Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
BirgitS skrev:
Men om nu 90 % av befolkningen skulle kunna vara lediga och göra vad de vill på dagarna, hur ska du motivera de andra 10 % att jobba om de inte får något betalt för det?

Så fort det blir organiserade byteskedjor så har man infört någon sorts betalningssystem, oavsett om det kallas mynt, sedlar, cigaretter eller något annat. Det var ju så myntväsendet uppstod en gång i tiden.

Ja jag sitter inte på alla lösningar. Jag hävdar bara att nästintill 100-procentig automatisering är oundviklig. Hur man löser "problemet" att 99,9999 % av mänskligheten är sysslolös blir en nöt att knäcka.
 
BirgitS skrev:
Ja, jag minns vagt ett teveprogram från decennieskiftet 1970, det var producerat i 60-talets teknikoptimistiska anda och innehöll ett avsnitt om hur vi skulle leva i framtiden, om 40 eller 50 år dvs nu, alla skulle ha små flygande farkoster så det skulle inte bli några trafikköer, trottoarerna skulle ha rullband så man slapp gå så mycket osv. Sen kom 70-talet med miljöskandaler och oljekris som gjorde att man fick upp ögonen för nackdelarna med teknikutvecklingen.

Skillnaden nu är att det finns en brytpunkt i teknikutvecklingen som gör allting annat meningslöst. Den teknologiska singulariteten.
 
Nu är det långt från topic, om vi antar att du har rätt i att alla bilar om x år som säljs kan köra autonomt, men inte kommer folk att acceptera att skrota ut sina gamla bilar bara sådär. Det krävs nog en låååååååång övergånsfas där gamla bilar fasas ut. Jag tror mera på scenariot att man skapar speciella vägar för autonoma fordon och behåller lokalgator och städer manuella med förarassisterad körning, för inte får vi tex autonoma cyklar? Eller ska cyklar fasas ut åxå? Näe, den framtiden är nog långt bort av ekonomiska, praktiska och juridiska skäl. Rent tekniskt så är det garanterat lösbart om man bara får göra ett clean cut att allt blir autonomt.

Gällande boende, huset jag växte upp i (som inte finns kvar i familjens ägo) skulle jag aldrig någonsin kunna köpa idag. Jag bor på ungefär halva bostadsytan i ett sämre område i ett hus som kostar 1/3 av vad hus i mitt barndomsområde kostar. Ändå har min familj nog en jämförbar utbildningsnivå som mina föräldrar. Givetvis har själva bostadsstandarden (teknik, värme etc) förbättrats, men jag tror det är ganska vanligt att 70- och 80-talister får nöja sig att bo mindre centralt och på mindre ytan än sina föräldrar. Kanske pga att nybyggen sker längre ut och vi haft en skev bostadspolitik de senaste 25 åren. Frågan är om inte 90-talisterna kommer få acceptera att bo ännu "sämre" ur den aspekten. Om nu inte alla pensionärer lämnar skeppet och med det stora våningar och villor... :)
 
JohanLun skrev:
Nu är det långt från topic, om vi antar att du har rätt i att alla bilar om x år som säljs kan köra autonomt, men inte kommer folk att acceptera att skrota ut sina gamla bilar bara sådär. Det krävs nog en låååååååång övergånsfas där gamla bilar fasas ut. Jag tror mera på scenariot att man skapar speciella vägar för autonoma fordon och behåller lokalgator och städer manuella med förarassisterad körning, för inte får vi tex autonoma cyklar? Eller ska cyklar fasas ut åxå? Näe, den framtiden är nog långt bort av ekonomiska, praktiska och juridiska skäl. Rent tekniskt så är det garanterat lösbart om man bara får göra ett clean cut att allt blir autonomt.
Kolla på den här videon från en helt autonom Tesla som kör runt en lång rutt runt i en trafikerad stad, med manuella bilar, cyklar, fotgängare osv... helt utan att "föraren" griper in. Och detta är inte ens en bil främst tänkt att vara autonom utan bara en lyxig elbil och en smart programvaruuppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=PUw_DMaQ264

Autonoma bilar är säkrare än de bästa tänkbara mänskliga förare, OAVSETT situation.
 
Autonoma bilar kör i kända situationer mer repetitivt, men gör de ett fel är det troligt att alla bilar kommer göra samma fel ända till man uppdaterat mjukvaran för att hantera det felet. En människa gör mer slumpmässiga fel.

Det är inte det man kunnat och har testat som är problemet, det är de situationer som uppkommer som inte var med i testet. Det kan ju även vara sådant som inte fanns när mjukvaran utvecklades som datorn tolkar fel. Denna negativa testning är inte lätt att utföra.

När jag körde hem i snövärdet häromveckan så sa det PING så slutade radarn funka. Det kommer alltid finnas situationer när varken en dator eller människa kan köra bil. Vad ska hända i detta fall?

På våran gård finns några olika växter. När jag backar in med släp måste man toucha lite växtlighet. Min fru gillar inte att man kör bilen så rosbuskarna påverkas, men nuddar jag en annan buske är det OK. Vem ska berätta denna tolkning för den autonoma bilen? Eller ska den vägra köra in för att den snuddar någon växt alls?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hullefar skrev:
Skillnaden nu är att det finns en brytpunkt i teknikutvecklingen som gör allting annat meningslöst. Den teknologiska singulariteten.
Varför finns det en så enorm brytpunkt just nu och inte när elen eller telefonerna kom?
Båda delarna medförde väldigt stora förändringar för människor och allt annat blev inte meningslöst då.

Eller för den delen att brytpunkten var för 5 år sen eller om 5 år?
 
BirgitS
Hullefar skrev:
Kolla på den här videon från en helt autonom Tesla som kör runt en lång rutt runt i en trafikerad stad, med manuella bilar, cyklar, fotgängare osv... helt utan att "föraren" griper in. Och detta är inte ens en bil främst tänkt att vara autonom utan bara en lyxig elbil och en smart programvaruuppdatering.

[länk]

Autonoma bilar är säkrare än de bästa tänkbara mänskliga förare, OAVSETT situation.
Nåja Tesla har varit inblandade i många olyckor.

Lagom kul att få miljoner förare att installera uppdateringar till bilens program, när folk inte ens kan se till att hålla sina routrar och datorer uppdaterade.
 
Ja! Vill man bygga ett hus så sätter man igång och bygger ett hus. Ska man vänta tills det blir lugnt i världen så kommer det ju aldrig att ske
 
harry73
Jag har också varit inblandad i många olyckor. Behöver ingen Tesla för det :(
 
BirgitS
harry73 skrev:
Jag har också varit inblandad i många olyckor. Behöver ingen Tesla för det :(
Behöver du en liten programuppdatering? ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS skrev:
Behöver du en liten programuppdatering? ;)
Testade med en programvarauppdatering. Tyvärr hade jag för lite minne, och sedan dess har jag stabilitetsproblem och behöver starta om hela tiden.
Att gå tillbaka till fabriksinställningar är inte heller en möjlighet eftersom det kostade mig flera decennier att installera all extra mjukvara
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Autonoma bilar kör i kända situationer mer repetitivt, men gör de ett fel är det troligt att alla bilar kommer göra samma fel ända till man uppdaterat mjukvaran för att hantera det felet. En människa gör mer slumpmässiga fel.

Det är inte det man kunnat och har testat som är problemet, det är de situationer som uppkommer som inte var med i testet. Det kan ju även vara sådant som inte fanns när mjukvaran utvecklades som datorn tolkar fel. Denna negativa testning är inte lätt att utföra.

När jag körde hem i snövärdet häromveckan så sa det PING så slutade radarn funka. Det kommer alltid finnas situationer när varken en dator eller människa kan köra bil. Vad ska hända i detta fall?

På våran gård finns några olika växter. När jag backar in med släp måste man toucha lite växtlighet. Min fru gillar inte att man kör bilen så rosbuskarna påverkas, men nuddar jag en annan buske är det OK. Vem ska berätta denna tolkning för den autonoma bilen? Eller ska den vägra köra in för att den snuddar någon växt alls?
Här ser du hur en Tesla hanterar oväntade situationer...

https://www.youtube.com/watch?v=JwknRVjUBCg

Det andra exemplet med gården är ju jätteenkelt att lösa, du bara går ur och vifta till bilen för att visa hur den ska köra in. När den väl gjort det en gång kan den det.
 
BirgitS skrev:
Varför finns det en så enorm brytpunkt just nu och inte när elen eller telefonerna kom?
Båda delarna medförde väldigt stora förändringar för människor och allt annat blev inte meningslöst då.

Eller för den delen att brytpunkten var för 5 år sen eller om 5 år?
Den teknologiska singulariteten handlar om när AI blir tillräckligt avancerad för att förbättra sig själv. Detta leder till en skenande ökning av AI:s prestanda, "intelligens", och är egentligen helt oöverskådligt. En AI som blir tusen gånger snabbare på en månad? Sedan en miljon gånger snabbare på en dag? Sedan miljoner gånger snabbare på en minut osv... (värden påhittade av mig själv).
 
BirgitS
Hullefar skrev:
Här ser du hur en Tesla hanterar oväntade situationer...

[länk]

Det andra exemplet med gården är ju jätteenkelt att lösa, du bara går ur och vifta till bilen för att visa hur den ska köra in. När den väl gjort det en gång kan den det.
Följande gäller för Tesla:
Autopiloten i Tesla Model S ersätter inte föraren – den hjälper föraren. Precis som farthållaren hjälper dig genom att du inte hela tiden behöver anpassa gasen med högerfoten hjälper autopilotens filhållare till att hålla bilen mitt i vägfilen.
...
Rätt använt -i symbios med föraren- är autopiloten en underbar hjälpmedel vid till exempel långfärdskörning. Medan autopiloten tar hand om gaspådrag och att hålla bilen rätt i filen kan du som förare lättare koncentrera dig på omkringliggande bilar och skyltar.
...
Teslas autopilot är en kombination av en adaptiv farthållare och en filhållare – en funktion som håller din bil mitt i filen. That’s it. Allt annat är bara fantasier från folk som aldrig ens har prövat på vad autopiloten egentligen är.
http://teslaclubsweden.se/olyckan/
 
BirgitS
Hullefar skrev:
Den teknologiska singulariteten handlar om när AI blir tillräckligt avancerad för att förbättra sig själv. Detta leder till en skenande ökning av AI:s prestanda, "intelligens", och är egentligen helt oöverskådligt. En AI som blir tusen gånger snabbare på en månad? Sedan en miljon gånger snabbare på en dag? Sedan miljoner gånger snabbare på en minut osv... (värden påhittade av mig själv).
Där är vi inte idag.
Frågan är om det ens är en önskvärd situation för vilka är då som bestämmer på jorden, inte är det vi människor längre utan vi blir slavar till robotarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.