Källarrenovering med målningsarbete, spacklade väggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdigt källarrum med vit tvättmaskin, kopparledningar på väggen och synliga golvbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis lagda svarta kakelplattor på källargolv med spackelhink, borrmaskin och kablar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarstök för hela slanten

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Jckssn
  • Laddar…
TeroM skrev:
Börjat isolera om garagetaket, 1200*95 matta först och sedan 95 skivor under det innan plast och läkt. Vilket stök det är att isolera nerifrån. ngn som har tips på hur man enklast gör vid isolering uppåt?
Isolerat ett fack till idag, gick mycket bättre. Klippte till remsor som höll skivorna på plats tills det gick att fästa plastfolien hela vägen. Beskriver lite mer i min renoveringstråd.

Isoleringsarbete i tak med synliga isolermattor och blå plastfolie delvis fastsatta under takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Isolerat ett fack till idag, gick mycket bättre. Klippte till remsor som höll skivorna på plats tills det gick att fästa plastfolien hela vägen. Beskriver lite mer i min renoveringstråd. ]
Smidigt. Jag spände tråd mellan takstolarna för att hålla isoleringen uppe innan plast.
Jäkla kliande efteråt ändå dock ;)
 
Mikael_L
TeroM skrev:
Isolerat ett fack till idag, gick mycket bättre. Klippte till remsor som höll skivorna på plats tills det gick att fästa plastfolien hela vägen. Beskriver lite mer i min renoveringstråd.

[bild]
Hoho, vad nöjd man plötsligt känner sig att man själv är klar ... :D

Jag avundas inte dig. :| Men det blir ju bra sen, bara att härda ut. ;)
 
Helgens lista:
Lagade den trasiga vattenutkastaren (fick byta någon ventil eller vad den hette)
Monterade in garderober i "lilla rummet", målade runt om dessa.
Monterade golvlisterna i "lilla rummet".

Möblerade om i "Tv-rummet" för att se hur övergången mellan två plattor ser ut (och undersöka varför parketten sviktade).
Sågade upp "lite" för att inspektera.
Konstaterade att det är bara att tuta och köra så jag började flytta allt från "Tv-rummet" till det nu färdiga "lilla rummet".

Nyinstallerade vita garderober i ett rum med öppen dörr till ett rörigt annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med upprivna parkettgolv och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpass på ett ojämnt golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renovering av trappa före och efter: gammal sliten trappa jämförs med nyklätt trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmat och klart!
Nu i efterhand förundras man över sig själv att man inte gjort det här tidigare... (trappen har sett ut som före-bilderna i 2,5år.)

Att-göra-listan krymper i rask takt och försäljning av huset närmar sig! (För att börja på ett nytt renoveringsprojekt.. :D )
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Är det bara parkett du limmat ovanpå?
 
A
Hörn av en hall med nymonterade tomma trähyllor för skor med förstorat avstånd mellan hyllplanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var less på kaoset i garderoben i hallen - för liten skohylla och idiotiska krokar istället för en ordentlig stång att hänga jackor på. Tog lite snabba mått och och tog sedan en sväng till bygghandeln där lister och en rundstav införskaffades.

Ett par timmar senare har vi nu plats för alla skor som inte behöver finnas framme. Ett stort problem var att vi hade så många höga skor/stövlor/kängor som inte fick plats på översta hyllan och därför har jag ökat på måttet mellan hyllorna från standard 16,5cm till 23 respektive 17,5cm.
 
Yes, det är parkett med fräst spår för en lös not, planhyvlad ek som trappnos.
Tanken från början var att använda restair eller stepkit men då jag pratade med trappfixaren i Skellefteå så berättade han att dom monterade mycket av den här modellen. Så jag köpte "färdiga" steg med limmad trappnos av honom, blev nästan halva priset jämfört med restair/stepkit.

Ska jag klä in nån mer trapp i framtiden kommer jag köra samma system men då fräser och limmar jag stegen själv.
 
Okej, så det är någon speciallösning?
Har en trist furutrappa jag funderar på att göra något med, antigen liknande ditt projekt, eller klä den med grå filtmatta istället.
 
Själv har jag bara hållit i en ficklampa, men elektrikern har dragit ur alla trådar i väggar och tak i hallen, så att jag kan börja riva utan att vara orolig för att sätta sågen i något strömförande.
 
Men, då är det ju ingen spänning alls? :D
 
  • Gilla
ByggStålis och 2 till
  • Laddar…
Nä, det är liksom tanken... ;)
Men elektrikern var ingen fegis, han brydde sig inte ens om att slå ifrån säkringarna innan han knipsade kablar, han litade helt på att tångens handtag var tillräckligt isolerade verkade det som. Och kopplade in spänningssatt fas i wagos också.

Hade jag lekt amatörelektriker själv så hade jag i ett sånt här fall först slagit ifrån såväl huvudsäkring som gruppsäkring, sen dubbelkollat ändå med en spänningsprovare, innan jag dragit bort trådar och sen återställt det som "blir kvar" (ja, gruppen gick inte enbart till hall utan även till sovrum) med nya wagos istället för de gamla torixarna. Sen slagit på säkringarna igen.
Men så är jag inte utbildad elektriker heller, så min angreppsmetod vore naturligtvis helt fel. Eljobb lämnar jag till proffsen, som man ska.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Monterar plissegardiner på 3st fönster. Ikväll ska en golvbrunn bilas, inväntar bara en Hilti te1000 ..

Nymonterade plissegardiner i fönster ovanför köksbänk och diskho med utsikt över träd och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade plissegardiner i ett fönster med utsikt mot träd och himmel, med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Så, efter cirka tusen år, så här blev trapprenoveringen. Innan var det öppna 70-talstrappor med spaljé:


Renoverad trappa med vitmålade steg, trähandledare och upplysta vägglampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad vit trappa med brun handledare, konst på väggarna, mot mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad vit trappa med mörkt trähandtag och vita steg utan spaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.