5 917 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Får man bygga bostadshus närmare än 4-4,5m från grannens tomterna?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Glöm inte att du kan attefalla på 15 kvadrat, fast ska du ha så stort är nog 1,5 plan att rekommendera
Ett lämpligt alternativ är att om det är det huset du vill ha så prata med grannarna. Är direkt berörda grannar positiva så kör det spåret och lämna in ansökan. Skit i vad folk skriver här om att vrida hit och dit, minska på det ena eller andra eller bygga i två plan. Det är bara du som vet vad du vill ha och hur det passar på tomten, ingen av dom andra tyckarna....
Det görs avsteg från detaljplan dagligen och är direkt berörd granne med på tåget så finns alla förutsättningar att det trots allt går vägen. Vi har också 4,5m i detaljplan men mitt garage ligger mindre än metern från tomtgräns. Är berörd granne inte positiv till dina planer skulle jag inte lägga nån möda på en ansökan.
Det görs avsteg från detaljplan dagligen och är direkt berörd granne med på tåget så finns alla förutsättningar att det trots allt går vägen. Vi har också 4,5m i detaljplan men mitt garage ligger mindre än metern från tomtgräns. Är berörd granne inte positiv till dina planer skulle jag inte lägga nån möda på en ansökan.
Hemmakatten skrev:
Det är väldigt sant men det är ju jäkligt dumt att planera för den tillbyggnaden redan då man bygger kan jag tycka. I göteborg verkar det vara en ickefråga då det i princip är jämställt med att söka bygglov för en tillbyggnad både administrativt och kostnadsmässigt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
I Varberg kan man söka attefallstillbyggnad samtidigt som bygglov, kommunen sparar tid på att handlägga det i samma ärende
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Har insett att enplan kommer att fungera dåligt på vår tomt.
Vad tror ni om detta? Tycker det är riktigt snyggt men frågan är om det är för enkelt för tomten?
http://www.trivselhus.se/husmodeller/b030/#filter=.type_enochenhalvplan&sortBy=
Kan man bygga ett sådant här hus på en 3,5mkr tomt? Och fixar man bygghöjd på 3,5m?
Dock blir det nog för mycket pengar med tex willa Nordic:/
Vad tror ni om detta? Tycker det är riktigt snyggt men frågan är om det är för enkelt för tomten?
http://www.trivselhus.se/husmodeller/b030/#filter=.type_enochenhalvplan&sortBy=
Kan man bygga ett sådant här hus på en 3,5mkr tomt? Och fixar man bygghöjd på 3,5m?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 812 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 812 inlägg
Passar det på tomten att ha ingången på samma sida som en del av uteplatsen?Shiraz skrev:Har insett att enplan kommer att fungera dåligt på vår tomt.
[länk]
Det andra huset hade väl ingång och uteplats på varsin sida..
Det där köket ser väldigt opraktiskt ut med ingen vettig arbetsbänk.