Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
Heimlaga

"Personligen skulle jag gärna bo i Sverige......I den civiliserade delen långt från storstäderna."

Och i klartext? Var då henne?
 
Atom skrev:
I vårat fall är det tre lika viktiga saker.

Mindre kriminalitet, bättre sjukvård, säkrare levnadsstandard på äldre dagar (i framtiden kommer vi behöva hjälp).

Edit. Alla har inte underbara barn som bryr sig...
Vilka länder har detta, som man kan flytta till, ha ett jobb (eller för de som är äldre ha en pension som räcker till att betala)?

Mindre kriminalitet tror jag man kan få genom att välja var man bor inom sverige. Sjukvården har jag personligen inte upplevt nackdelarna med, men jag har inte varit sjuk. Men är det inte så, att om man har pengar kan man teckna egna försäkringar och gå till privata vårdgivare. Samma med äldrevård. Vilka länder finns där man INTE måste ha pengar till detta som det för oss går att flytta till?

Men trivs man inte i Sverige, så är det väl bara att flytta? Speciellt om man vet var.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Atom skrev:
Heimlaga

"Personligen skulle jag gärna bo i Sverige......I den civiliserade delen långt från storstäderna."

Och i klartext? Var då henne?
Nå..... jag känner inte till alla delar av Sverige så jag kan bara ge exempel. Bäst känner jag till Öre älvdal från Nordmaling upp mot Örträsk. Där i trakten verkar det riktigt civiliserat tycker jag. Enda felet är att det är så förbaskat långt till närmaste skrothandel där man får köpa någonting och litet halvdåliga vägar då man skall ut och skaffa sig ett uppehälle.
Uppåt Skellefte lappmark har jag också litet kontakter och där verkar folk också vara som folk. De Åselebor jag har träffat har också varit som folk. I Dalarna gav infödingarna ett mycket civiliserat intryck.
Säkert finns det många fler civiliserade orter men jag känner dåligt till södra halvan av Sverige.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Är man redan sjuk och pensionerad, kan INGA sjukförsäkringar tecknas!
Man kan däremot ta pensionen med till ett annat land. Där betala lögre skatt och nyttja sjukförsäkringssystemet då det finns redan ett avtal alla EU länder mellan.
I Tjeckien väntar man exempelvis upp till 5 dagar på cancerbehandling mot typ 3-6 månader Sverige. (Det var bara ett exempel). Vi har börjat undersöka allt. Inga beslut fattade ännu.
 
Atom skrev:
Man kan däremot ta pensionen med till ett annat land. Där betala lögre skatt och nyttja sjukförsäkringssystemet då det finns redan ett avtal alla EU länder mellan.
Men detta funkar ju troligen bara för pensionärer, vi som har ett tag kvar kan troligen inte få ett bättre liv i dessa länder då jag misstänker lönerna är lägre där... och allt bygger ju på att sverige (och EU) inte kollapsar ekonomiskt. Jag har själv som sagt inte upplevt de nackdelar du beskriver men det är ju många som flyttar när de blir äldre, så jag får väl anta att det ligger djupare analyser bakom dessa flyttar.

Däremot är ju det ett bra tips att ta försäkringar när man fortfarande är frisk och pigg. Tyvärr tror jag att många försäkringars premie höjd med åldern för att tillslut upphöra, iallafall de där ekonomisk ersättning ges.
 
Jag hade en privat sjukförsäkring i ett respektabelt bolag. Den blev dyrare år för år och vid 32 års ålder kostade den kring 800 euro i året och steg med ungefär 60 euro i året om jag kommer rätt ihåg.
Jag blev ordentligt sjuk och så visade det sig att den endast ersatte vissa typer av sjukvårdskostnader upp till en maximigräns. Jag fick väl ut ungefär det mesta man kunde få ut. Jag tror det var kring 300 euro.

Med andra ord var maximala utbetalningen inte ens halva årspremien. Jag tog utbetalningen och sade upp försäkringen.
Nu kan jag knappast någonsin i mitt liv få en privat sjukförsäkring igen.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Man avundas alla politiker som har både sjuk som vårdförsäkringar.
Vid akut sjukdom får dom gå före i kön.

Prima liv.
 
Atom skrev:
Man avundas alla politiker som har både sjuk som vårdförsäkringar.
Vid akut sjukdom får dom gå före i kön.

Prima liv.
Om nu diskussionen skall handla om Sverige kontra världen, så är det på sin plats att påpeka att svenska riksdagsmän har sämre villkor än de flesta andra.

"Men är våra politiker bortskämda? Inte om man jämför med andra länder. Mikael Gilljam, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, menar att svenska politiker i en internationell jämförelse inte har särskilt gynnsamma villkor.

- Alla riksdagsledamöter tillhör förvisso någon slags elit. De har bättre utbildning, tjänar mer och bor bättre, men gör man en internationell utblick så brukar man ändå säga att Sverige är landet där politiker är som folk är mest, säger han."

Vad jag kan se så skiljer sig villkoren mellan just Tjeckien och Sverige inte särskilt mycket, förutom att Tjeckerna får lite bättre lön.

Skälet till att dina pensionspengar räcker så mycket längre där är ju just att Sverige är ett bättre land vad gäller ekonomisk styrka, och din del av den. Om du hade tjänat in din pension i Tjeckien så hade din situation inte varit sådan, så det är ju en konstig grund att kritisera Sverige på.

Och vad gäller sjukvård så är inte Tjeckien dåliga, de har framförallt blivit mycket, mycket bättre, de senaste åren. Men det beror ju iofs på att de startade på en sämre nivå. OECD har t ex följande att säga som sammanfattning när man jämför sjukvården i bla Tjeckien och Sverige:

"Czech Republic should improve primary care and prevention to reduce chronic disease, says OECD" (2014)

och

" Sweden has excellent health care but must improve care co-ordination, says OECD" (2013).

Så att tro att den är generellt bättre i Tjeckien verkar inte heller ha stöd i data. Tvärtom.

Gräset är mao inte grönare, även om det kan se ut så. Men det visste vi ju redan.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Emiliia skrev:
Din syn på demokrati verkar minst sagt aningen snedvriden. Visst innebär termen demokrati folkstyre, men jag har svårt att tro att svenska folket faktiskt accepterar skyhöga skatter och urusel vård. Sjukvården i Sverige har kollapsat för länge sen och det finns inga rimliga argument för att försvara det som pågår på landets sjukhus. Tycker du verkligen att folk som jobbat, slitit och betalt skatt hela livet inte ska få den vård de behöver, när de behöver den? De få sjukhusbesök som en vanlig svensk gör under sitt liv kostar inte i närheten av all skatt som den har betalt in. Demokrati i all ära, men i Sverige är det inte folket som har makten utan det är den politiska korrektheten som skrämmer folk till att rösta "rätt".
Det finns inget direkt samband mellan "skyhöga skatter" och att "få vård i tid". Det är en vanlig missuppfattning att eftersom man betalar "mycket skatt" så ska man få allt som man själv vill. Det brukar röra sig om särintressen, så som att "eftersom jag betalar skatt så vill jag att"

1. "gatubelysningen i min pytteby ska vara tänd, alltid"
2. "simhallen närmast mig måste ha kvällsöppet de dagar det passar mig"
3. "dagiset som just mitt barn går på måste ha dubbel personaltäthet mot idag"
et.c.

Sådant här resonemang är alltid sprungen ur okunskap. Jag föreslår att du gör en djupdykning i din landstings budget för att få reda på vart dina skattepengar tar vägen. Varenda krona används, nånstans. Om du inte får den service du förväntar dig, så får du se till att det hamnar fler kronor i landstingsbudgeten. Så enkelt är det.

Förra veckan ringde min sambo efter midnatt till sjukvårdsupplysningen för icke-akuta smärtor, de skickade en ambulans inom en timme och en stund senare var hon på närmaste sjukhus 40 minuter bort. Det kallar jag inte för en kollaps i sjukvården. Kolla på ebolatälten i Liberia eller fälltsjukhus i Aleppo. Där har du kollapsad sjukvård.

Att svenskar skulle vara skrämda till att rösta rätt är rent foliehattsresonemang eller så har du aldrig röstat själv så du är okunnig om hur det går till. Det du stoppar i valkuverten förblir din hemlighet. Och än så länge har majoriteten av svenska folket röstat på partier som intresserar sig för fortsatt demokratiskt och öppet statsskick.

Emiliia skrev:
Jag tycker ditt resonemang är osmakligt. Varför försvara en stad i totalt förfall? Staden uppbär årligen över 5 miljarder i kommunalt utjämningsbidrag. Alla som inte har huvudet i sanden vet att Malmö är Sveriges bidragsparadis med allt ifrån gängkrig, skottlossningar, mord, droghandel på öppen gata, våldtäkter och rån. Kriminaliteten i Malmö blomstrar som aldrig förr och listan kan göras hur lång som helst. Varför ska människor som är födda och uppväxta i Malmö behöva fly för att kunna leva ett bra liv? Varför tvingas ut på landsbygden om man egentligen inte vill bo där?
Get real. Malmö är en stor stad med många olika områden precis som alla stora städer.
Det finns en stor välmående medelklass där som har cykelavstånd till dagis, skolor, välbetalda jobb och kanske Sveriges bästa kulturutbud för unga. Men det är ingen media som tjänar annonsklick på att rapportera om en småbarnsfarsa som cyklar med ungarna till dagis. Pengarna till media kommer ifrån brinnande bilar så det är vad du får serverat också.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
:confused:Lars_stefan_axelsson

Men det är i vårat fall obiektiva erfarenheter från våra bekanta i Sverige som Polen.
I ett fall från 6 mån tidigare, vägrades en nära vän op i Sverige med hänvisning till att hans rehabilitering skulle vara omöjligt. Man rekommenderade en permobil. 65 åring med trasiga knän. Ett knä skulle ersättas med protes. I Polen var det inga problem. Han fick lägga ut ca 50 000 på den inkl allt. Nu ska han opa andra knät. Även det i Polen. Räkningan skickades till FK...
Frågan är om dom betalar.

I Region Skånes broschyr till vårdnadsgivare hittar man info om att arbetsföra skall prioriteras.

Det är stor skillnad att rå vård och att inte få. Samtidigt pågår besparningar överallt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...:chockbeskedet-stora-besparingar-nasta-ar:nyh

Alla dessa små saker skapar oro. Och gör att jag känner mig osäker trots att min polska fru, tror att det aldrig blir lika bra i Polen... Hon tror på svenska myndigheter fortfarande...

Jag vet inte. Trots att min polska är dålig, är jag med 1/4 dels foten där...

Vet inte...

:'(
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Är du genuint orolig så flytta till en mindre ort. Har du anknytning till Malmö och vill besöka stan då och då är Blekinge bra. Går tåg därifrån till Malmö, blir en bra dagsutflykt. I övrigt en lugn region med bra sjukvård i de större orterna. Finns småorter utanför dessa där det finns hyggliga bussförbindelser till, bra för den dagen du inte orkar/kan köra bil själv. Husen är relativt billiga och det är en vacker trakt.
 
Atom skrev:
:confused:Lars_stefan_axelsson
Men det är i vårat fall obiektiva erfarenheter från våra bekanta i Sverige som Polen.
Ja, och jag har liknande historier. Men dessa säger naturligtvis inget om sakernas tillstånd i stort. Att gå i gräns är ju ofta illustrativt. Vi har folk som mördas på öppen gata i Sverige. Helt oprovocerat. Jag kan dra mig till minnes flera fall (tom en flyktig bekant, inte uppklarat).

Det händer på Jaimaca också.

Så situationen i båda länderna måste vara liknande då? "Man går inte säker någonstans!!!"

Nej, mordfrekvensen (död till följd av avsiktligt våld) per 100k invånare var 2014; 36 på Jamaica, och 1 i Sverige. (I Ryssland var den tio och i Estland var den tre).

Så, även om det naturligtvis suger lika mycket oavsett var man blir mördad, så är naturligtvis Sverige ett mycket säkrare land än de allra flesta, eftersom det händer betydligt färre gånger här. (Och detta intressant nog även om man tar med alla "skjutningar" som florerar på senare tid. Vi andra, har nämligen minskat vårt dödliga våld i högre grad än vad vissa grupper har ökat den. Så totalen är sjunkande. Det ser man sällan i tidningarna.)

Summa summarum. Även om det naturligtvis inte är roligt att inte få ett nytt knä om det kan göras till en rimlig kostnad, så säger enskilda anekdoter ingenting om hur det faktiskt ligger till.

För egen del så har jag t ex en (utländsk) kollega som gick till tandläkaren i Polen för de är ju så bra. Det gick fullständigt åt skogen med svåra infektioner och komplikationer och han får nu betala mycket mer för att försöka komma tillbaka till där han var innan han åkte till Polen. Så Polsk läkekonst måste ju vara fullständig skit. Det vet ju jag, för jag har sett det på nära håll... Eller?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73
Atom, eftersom din fru är från Polen och du själv vill flytta till Polen tycker jag att ni ska göra det.
Tillfället har aldrig varit så bra som nu. Ryssarna är borta sen länge, landet har ett demokratisk styre och ekonomin har blivit bättre och bättre de senaste 3 decennier.

Jag vet att det finns lite rysskräck här i Sverige. Själv tycker jag att den skräcken borde vara betydlig större i Polen eftersom Ryssland hade stort inflyttande där en gång i tiden och gärna får det tillbaka.

Men skulle det bli problem med Ryssland, kan man alltid flytta tillbaka till Sverige. Har din fru dubbelt medborgarskap? se annars till att hon får det innan ni flyttar.

Att bosätta sig utomlands är det bästa sättet att vidga sina blickar och upptäcka vad som är bra och dåligt med sitt eget land (och det nya landet)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Get real. Malmö är en stor stad med många olika områden precis som alla stora städer.
Det finns en stor välmående medelklass där som har cykelavstånd till dagis, skolor, välbetalda jobb och kanske Sveriges bästa kulturutbud för unga. Men det är ingen media som tjänar annonsklick på att rapportera om en småbarnsfarsa som cyklar med ungarna till dagis. Pengarna till media kommer ifrån brinnande bilar så det är vad du får serverat också.
Ja det där med att Malmö är någon slags ghetto som folk flyr ifrån är löjeväckande. Bodde i Malmö i många år och att gå till dagis med ungarna var i princip det mest stressande som hände om de trilskades för att det var fel färg på vantarna...

Det är nästan helt utan undantag kriminella som råkar illa ut i Malmö som man läser om i nyheterna på sistone.

Med det sagt så flyttade vi till en småstad när de skulle börja skolan. Men det hade vi gjort om vi bodde i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Helsingborg eller vilken annan lite större stad som helst.

För övrigt så kommer tekniken att hantera såväl klimatförändringar som sjunkande levnadsstandarder.

Ett exempel, om Google (via sitt robotbolag Boston Dynamics t.ex.) skulle få för sig att bygga en generell "robotslav" idag. En som du i princip kan programmera till att utföra nästan alla typer av sysslor, skulle de sannolikt lyckas och den kanske skulle kosta... 200 miljoner? Spola framåt 10-15 år med mer än exponentiell teknikutveckling (som ökar och ökar) och lägg till masstillverkningsfaktorer så skulle den vara oändligt mycket bättre och kosta 50 000 kr.

Vad tror du händer med levnadsstandarder när du har robotslavar som kan sköta nästan allt (inklusive underhåll av varandra/sig själva) för endast priset av lite el? Jo de kommer att öka bortom alla gränser idag, i hela världen.

Krig och kriminalitet upphör för övrigt i ett samhälle där i princip allt finns inom räckhåll för alla.

Det gäller bara att leva så gott som möjligt tills tekniken utvecklats tillräckligt.
 
Hullefar skrev:
J
Vad tror du händer med levnadsstandarder när du har robotslavar som kan sköta nästan allt (inklusive underhåll av varandra/sig själva) för endast priset av lite el? Jo de kommer att öka bortom alla gränser idag, i hela världen.
Njae, de ger möjligheten för det. Men om det verkligen kommer att hända, det är fortfarande osäkert. Som det ser ut idag så samlas de ökningarna i produktivitet som vi sett i västvärlden hos allt färre om de kommit arbetaren till godo oförkortat, vilket iofs är orealistiskt så skulle vi arbeta en dag i veckan eller så idag, jämfört med på åttiotalet. Men så blev det inte. Istället så är den medelklass som var arbetarklass för inte så länge sedan satt under stor press i västvärlden idag. Vi närmar oss ekonomiskt allt mer ett "Jane Austen"-samhälle, dvs 1800-tals samhälle, med få rika och en stor "pöbel". De rika tjänar sina pengar på kapital, och vi andra måste arbeta åt detta.

Även om det inte är så intressant för husbyggnad så finns det en aspekt som är intressant ur husbyggnadssynpunkt och det är datanätverk/fiber och frågan om var hus/bostäder behöver ligga. Om man kan göra allt man behöver göra, inklusive arbeta och träffa folk, via nätverk, så behöver man inte ha bostad i dyra innerstäder, eller ens i förorter.

Om den snabba utvecklingen där kommer att betyda att vi flyttar ur våra städer, eller ännu fler behöver flytta in. De låter jag däremot vara osagt. Det är dock inte omöjligt att vi står inför en revolution där, dvs att vår fysiska plats spelar allt mindre roll pga av utvecklad kommunikationsteknik. Om det sker så är det en fundamental påverkan på det enda som spelar någon roll vid bosättande (location, location, location). Men vi får se. Det finns också starka krafter (inklusive biologiska) som motverkar det.

Skälet till att det är intressant för just hus, är att dessa är så långlivade. Det är få andra tillgångar vi har som håller lika länge.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.