10 091 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Måste alla rören bytas i huset?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 452 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 452 inlägg
Oj oj oj, det kan jag inte uppskatta på något vettigt för rörmokeriet då jag inte köpt särskilt många pinaler själv. Sen timantalet är också svåruppskattat. Jag lägger ju ner mer energi på detaljer när jag stör mig på att det är fel.Soulistic skrev:Tack för ett bra inlägg! Det var lite det här som jag var ute efter med tråden. Att få lite tips och erfarenheter av folk som gjort något liknande. Nu förstår jag att du kunnat dra ner på kostnaden med din yrkeskunskap, men rent hypotetiskt, hur mycket tror du att din vvs-renovering (utan elektriker) hade gått på om du hade lejt ut det? På ditt hus alltså...
Hur många kikar på rördragningen när man är ute och gör sina behov på IKEA/krogen/kusinen? Jag! :wow:
En gissning för allt jag gjort = Dyrt!
Kolla rapporten jag länkade. Dina rör har en medianlivslängd på över 100 år.Soulistic skrev:Hej!
Jag och min fru har köpt ett renoveringsobjekt från '72. Det är byggt med platta på mark. Gamla ägarna har inte gjort mer än bytt saker när det gått sönder och har därför varken bytt badrum eller kök på 44 år. Det är ingen avvikande lukt eller synliga skador.
Nu till min fråga, vi tänkte byta de vertikalt stående rören när vi renoverar badrummen och köket men läser man på nätet skriver vissa att man även borde byta rören i plattan (horisontella) dvs avlopp och inkommande vatten. Behövs det verkligen? Är det någon på forumet som gjort det på sitt hus? Vilken prisklass pratar vi då?
Tacksam för alla svar vi kan få!
Mitt tips är att inte göra något med rören i plattan. Och om problem uppstår före 2077 så relina rören.
Nej precis. Ska prata med en rörmokare som min svärfar känner och så får han säga om vi behöver byta allt eller om vi kan koncentrera oss på de stående rören. Det är som sagt ett renoveringsobjekt så det finns många hål att stoppa pengarna i. Ska höra lite med försäkringsbolaget också om hur de ser på saken, om man blir mindre ersatt för att man inte bytt alla rör.krilleman_215 skrev:
Jag tänker såhär:
Troligen funkar rören bra i 60 år till, men har man otur (säg 20% risk) uppstår fel tidigare.
Om ett sånt fel uppstår får man relina, men ibland funkar det dåligt (säg 20% risk). Då får man bila upp och göra om.
I slutändan innebär det 4% risk att man får bila upp och göra om i förtid. Konsekvensen av läckage är också liten då läckage under plattan oftast inte är något större problem. Därför tycker jag att det är värt att chansa på att inte göra någonting.
Troligen funkar rören bra i 60 år till, men har man otur (säg 20% risk) uppstår fel tidigare.
Om ett sånt fel uppstår får man relina, men ibland funkar det dåligt (säg 20% risk). Då får man bila upp och göra om.
I slutändan innebär det 4% risk att man får bila upp och göra om i förtid. Konsekvensen av läckage är också liten då läckage under plattan oftast inte är något större problem. Därför tycker jag att det är värt att chansa på att inte göra någonting.
Värt att tänka på. Tack!pelpet skrev:Jag tänker såhär:
Medlem
· Blekinge
· 10 438 inlägg
Jag undrar bara varför har krille två femkantiga golvbrunnar och två sexkantiga?
Liknande trådar
-
Stämma - måste alla ärenden tas upp i kallelsen?
Bostadsrätt -
Smällar från fjärrvärmerören
Fjärrvärme & Gas -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Köpa hus med fukt i källaren - måste jag dränera?
Grund & Markarbeten -
Måste man borra genom både fönsterbåge och yttre aluminiumprofil i fönster vid installation av Biobe spaltventil?
Fönster & Dörrar