Dra nätverk!

Efter att ha snyggat upp elen på vissa ställen i taket så passade jag på att öppna upp för en centralpunkt för nätverk och liknande i huset. Överdelen av en centralt placerad garderob blev lämplig.

Förberett med 6x32mm vp-rör som "downpipes":
VP-rör genom tak med isolering för nätverkskabeldragning i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade upp för att hitta var rören slutade, 32mm-avloppsrör och 32mm VP-rör passar ihop. 90graders böjar till avloppsrör ger snygga mynningar:
Installation av nätverkscentral i garderob med öppna vägguttag och VP-rör för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lappa och laga:
Installation av nätverkscentral med vp-rör och kablar i en garderobsöverdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiber drogs om, och nätverkskablar drogs, delvis genom förberedda nya kanaler samt genom att jag förbundit vinden med det gamla telefonnätet. Ett genidrag väl uppe på vinden och vi kapade öppningar ovan rören så vi slapp krypa ut över lösullen, nu kunde vi ligga på den delen av taket som är skyddat av vinkelbyggnaden:
Nätverksinstallation på vinden med rör som löper längs träbjälkarna och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det temporärpermanenta slutresultatet i garderoben (Nu har vi Wifitäckning i källaren också! :wow:):
Nätverksskåp i hem med patchpanel, router och olika kablar organiserade i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig nätverksinstallation satt på en vägg mitt i det som är tänkt att bli ett allrum för barn, låter som en gjuten placering för driftsstörningar:
Rörigt nätverkshörn med routern, nätverkssladdar och grenuttag på en trägolv och mot ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat i allrummet:
Nätverksinstallation med kablar, uttag och rör längs en vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att tacka min vän som agerat bollplank samt hjälpt till med detta som tog en hel helg :x
 
  • Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
Inget vettigt ...
Frun(!) hittade en annons på biomöbler, två fåtöljer och en tresitssoffa kortad till två på bilden, för 2500:- Hade absolut inte tänkt att skaffa detta än men kunde inte motstå priset. Så, dagen gick till att skruva ner gamla Ikea stolarna och dumpa dessa i förrådet, göra plats för nya och nu är det biodags.

Svarta läderfåtöljer och en modiferad tresitssoffa i ett vardagsrum, redo för en filmkväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
Bytt ut vissa plastdetaljer på några 60-talsfönster. Egentligen borde alla fönster bytas ut, men just dessa är inte så prioriterade. Det blir så fasligt dyrt att byta eftersom fönstrena är så gigantiska. Hade de varit normalstora hade jag försökt mig på ett byte själv, men byte 200-kilospjäser lejer jag helst bort.
 
S
Fixat med hyllor i matkällaren.
Nytt trähyllsystem monterat i en vitmålad matkällare med verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya trähyllor installerade på metallkonsoler i en källare med vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
... Så, dagen gick till att skruva ner gamla Ikea stolarna och dumpa dessa i förrådet, göra plats för nya och nu är det biodags.
[bild]
Får vi se på IKEA-stolarna!
Har köpt sådan förr på Blocket och det är OK nivå för mig :)
 
KnockOnWood skrev:
Får vi se på IKEA-stolarna!
Har köpt sådan förr på Blocket och det är OK nivå för mig :)
Det var Ikea poäng med fotpall. Visserligen i blått läder men inte komfortabla i längden.

Ikea Poäng fåtölj och fotpall i blond träram med svarta dynor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Det var Ikea poäng med fotpall. Visserligen i blått läder men inte komfortabla i längden.

[bild]

Ser fina ut. Vad vill du ha?
Är skambud välkommna?
Köpte för något år sedan ett par
Ljus beige fåtölj med mjuka kuddar och träram avbildad mot vit bakgrund, indikerar möjlig försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

för halva priset.

Så vad går dina för?

I och för sig en lång resa härifrån till Södertälje :thumbdown:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Dra nätverk!

Efter att ha snyggat upp elen på vissa ställen i taket så passade jag på att öppna upp för en centralpunkt för nätverk och liknande i huset. Överdelen av en centralt placerad garderob blev lämplig.

Förberett med 6x32mm vp-rör som:x
Se upp med kondens när du drar rör på kalla sidan på vinden. Varm luft stiger upp i rören och fukt faller ut och rinner ner....kan bli en del vatten av det råkar jag veta.
 
Tack för varningen!
Tejpade igen där rören mynnar ut ovan, men glömde ta bild. Samt tänkte "plugga" dem med bomull eller någon trasa nere i skåpet.
 
KnockOnWood skrev:
Men en julgran har införskaffats (gillar att hjälpa markägarna i trakten att gallra i planteringarna :cool: ),
Jag är säker på att markägarna även i år tycker det är precis lika dumt som förra året.

Vi jagade också julgran, fast på egna marker. Den som lämnades förra året för tillväxt blev perfekt i år. Alltid ett lika uppskattat äventyr för barnen.

Med traktor ut i ägorna. I år hade vi en fripassagerare på pallyften...
Barn i blå jacka på pallyften av en röd Volvo BM Valmet traktor på en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När väl granen är hittad hjälps barnen åt att fälla den. Det obligatoriska "Timber!" får inte glömmas :D
Barn i blå jacka och julmössa hjälper till att fälla en julgran med en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Dra nätverk!

Efter att ha snyggat upp elen på vissa ställen i taket så passade jag på att öppna upp för en centralpunkt för nätverk och liknande i huset. Överdelen av en centralt placerad garderob blev lämplig.
Snyggt jobbat (y) Kanalisationen och avslutet i skåpet är föredömlig. Nu kanske du inte är färdig men några förbättringsförslag eller att tänka på tills nästa gång, i all välmening.

* Börja alltid att kontaktera från vänster (plint 1) och stripea upp inkommande kablage i buntar i för varje 8-grupp i din plint så ser det mer propert ut. Avpassa kabellängden så det inte blir några "hängmagar" någonstans.

* Skaffa en liten kabelskyddskanal för fibern och försök skydda den hela vägen.

* Limma upp eluttagslisten till höger om eluttaget, stripea kabeln i en snygg ring.

* Montera en liten trådstege i taket och lägg i allt kablage där.

* Aktiv utrustning bör placeras så man så enkelt som möjligt kan avläsa dess statuslampor. I ditt fall hade jag nog övervägt att helt enkelt låta utrustningen stå på skåpets golv.

* Märk upp dina uttag om du inte gjort det. Ska man följa standard så märker du upp din plint med AA01 och så märker du dina uttag med AA01/01 för uttaget som är kontakterat i första plinten, AA01/02 för andra plinten osv.

* Under installationsarbetet är det en fördel att skriva på varje kabel med spritpenna till vilket uttag den går.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Många bra tips, jag är mycket riktigt inte helt klar utan det hela ska snyggas till när jag fått ny energi.

Vi sektionerade patchpanelen istället, så den tredje sektionen blev "uttagsnätverk", där började vi till vänster. Det hade blivit en massa korsvis dragning när jag får tummen ur och monterar upp kamerorna annars.

Men ja, allmän ordning kommer så småningom, vi skulle hinna spela lite spacehulk innan gästen skulle åka hem :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Snyggt jobbat (y) Kanalisationen och avslutet i skåpet är föredömlig. Nu kanske du inte är färdig men några förbättringsförslag eller att tänka på tills nästa gång, i all välmening.

* Börja alltid att kontaktera från vänster (plint 1) och stripea upp inkommande kablage i buntar i för varje 8-grupp i din plint så ser det mer propert ut. Avpassa kabellängden så det inte blir några "hängmagar" någonstans.
Rotera panelen 180' - klart ;)

Många bra råd, tack mexitegel!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Målat dörrposter/dörrkarmar i hallen och grundat hallfönstret andra varvet. Det omålade är fönstret som det sett ut sedan det sattes in 1985, det är alltså innan jag började spackla och slipa. Det är sällan saker är snyggare med bara grundfärg struken...

Före- och efterbilder på ett hallfönster, först omålat sedan grundmålat vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Provplacerat skåpet som vi hållit på att renovera sedan vi köpte huset för snart fyra år sedan. Skåpet har stått i svärföräldrarnas lada åtminstone sedan 50-talet och troligtvis mest använts som bostad för mössen. Av någon anledning ville sambon prompt ha det. Med facit i hand hade det troligtvis gått snabbare att bygga ett nytt...nåväl, nu är det nästan klart.

Renoverat vintage träskåp placerat i ett hörn mot tapetserad vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.