3 390 257 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vikten av att mäta rätt från början är underskattad, med denna bild illustrerar jag att det är viktigt, endast 8 flaskor får plats av 10 planerade, det medför att jag måste dricka upp 2 flaskor/back, vilket i sin tur medför att jag blir snorfull redan runt lunch, inte okej.
Idag har jag även gjort merparten av en hyvelrestaurering gjord. Använde elektrolys med bikarbonat, körde lite för längre tror jag, eftersom en del av japaneringen följde med. Inget problem egentligen, eftersom den ska användas och inte vara fin att titta på.
Direkt från Tradera:
Delar före och efter:
Undersidan, tog den ganska långt, men det är inte så kritiskt med planheten på en sådan här liten hyvel.
Visade sig vara en Stanley efter att jag polerat upp bladet:
Nu återstår att skärpa skiten, det blir morgondagens projekt.
Direkt från Tradera:
Logga in
Skapa konto
Delar före och efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undersidan, tog den ganska långt, men det är inte så kritiskt med planheten på en sådan här liten hyvel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Visade sig vara en Stanley efter att jag polerat upp bladet:
Logga in
Skapa konto
Nu återstår att skärpa skiten, det blir morgondagens projekt.
Jag har samma funderingar fast jag har bara ett barn. Herregud, den lilla garagetid man får så står soffan och sliter i en
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Putshyveln till vänster är väl en Esteel? Från Eskilstuna.
Med stor sannolikhet tillräckligt bra för att vara värd en renovering. Har du riktigt tur kan den vara riktigt bra. De var litet ojämna i kvaliteten de här eskilstunahyvlarna.
Den till höger ser ut som något östtyskt eller sovjetiskt misstag. Hela konstruktionen är fel som putshyvel betraktat men kanske den skulle gå att bygga om till skrubbhyvel?
Med stor sannolikhet tillräckligt bra för att vara värd en renovering. Har du riktigt tur kan den vara riktigt bra. De var litet ojämna i kvaliteten de här eskilstunahyvlarna.
Den till höger ser ut som något östtyskt eller sovjetiskt misstag. Hela konstruktionen är fel som putshyvel betraktat men kanske den skulle gå att bygga om till skrubbhyvel?
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Nja, det verkar ha varit en tysk hyvel. Har sökt runt på nätet och hittat Este West Germany. Verkar som prisbilden är något spretig på eBay...
Ska ge den lite love 'n tendernes eftersom den är i hyfsat skick. (Den andra får nog bli sänke!)
Ska ge den lite love 'n tendernes eftersom den är i hyfsat skick. (Den andra får nog bli sänke!)
Tänkte prova elektrolys för att avrosta en hyvel jag köpt men lite som jag misstänkte min batteriladdare är för modern, slår inte på laddningsläget :/ Funderar på alternativa strömkällor nu, läste en använde en svets för att få riktigt med flås, men jag vill inte experimentera med min svets så det skippar jag...
Dennis
Du får gärna låna vår gamla Einhell ackumulatorladdare från den tiden då Einhell fungerade och tillverkades i Västtyskland. Den saknar fulladdningsrelä och matar på oberoende av motstånd.
Jag skall till Malax i nästa vecka (eller kanske i morgon) så jag kan lägga den under biltaket åt dig.
En svets är för kraftig. Om elektrolysen går snabbare blir det mer vätesprödhet.
Du får gärna låna vår gamla Einhell ackumulatorladdare från den tiden då Einhell fungerade och tillverkades i Västtyskland. Den saknar fulladdningsrelä och matar på oberoende av motstånd.
Jag skall till Malax i nästa vecka (eller kanske i morgon) så jag kan lägga den under biltaket åt dig.
En svets är för kraftig. Om elektrolysen går snabbare blir det mer vätesprödhet.