Tobias Knutsson skrev:
Skruvat 130m glespanel, reglar upp en vägg och börjat montera köksstommarna samtidigt som dottern jagat en med gåstolen :cool:
[bild]
Hon tycker väl att det tar lite lång tid :confused:

Skall snart börja skolan, och sedan är det gymnasiet och universitetet.
Vill kanske kunna ta med klasskamrater hem då och då :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
epw skrev:
[bild]
Påbörjat ett elementskydd/avlastningsplats i hallen. Nu funderar jag på vad jag ska ha för galler i hålen. Någon som har något bra tips på ett snyggt galler?
Dessa har jag använt tidigare : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Grillnat-2000019015/

Om du vill ha finmaskigt kan du köpa aluminiumnät till spackel på någon biltillbehörsfirma. Dom funkar även att lacka i valfri färg.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Hus sa vi...
Upptäckte stopp i avloppet i halva huset (kök och lilla toan nere) efter frukost, släpade käckt in högtryckstvätten och rens-slang.
Konstaterade att jag kom ca 1m in från rensluckan och ingen påverkan på stoppet..
Ringde runt lite, våndades lite, ringde igen och efter ca. 30min kom en spolbil som på mindre än 30min fått bort stoppet.

Duschade, tvålade in hela mig både en och två gånger efter avloppslekandet.
Rullade ut grillen, tog en kall, grillade kött,,som båda barnen verkade uppskatta,, trots att ena skulle ha köttbullar till bakpotatisen..

Imorgon är en ny dag! :rolleyes:
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
T
Riktigt så lång tid ska det förhoppningsvis inte ta ;)




KnockOnWood skrev:
Hon tycker väl att det tar lite lång tid :confused:

Skall snart börja skolan, och sedan är det gymnasiet och universitetet.
Vill kanske kunna ta med klasskamrater hem då och då :)
 
Nu i kväll har jag bytt ut ett trasigt el element och skruvat upp ett nytt så att jag får värme i mitt dataförråd.
Och det var anslutet med stickpropp så jag hoppas att det inte är behörighetskrävande att sätta dit dom 4 skruvarna i väggen.;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tömt nästan hela värme systemet på vatten för att koppla in golvärme i lilka toaleten. Lossat och ploplockat ut den minimala radiatorn. Lindat gängtejp på den besvärligaste kopplingen för att snabbt konstatera att det inte var 1/2 på venrilen och strypningen. Troligen ,,M22, fått en liten tur till flera öppna byggvaruhus men i gen som hade rätt reducering. Monterat tilbaka radiatorn igen och fylt och luftat systemet igen. Har skjutit på detta jobb av någon anledning men hade äntligen fått tummen ur och kommit igång, hade kanske en ond föraning. Nu blir det ingen flytspackling i morgon. Sökt av nätet på nippmar med rätt gänga och det närmast online var i Kina, bestälde men det tar förmodligen några veckor. Skall kolla på måndag om det finns mågon som har det hemma, de jag bestälde kommer i så fall till nytta. Är badrumet skall renoveras nästa år. Tyckte att jag hade förberet arbetet väl men det är svårt att mäta på ihopmonterade delar. Närbild av hand som håller en koppling med gängtejp, troligtvis M22, vid VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
KnockOnWood skrev:
Och unga hustrun får sitta hemma och sukta med På Spåret och Jönssonligan :confused:
Nu förstår jag inte alls - din smiley indikerar att På Spåret och Jönssonligan skulle vara något negativt? Tvi vale så du pratar! 😀
 
M
Petter Forsen skrev:
Tömt nästan hela värme systemet på vatten för att koppla in golvärme i lilka toaleten. Lossat och ploplockat ut den minimala radiatorn. Lindat gängtejp på den besvärligaste kopplingen för att snabbt konstatera att det inte var 1/2 på venrilen och strypningen. Troligen ,,M22, fått en liten tur till flera öppna byggvaruhus men i gen som hade rätt reducering. Monterat tilbaka radiatorn igen och fylt och luftat systemet igen. Har skjutit på detta jobb av någon anledning men hade äntligen fått tummen ur och kommit igång, hade kanske en ond föraning. Nu blir det ingen flytspackling i morgon. Sökt av nätet på nippmar med rätt gänga och det närmast online var i Kina, bestälde men det tar förmodligen några veckor. Skall kolla på måndag om det finns mågon som har det hemma, de jag bestälde kommer i så fall till nytta. Är badrumet skall renoveras nästa år. Tyckte att jag hade förberet arbetet väl men det är svårt att mäta på ihopmonterade delar.[bild]
Vart är det som denna m22 ska sitta? M22 brukar väl i princip bara finnas på koppel till radiatorer?

Edit: typ en sån här? Men det känns konstigt att du skulle ha en koppling som är så emot standarden att man måste köpa delar på Biltema. Tror du ska kolla upp det där först.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Overgangsnipplar/Overgangsnipplar-2000018802/

Kom ihåg, gängtejp på plastkopplingar och lin/locher på metall :)
 
Redigerat:
Monterat den igår inköpta ugnen. Bränt ur den och konstaterat att jfb'n inte löste ut - ergo jordfel i gamla ugnen vilket var en lättnad! Monterat ihop en hel massa saker ur platta paket, men nu är snart nedervåningen färdigmöblerad. Det blir bättre och bättre dag för dag 😄
 
Fått upp klädsel på sista kupan, nu ska jag bara skrynkla till fönsterbläcken sen kan jag hålla vinter👍 Sen klär jag om resten av huset när det våras ibland bergen.
 
Dränerat värme systemet igen efter att ha hittat rätt nippel M22-1/2. Så nu har vi fått golvvärmen i 1,6 kvadrat. Enligt tillverkan skule det kunna gå att ansluta direkt utan shunt men risken fans för dålig cirkulation men risken ar mindre med den lilla rörlängden. Vi har en luft vatten värmepump som mest har prester 63 grader i värme systemet.
Skall bli en vägghängd toallet som hade byggt in det gammla mini elementet så valet var golvärme eller flytta men i så fall vart?
Provtryckt och klart så nu kan flytspackling snart påbörjas. Nytillkopplad röranslutning M22-1/2 för golvvärme, med synliga rörkopplingar och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytillkopplad röranslutning M22-1/2 för golvvärme, med synliga rörkopplingar och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvvärmerör på ett nät över gammalt golv i förberedelse för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur säkerställer du att inte golvvärmen blir 63 grader utan shunt?
 
Minskar på termostaten?
 
Men temperaturen ut från termostaten är väl fortfarande 63°C, men flödet i slingan är lägre. Det borde ge ett ganska högt ∆T på till och från.
Hade gärna försökt begränsa temperaturen till slingan på annat sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.