Glöm inte att du kan attefalla på 15 kvadrat, fast ska du ha så stort är nog 1,5 plan att rekommendera
 
F
Ett lämpligt alternativ är att om det är det huset du vill ha så prata med grannarna. Är direkt berörda grannar positiva så kör det spåret och lämna in ansökan. Skit i vad folk skriver här om att vrida hit och dit, minska på det ena eller andra eller bygga i två plan. Det är bara du som vet vad du vill ha och hur det passar på tomten, ingen av dom andra tyckarna....

Det görs avsteg från detaljplan dagligen och är direkt berörd granne med på tåget så finns alla förutsättningar att det trots allt går vägen. Vi har också 4,5m i detaljplan men mitt garage ligger mindre än metern från tomtgräns. Är berörd granne inte positiv till dina planer skulle jag inte lägga nån möda på en ansökan.
 
F
Johannes Carlsson skrev:
Glöm inte att du kan attefalla på 15 kvadrat, fast ska du ha så stort är nog 1,5 plan att rekommendera
Frigga är 15kvm, Attefall 25.....
 
Hemmakatten
Men förutom ett separat Attefallshus på 25kvm får man bygga en 15kvm Attefallstillbyggnad på bostadshuset.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Men förutom ett separat Attefallshus på 25kvm får man bygga en 15kvm Attefallstillbyggnad på bostadshuset.
Det är väl antingen eller som gäller där?
 
F
Hemmakatten skrev:
Men förutom ett separat Attefallshus på 25kvm får man bygga en 15kvm Attefallstillbyggnad på bostadshuset.

Det är väldigt sant men det är ju jäkligt dumt att planera för den tillbyggnaden redan då man bygger kan jag tycka. I göteborg verkar det vara en ickefråga då det i princip är jämställt med att söka bygglov för en tillbyggnad både administrativt och kostnadsmässigt.
 
Anna_H skrev:
Det är väl antingen eller som gäller där?
Nej, bådadera. Och takkupor.
 
F
Anna_H skrev:
Det är väl antingen eller som gäller där?
Du får göra allt. 15 frigga + 25 Attefallsstuga + 15 utbyggnad

attefallsstugan får uppföras även om tomten %-mässigt är maxad redan med byggnader. Hur det är med de 15 kvadraten utbyggnad vet jag inte.
 
I Varberg kan man söka attefallstillbyggnad samtidigt som bygglov, kommunen sparar tid på att handlägga det i samma ärende
 
fsn skrev:
Du får göra allt. 15 frigga + 25 Attefallsstuga + 15 utbyggnad

attefallsstugan får uppföras även om tomten %-mässigt är maxad redan med byggnader. Hur det är med de 15 kvadraten utbyggnad vet jag inte.
15m2:an ligger också utanför
Den är ok även om du maxat
 
F
Johannes Carlsson skrev:
I Varberg kan man söka attefallstillbyggnad samtidigt som bygglov, kommunen sparar tid på att handlägga det i samma ärende
Vad är syftet med det? Är det inte fan så mycket bättre att söka bygglov för allt och spara dom 15 kvadraten till senare?
 
Har insett att enplan kommer att fungera dåligt på vår tomt.
Vad tror ni om detta? Tycker det är riktigt snyggt men frågan är om det är för enkelt för tomten?
http://www.trivselhus.se/husmodeller/b030/#filter=.type_enochenhalvplan&sortBy=
Kan man bygga ett sådant här hus på en 3,5mkr tomt? Och fixar man bygghöjd på 3,5m?
Dock blir det nog för mycket pengar med tex willa Nordic:/
 
Redigerat:
Hemmakatten
Den där takvinkeln kan nog skapa problem med bygglovet. Vad säger detaljplanen egentligen?
 
Bara bygghöjd 3,5m och 25% av tomten. Två våningar.
 
BirgitS
Shiraz skrev:
Har insett att enplan kommer att fungera dåligt på vår tomt.
Vad tror ni om detta? Tycker det är riktigt snyggt men frågan är om det är för enkelt för tomten?
[länk]
Kan man bygga ett sådant här hus på en 3,5mkr tomt? Och fixar man bygghöjd på 3,5m?
Dock blir det nog för mycket pengar med tex willa Nordic:/
Passar det på tomten att ha ingången på samma sida som en del av uteplatsen?
Det andra huset hade väl ingång och uteplats på varsin sida..

Det där köket ser väldigt opraktiskt ut med ingen vettig arbetsbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.