13 114 läst · 80 svar
13k läst
80 svar
Extraljus: Xenon och LED
Undrar om man kan hotta upp de vanliga dimljusen på något sätt? Kanske någon högeffektiva H11 halogenare med låg färgtemperatur? Nu lyser de jättekort.
Även om det finns led-ramper så antar jag att det är risk för mycket reflektioner. I snö vill man ju ha mycket lågt ljus.
Även om det finns led-ramper så antar jag att det är risk för mycket reflektioner. I snö vill man ju ha mycket lågt ljus.
I lätt snöfall är receptet mindre vitt ljus. Jag gjorde också så att jag kunde koppla ur en eller flera lampor. I kraftigt snöfall finns det ingen lösning som funkar, det går inte att komma undan reflektionen i flingorna. Lågt monterade ljus fungerar ju inte som extraljus. Så efter lite mer tanke säger jag, släck ljuset eller montera på taket.....
Rigid Industries E2-20".
https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-industries-e2-series-20
Det borde räcka så, men jag skall förklara lite.
Min förra bil var en Suzuki Jimny, ni vet den där bilen som aldrig går snabbare än 100, och aldrig borde få framföras snabbare än 55? Den satte jag två stycken PBE225 ( http://www.prestandabelysning.se/product/pbe225-black-120w-cree-led-extraljus ) och en 40" ramp (http://www.prestandabelysning.se/product/40-reachline-cree-xm-l-led-extraljusramp) på taket.
Totalt 440 W led...
Samtliga bilder är tyvärr fotade med mobilkamera - med Autoläge - varför den justerar bilden själv, men ni får en känsla för det... Avståndet till skogsdungen är 440 meter.
Enbart halvljus:
Bilens halvljus + 40" Reachline Combo
Bilens halvljus + 2 x PBE225 SPOT + Reachline 40" Combo
Men, skaffade flickvän långt bort och en lämpligare bil behövde införskaffas... Jimnyn såldes och jag köpte en Suzuki Swift (jag har snöat in på suzuki då fanstygen är oförstörbara) och ville då inte sätta massa stora lampor fram på bilen. Jag valde då en Rigid Industries E2-20" efter alla otroliga recensioner...
(har tyvärr inga ljusbilder, men får fota i morgon )
Jag hade bägge bilarna samtidigt, och min E2-20" på 126 W monterad under nummerplåten lyser väldigt mycket mer än de 440W led som jag satte på jimnyn. Enda som ens varit i närheten av kvalitet och ljusmängd är Vision X ramperna.
Nästa bil blir det en 40" Rigid ramp på taket...
Jag har enbart gott att säga om både Prestandabelysning och Bilupplysningen - Helt otroligt kundbemötande!
https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-industries-e2-series-20
Det borde räcka så, men jag skall förklara lite.
Min förra bil var en Suzuki Jimny, ni vet den där bilen som aldrig går snabbare än 100, och aldrig borde få framföras snabbare än 55? Den satte jag två stycken PBE225 ( http://www.prestandabelysning.se/product/pbe225-black-120w-cree-led-extraljus ) och en 40" ramp (http://www.prestandabelysning.se/product/40-reachline-cree-xm-l-led-extraljusramp) på taket.
Totalt 440 W led...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtliga bilder är tyvärr fotade med mobilkamera - med Autoläge - varför den justerar bilden själv, men ni får en känsla för det... Avståndet till skogsdungen är 440 meter.
Enbart halvljus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens halvljus + 40" Reachline Combo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens halvljus + 2 x PBE225 SPOT + Reachline 40" Combo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, skaffade flickvän långt bort och en lämpligare bil behövde införskaffas... Jimnyn såldes och jag köpte en Suzuki Swift (jag har snöat in på suzuki då fanstygen är oförstörbara) och ville då inte sätta massa stora lampor fram på bilen. Jag valde då en Rigid Industries E2-20" efter alla otroliga recensioner...
(har tyvärr inga ljusbilder, men får fota i morgon )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade bägge bilarna samtidigt, och min E2-20" på 126 W monterad under nummerplåten lyser väldigt mycket mer än de 440W led som jag satte på jimnyn. Enda som ens varit i närheten av kvalitet och ljusmängd är Vision X ramperna.
Nästa bil blir det en 40" Rigid ramp på taket...
Jag har enbart gott att säga om både Prestandabelysning och Bilupplysningen - Helt otroligt kundbemötande!
Fina bilder - men blir det inte lite jobbigt att ha allt det där ljuset rakt ner i marken framför bilen? Och hur är det med reflektioner från vägskyltar och liknande? Ibland får jag släcka mina vanliga helljus-xenon för att reflektionerna blir för jobbiga. Och hur funkar det när man har mycket mötande trafik? Blir det växlingar mellan beckmörker och dagsljuskänsla?
Oj, grymma bilder. Verkar riktigt bra den Rigid-rampen! Ser fram emot bild.
Tyvärr har jag lite svårt att motivera en så dyr installation då den verkar kosta mer än vad bilen i sin helhet (tvättad, fulltankad, urstädad och med en ny doftgran i) är värd. Kollat lite på de där PBE225-pottorna, de finns från Kina för ca 1200 / stycket så det kunde nog varit ett budgetalternativ. Ingår två linser som sprider ljuset till antingen spot eller flod. Inte så mycket pengar i varje fall om det inte skulle motsvara förväntningarna.
Tyvärr har jag lite svårt att motivera en så dyr installation då den verkar kosta mer än vad bilen i sin helhet (tvättad, fulltankad, urstädad och med en ny doftgran i) är värd. Kollat lite på de där PBE225-pottorna, de finns från Kina för ca 1200 / stycket så det kunde nog varit ett budgetalternativ. Ingår två linser som sprider ljuset till antingen spot eller flod. Inte så mycket pengar i varje fall om det inte skulle motsvara förväntningarna.
Enbart två stycken 225r med pencil-beam hade jag undvikit - Du får en väldigt koncentrerad bild, med väldigt lite spillljus:
Hade jag varit i den sitsen hade jag köpt 3 eller 4 stycken 180 mm
Typ: https://www.bilupplysningen.se/product/viklight-ro1-60w-svart-led-extraljus
Två Pencil och två Combo så får du en väldigt fin bild,
Alternativt en pencil i mitten och två Combo på sidorna.
Jag har själv en styck sådan (pencil) som jag suttit på ett handtag på för att få en söklampa när jag är ute och gör eftersök... Lyser utan problem 450 meter så att du ser klart och tydligt.
Visst är det fräckt att kunna se en kilometer, men i realiteten så har du en stoppsträcka på under 300 meter på alla underlag i alla olika sorters väder och hastigheter som är hyfsat lagliga, så kommer du upp i en 450 m med användbart ljus så kommer du vara väldigt nöjd tror jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit i den sitsen hade jag köpt 3 eller 4 stycken 180 mm
Typ: https://www.bilupplysningen.se/product/viklight-ro1-60w-svart-led-extraljus
Två Pencil och två Combo så får du en väldigt fin bild,
Alternativt en pencil i mitten och två Combo på sidorna.
Jag har själv en styck sådan (pencil) som jag suttit på ett handtag på för att få en söklampa när jag är ute och gör eftersök... Lyser utan problem 450 meter så att du ser klart och tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det fräckt att kunna se en kilometer, men i realiteten så har du en stoppsträcka på under 300 meter på alla underlag i alla olika sorters väder och hastigheter som är hyfsat lagliga, så kommer du upp i en 450 m med användbart ljus så kommer du vara väldigt nöjd tror jag
Redigerat:
pelpet skrev:Fina bilder - men blir det inte lite jobbigt att ha allt det där ljuset rakt ner i marken framför bilen? Och hur är det med reflektioner från vägskyltar och liknande? Ibland får jag släcka mina vanliga helljus-xenon för att reflektionerna blir för jobbiga. Och hur funkar det när man har mycket mötande trafik? Blir det växlingar mellan beckmörker och dagsljuskänsla?
Nej, Då LED:arna i mitten sitter bakom linser så sprider dom väldigt lite, och får väldigt lite ljus precis framför bilen Utan det börjar komma en 50 meter bort, lamporna på sidorna sitter i reflektorer, och fyller upp väldigt väl på sidorna när man slår på ljuset.
Det blir väldigt mycket tändande och släckande om man kör där det är mycket folk, och jag är hyfsat ung fortfarande och ögonen är snabba på att ställa om sig. Så absolut inget jag stör mig på. Är det något jag stör mig på så är det bilar med orginahalogenhelljus. Det kan man kasta åt helvete och sätta in två gravljus på en 2"x4" istället.
Jag upplever att den ger en väldigt komplett ljusbild - Jag återkommer med film och bilder i morgon!
Dock är det som du säger - Nya reflexskyltar får man släcka för när man kommer för nära - Men så är det oaktat vilket ljus man väljer
Redigerat:
...men på alla dessa bilder är det ju mörkt lite längre fram bredvid vägen. Förstår att det är svårt att ta rättvisande bilder, men detta ser ju inte ut som jag vill ha det iallafall. Och dessa pbe225 som även diskuterats tidigare, det är ju slöseri med ström att ha dom på.......
Ljuset blir såpass starkt så kameran justerar ner och därigenom missar spillljuset.MathiasS skrev:
Men håller helt med dig, har man bara två extraljus med spot - Då måste man ha väldigt bra orginalhelljus för att fylla upp i närområdet.
Det är där en kombinationsramp (av god kvalitet, de billiga är skit, och inget att lägga pengar på) kommer in.
Den fyller upp väldigt väl likväl som den har lång kasträckvidd. Man får som en matta med ljus över precis allt, istället för mörka områden som man ofta får med Xenon och Halogen.
MrReijer skrev:
Precis, Har man testat Rigid så vet man.
Har handlat massa grejer av Daniel &Co på Bilupplysningen och jag håller med, dom är grymma.
Där jag bodde förut skulle en ramp för 12 papp vara stulen efter första natten. Ser inte vitsen med att lägga den summan när det finns tillräckligt bra ljus för under 4 tusen, det må finnas estetiska fördelar med en ramp men det finns också estetiska nackdelar med gapande hål i fronten. Sen finns det kanske fler begränsningar, t ex adaptiv farthållare och annat som kan börja protestera mot utanpåliggande extraljus?
Alla har vi olika ekonomisk situation - vissa köper Meec, vissa köper Hilti.ghoti skrev:Där jag bodde förut skulle en ramp för 12 papp vara stulen efter första natten. Ser inte vitsen med att lägga den summan när det finns tillräckligt bra ljus för under 4 tusen, det må finnas estetiska fördelar med en ramp men det finns också estetiska nackdelar med gapande hål i fronten. Sen finns det kanske fler begränsningar, t ex adaptiv farthållare och annat som kan börja protestera mot utanpåliggande extraljus?
Jag personligen köper mer än gärna kvalitetslampor då jag kör ungefär 3500 mil i mörker / år.
Dock har jag inte sett några extraljus för totalt 4000:- som ger i närheten av den ljusmatta jag får från min ljusramp.
Det där med adaptiv fartkontroll och sådant är ytterligare en bra anledning till varför det blir takramp på nästa bil.