13th Marine skrev:
Dvs norr är uppåt i lantmäteribilderna?
Korrekt !

Då tycker jag hela tomten har fått en tydlig försämring eftersom man flyttat huset 4-6m in på tomten.

Vilken lösning hade ni själva helst sett på problemet?

Du ska absolut bry dig om att din tomt blivit avsevärt mindre! Tomtarealen påverkar värdet på tomten, dessutom styr det ofta hur mycket du har rätt att bygga på tomten (t.ex. kan detaljplanen säga att "max 1/5 av tomtytan får bebyggas")

Även om du inte bryr dig så mycket om det idag, så kommer det att påverka hur mycket pengar du får för fastigheten den dagen du säljer den.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Då tycker jag hela tomten har fått en tydlig försämring eftersom man flyttat huset 4-6m in på tomten.

Vilken lösning hade ni själva helst sett på problemet?
Läs gärna hela tråden.
Det är inte läget i djupled som diskuteras, den förflyttningen var tydligen nödvändig pga tomtens beskaffenhet och är planerad så. Det är istället att det bara är 1 meter från garaget till tomtgränsen pga att utsättaren missat att det är ändrat till dubbelgarage istället för enkelgarage som är problemet.

• Gilla
Hektor66
  • Laddar…
Anna_H: Och om du läst alla mina inlägg så borde man kunna se att jag förstått detta, detta var bara ytterligare en kommentar jag hade på felet de gjort, att jag tycker att inte nog med att de försämrat parkeringsmöjligheterna, de har försämrat hela tomten genom att flytta ytor från "baksidan" med solläge till "framsidan". ;)

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Anna_H: Och om du läst alla mina inlägg så borde man kunna se att jag förstått detta, detta var bara ytterligare en kommentar jag hade på felet de gjort, att jag tycker att inte nog med att de försämrat parkeringsmöjligheterna, de har försämrat hela tomten genom att flytta ytor från "baksidan" med solläge till "framsidan". ;)
Men det är ju deras eget val och inte ett misstag.

Så har jag inte tolkat TS inlägg, men visst, det är fullt möjligt.

Anna_H skrev:
Men det är ju deras eget val och inte ett misstag.
Jag, mäklare och exploatören har alla tre satt våra initialer på ritning 1. Har ej sett någon annan ritning, gått med på ändringar eller placeringar eller blivit underrättad om ändringar som kommer göras.

Det ända vi gått med på att göra är att bygga dubbelgarage vilket skulle ge oss exakt 4,5m till tomtgräns per sida.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Tror det heter så iaf. När man styckar av många fastigheter inom ett område kan gränserna vara preliminära tills all infrastruktur är klar. Detta gör man för att vill undvika att gränsmarkeringar försvinner och att tex vägar hamnar på bostadsfastigheter. Det skulle kunna vara så i detta fallet och det är därför arean varierar. Men det är ju inte så att en gräns flyttas 3m och förklarar inte garageproblemet heller.

En sak förstår jag inte. Och det är de av er som försöker förringa TS upplevda problem.
TS anser att det är för honom ett stort problem respektera då det!

Det vettigaste svaret i övrigt är redan lämnat. Låt entreprenören bygga nytt på annan tomt och lösa in den felbygda fastigheten. Gissningsvis blir det billigast för alla parter.

• Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Det är ju så i alla trådar, vad de än handlar om, att folk tycker det påstådda problemet är olika stort. Självklart får man inte medhåll eller konkret hjälp av alla.

Hektor66 skrev:
Jag, mäklare och exploatören har alla tre satt våra initialer på ritning 1. Har ej sett någon annan ritning, gått med på ändringar eller placeringar eller blivit underrättad om ändringar som kommer göras.

Det ända vi gått med på att göra är att bygga dubbelgarage vilket skulle ge oss exakt 4,5m till tomtgräns per sida.
Så huset ligger även flera meter för långt bak? Jag fattade det som att du valt att ha huset längre bak för att få en bättre garageuppfart?

Kallebo skrev:
Jag är nyfiken på vilket håll som är norr. Det framgår inte utav kartorna (som jag roterat för att lägga dem på varandra).

Hus G7 ligger också annorlunda. Vad beror det på?
OT.
Norr är alltid uppåt på en karta. Dvs bokstäver/text läses som vanligt.
Sedan finns det säkert något undantag som vanligt.

Anna_H skrev:
Så huset ligger även flera meter för långt bak? Jag fattade det som att du valt att ha huset längre bak för att få en bättre garageuppfart?
Jah har inte gjort några mer val än att uppgradera garaget

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Skumt... Stötte firman på oväntade problem i marken? Eller är placeringen alltid preliminär? Dvs huset blir som det ska men kan flyttas några meter? Jag som bara handlat gamla hus har inte råkat ut för problemet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.