HenFre skrev:
Förstår nog inte riktig vad du frågar efter? Fungerar inte "cd" kommandot i Putty?
//Henry
Jo, men jag kom inte bakåt i strukturen. Nu är det dock löst på ett enklare sätt. Tack ändå!
 
Kör Domoticz med koppling mot min SPC-larmcentral med hjälp av den mjukvaran Lundix tagit fram. För att kopplingen mellan Domoticz och SPC Gateway skall funka måste det köras ett program i bakgrunden.
Jag vill att detta skall startas automatiskt när Raspen startar om. Laddade ner PM2 och tyckte det funkade bra ett tag, men nu verkar det inte bli rätt.

Någon som är vass på PM2?
 
Nu är snart allt flyttat från Vera till Domoticz. Börjar bli en hel del enheter och jag är ingen ordning och reda människa vilket även avspeglar sig i min setup.
Hur har ni gjort med namnstandard etc, hur bygger ni upp i Domoticz så det ska bli så enkelt och överskådligt som möjligt?

//Niclas
 
skepparn skrev:
Nu är snart allt flyttat från Vera till Domoticz. Börjar bli en hel del enheter och jag är ingen ordning och reda människa vilket även avspeglar sig i min setup.
Hur har ni gjort med namnstandard etc, hur bygger ni upp i Domoticz så det ska bli så enkelt och överskådligt som möjligt?

//Niclas
Jag började lite hipp som happ med inläggning av enheter etc. men har tillbringat 3 timmar idag med att sortera upp allt. Det blir extremt mycket enklare att hitta enheterna.
Och ger man sig på att scripta så är det bra att följa någon form av namnstandard för det blir enklare att hitta enheterna annars så måste man leta. anteckna scripta...
 
en fundering som slog mig.

Finns det någon vinning med att köra på en P3 vs P1?
 
Letalis skrev:
en fundering som slog mig.

Finns det någon vinning med att köra på en P3 vs P1?
Jag kör P3 och kan inget om tidigare modeller. Men funderar du på att byta ska du kanske tänka bredare beroende på hur,stort systemet är och kommer att bli. SD-kortet upplever jag som RPIn:s akilleshäl. Kör man skript i dzVents hopar det sig mycket vid vissa klockslag och maskinen tänker utan att svara och interfacen väntar. Uppfattar detta som kö mot SD-kortet. Jag funderar mycket på en burk med SSD men har inte fastnat för någon ännu.
//Henry
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Jag märker främst vi kompilering att p1an är trött. Men när det gäller övrig hantering idag så fungerar det. Har iofs "bara" 10 enheter och inte så mycket script som rullar.
Känns lite overkill att skaffa en dator m. SSD som sköter det hela. Har iofs en VMware miljö som rullar så det kunde vara en ide att kasta in en Linux där..
Dock så är placeringen inte så optimal där den står.
 
Jag fick ett problem igår kväll som jag inte hunnit lösa än. Helt plötsligt får inte LUA-skripten tag i LUX-talen på multisensorerna. Men jag ser på devicen att de kommer in.
Jag gissar på SD-kortet men hinner inte testa just nu.
//Henry
 
Letalis skrev:
Jag märker främst vi kompilering att p1an är trött. Men när det gäller övrig hantering idag så fungerar det. Har iofs "bara" 10 enheter och inte så mycket script som rullar.
Känns lite overkill att skaffa en dator m. SSD som sköter det hela. Har iofs en VMware miljö som rullar så det kunde vara en ide att kasta in en Linux där..
Dock så är placeringen inte så optimal där den står.
Frågan är bara om det är processorn/minnet som är slött eller om det är I/O på SD-kortet som gör kompileringarna långsamma?
//Henry
 
HenFre skrev:
Frågan är bara om det är processorn/minnet som är slött eller om det är I/O på SD-kortet som gör kompileringarna långsamma?
//Henry
på P1an så är det troligen CPUn som inte orkar med för den peakar på 100%.
 
skepparn skrev:
Nu är snart allt flyttat från Vera till Domoticz. Börjar bli en hel del enheter och jag är ingen ordning och reda människa vilket även avspeglar sig i min setup.
Hur har ni gjort med namnstandard etc, hur bygger ni upp i Domoticz så det ska bli så enkelt och överskådligt som möjligt?

//Niclas
Jag börjar alltid med rummet prylen finns i.
Skärmdump av en enhetslista i ett hemautomatiseringssystem med namn, typ och status för olika prylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Någon som kör homekit tillsammans med domoticz.
tomas
Jag har försökt mig på det men något fel på någon komponent version. Det var RPi:n jag försökte med det. Nu håller jag på och flyttar över allt till en laptop och ska göra ett nytt försök på den. Har sliti mitt hår flera kvällar med det utan att få det att fungera på RPi:n
 
HenFre skrev:
Ja, du måste exkludera först. Enheterna kan bara hålla reda på en kontroll.

[bild]

[länk]

Lämpligast är väl att du först exkluderar från "gamla" stickan och sedan inkluderar i "nya" stickan. Men det är inte nödvändigt att använda den gamla - det går bra med den nya.

//Henry
Man kan ju inte exkludera den som är controller (SUC), då kan man inte inkludera något nytt. SUC är den som håller koll på hela Z-wave nätverket.
 
matsv skrev:
Angående att byta Z-Wave controller så har jag hittat följande:

[länk]

Jag hade det att fungera men blev sen väldigt konstigt när jag körde in backupen på domoticz på laptopen dit jag ville flytta allt. Nu har jag rensat Z-stick Gen5 och försöker göra en ny flytt från Razberry.
Går inget bra för mig med att flytta över controller (SUC) från Razberry till Aeon Z-Stick Gen 5. Får in den som en andra controller (primary) men kan lyckas inte flytta över SUC rollen. Får felmeddelande när jag försöker flytta den. Att den inte är en real primary. Har suttit flera kvällar med det.

Som jag förstått det så fungerar det så att när man har fler controllers i ett z-wave nätverk så läser de andra controllers från den som är SUC. Man kan ha en SIS som kan inkludera enheter men de för över det till den som är SUC.

Konstigt att det inte fungerar när båda använder sig av open z-wave.
 
matsv skrev:
Man kan ju inte exkludera den som är controller (SUC), då kan man inte inkludera något nytt. SUC är den som håller koll på hela Z-wave nätverket.
Jag förstår tyvärr inte vad argumenten gäller. Det du har tagit som citat är utplockar från en diskussion om byte från en reklamerad Z-Wave sticka 2 till en ersättningssticka Gen 5. Man måste exkludera varje enhet innan de kan anslutas till den nya stickan. Har du annan åsikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.