31 436 läst · 56 svar
31k läst
56 svar
Vad kostade ert badrum? Med eller utan hantverkare.
Mitt helkaklade och klinkrade badrum i källaren (7-8 kvm) gick löst på ca 70 000 kronor inkl. tätskikt, ytskikt och inredning.
Då gjorde jag allt själv utom elarbetena, de gick på ca 17 000 kr (eftersom man även måste installera en JFB och då bytte hela elcentralen på samma gång).
Ganska små kostnader för underarbetena annars eftersom allt redan var putsade hålstensväggar, så inget behov av att regla upp, sätta OSB eller våtrumsgips eller sånt merjobb.
Då gjorde jag allt själv utom elarbetena, de gick på ca 17 000 kr (eftersom man även måste installera en JFB och då bytte hela elcentralen på samma gång).
Ganska små kostnader för underarbetena annars eftersom allt redan var putsade hålstensväggar, så inget behov av att regla upp, sätta OSB eller våtrumsgips eller sånt merjobb.
Försäkringsbolag brukar i regel ej ha något i mot att privatpersoner renoverar sitt egna badrum.OveRa skrev:Vi låg väl ungefär på den kostnaden men då med hantverkare och i ett nybygge. Helkaklat, el-golvvärme och ca 6 kvm.
En undran bara, när vi byggde, för ett år sedan hade vi planer på att göra mycket själva men valde att låta proffs göra dusch-och toarum av den anledningen att vårt försäkringsbolag bedyrade att skulle det bli fel på något i det utrymmet så fick vi stå för alla reparationskostnader själva, utan undantag.
Bara man gör det enligt regler och dokumenterar bra.
Cirka 17kvm badrum/tvättstuga. Gjort allt själv. Rev ut till rena träväggar.
Tog ca 15 månader, stressade inte med det utan fokuserade på att jaga priser på allt material.
Total kostnad: nånstans runt 90000kr.
Tog ca 15 månader, stressade inte med det utan fokuserade på att jaga priser på allt material.
Total kostnad: nånstans runt 90000kr.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och varför skulle en "Europeisk standard", som gäller från Nordkap till Gibraltar vara bra och giltig för oss i mellansverige?Nyfniken skrev:
Som jag ser det skulle det vara en ren katastrof.
Vi har väldigt olika krav på byggnaderna i olika klimatzoner.
Det gäller även i "lilla" Europa.
Det är inte riktigt så, försäkringsbolagen har något emot att vi fixar själva och speciellt våtutrymmen.hushem skrev:
Om en husbyggare vill ta det lugnt så anlitar man en auktoriserad och certifierad våtrumsbyggare, lutar sig sedan tillbaka och kopplar av med den vetskapen att det aldrig kommer att bli problem vid skada.
Om inte så ska hemmapularen bereda sig på ett livslångt bevisningsarbete, dokumentationer skall fram och arbetet skall bevisas vara fackmannamässigt gjort vilket att försäkringsbolag som vill överleva aldrig kommer att godta, för hur bevisar man det.
Ett exempel.
En rörkoppling drogs en smula snett vid montage av rörledningar. Det gjorde att det läckte vatten, ungefär en droppe i timmen men på två år så hade dessa droppar orsakat stora skador i golv, även i ett angränsande rum:
När det upptäcktes så kunde vi direkt bevisa att vi anlitat ett av Sveriges stora företag och de fick sedan ta smällarna med försäkringsbolaget.
Vi fick ersättning för allt, att vi inte kunde utnyttja rummen som var skadade, skadestånd och nytt golv och väggar m.m.
Vid samtal med försäkringsbolaget så upplyste de om att om jag gjort arbetet själv så hade vi fått stå för hela kostnaden själv vilket hade varit stora summor.
liten sidofråga men som jag funderat lite på, om firman man anlitat konkat eller avslutat sin verksamhet eller liknande vad händer då vid ex fel/felbygge? Blir det då f-bolaget som får ta smällen och ägaren betalar självrisk?
Har du ett intyg från en certifierad hantverkare så kan du ta det lugnt.erix0n skrev:
Här är en tråd om vår renovering inklusive kostnad för alla moment.
https://www.byggahus.se/forum/badrum/252880-var-badrumsrenovering-2014-a.html
https://www.byggahus.se/forum/badrum/252880-var-badrumsrenovering-2014-a.html
jag är uppe i runda slängar 35000
eps, flytspackel, reglar, gips, osb, en vägg med plyfa, tak, inredning och vvs och el saknas än så länge, ingen arbetskostnad än.
Sen måste jag tyvärr säga att efter ett eller två badrum så är man inte grym på tätskikt, man kanske har fått en känsla av hur det funkar men grym..... nja
eps, flytspackel, reglar, gips, osb, en vägg med plyfa, tak, inredning och vvs och el saknas än så länge, ingen arbetskostnad än.
Sen måste jag tyvärr säga att efter ett eller två badrum så är man inte grym på tätskikt, man kanske har fått en känsla av hur det funkar men grym..... nja
Det är väl lika långt från Kiruna till Malmö som från Malmö till Madrid?KnockOnWood skrev:
Tänker du att de har extra vått vatten i Spanien, extra fryskänslig el eller vatten som har mer bråttom?
Jag ser inte vad klimatzoner har att göra med utformningen av avloppsstammar, eluttagens utformning, gipsskivans dimensioner eller elnätets uppbyggnad att göra?