens arbete så har trappan gått från brun till vit och från öppen till stängd.

Renoverad trappa med vita steg och sidor, nio av tretton steg monterade, öppen konstruktion gjord stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jckssn och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Nä, det är liksom tanken... ;)
Men elektrikern var ingen fegis, han brydde sig inte ens om att slå ifrån säkringarna innan han knipsade kablar, han litade helt på att tångens handtag var tillräckligt isolerade verkade det som. Och kopplade in spänningssatt fas i wagos också.

Hade jag lekt amatörelektriker själv så hade jag i ett sånt här fall först slagit ifrån såväl huvudsäkring som gruppsäkring, sen dubbelkollat ändå med en spänningsprovare, innan jag dragit bort trådar och sen återställt det som "blir kvar" (ja, gruppen gick inte enbart till hall utan även till sovrum) med nya wagos istället för de gamla torixarna. Sen slagit på säkringarna igen.
Men så är jag inte utbildad elektriker heller, så min angreppsmetod vore naturligtvis helt fel. Eljobb lämnar jag till proffsen, som man ska.
Bara för att han titulerar sig elektriker betyder det inte att han är proffs :)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Så, efter cirka tusen år, så här blev trapprenoveringen. Innan var det öppna 70-talstrappor med spaljé:


[bild]

[bild]

[bild]
Hur har du löst halkskyddet?
 
Kane skrev:
Hur har du löst halkskyddet?
Blandat i sånt man har till båtdäck i grundfärgen och målat med rätt matt färg.
 
Jckssn skrev:
Yes, det är parkett med fräst spår för en lös not, planhyvlad ek som trappnos.
Tanken från början var att använda restair eller stepkit men då jag pratade med trappfixaren i Skellefteå så berättade han att dom monterade mycket av den här modellen. Så jag köpte "färdiga" steg med limmad trappnos av honom, blev nästan halva priset jämfört med restair/stepkit.

Ska jag klä in nån mer trapp i framtiden kommer jag köra samma system men då fräser och limmar jag stegen själv.
Finns det mer info att hitta om metoden?
 
S
TeroM skrev:
Uppbyggt sett från oss, 13mm gips, 70mm isolering, 45 mm luftspalt/fasadskiva - huskropparna sitter inte ihop - gips, 120 mm isolering, gips, grannens bostad. Vad skulle plywood tillföra här i så fall? För ljudisolering vore det bättre med ett lager gips till, för att skruva i, gått om reglar för det i denna vägg.
skönt att ha något skruva i istället för molly eller liknande.
 
SBH skrev:
skönt att ha något skruva i istället för molly eller liknande.
Blir en horisontell elfaskena, modellen man hänger konsolskenorna ifrån. Dessa har 15 cm delning på hålen så det blir långa skruvar in i reglarna direkt ...
 
Ramnemark skrev:
Bara för att han titulerar sig elektriker betyder det inte att han är proffs :)
Sant. Ska jag vara helt ärlig så ger det mig någon sorts sjuk tillfredsställelse att konstatera att när man gör som man ska (dvs anlitar utbildad elektriker från etablerad firma eftersom man inte får göra jobbet själv), så blir det inte nödvändigtvis bättre eller säkrare än om man gjort det själv! Bara dyrare och lagligare, och lättare att få ersättning från försäkringsbolaget om huset brinner ner pga elektriskt fel...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.