5.2 racing skrev:
Den dag det finns ett xenon-alternativ som tänder upp till 100% på 0,01s ska jag köpa xenon istället för led. Kört med NBB225, både med och utan xenon, på ett par bilar och rent ekonomiskt så håller jag med fullständigt. Men en bra ledramp tilltalar mig mer iaf.
Det där har jag aldrig sett som ett problem. Ballaster och lampor av bra sort tänder snabbt även kalla. Dessutom, tänd en sekund tidigare så är problemet ur världen.
 
Jag har en Rigid RDS från bilupplysningen.

Kolla VisionX LC90 så hittar du en ledlampa som slår NBB, dock inte på priset. Rigid E2 också. Att bara avfärda Led som abetsljus kanske gick förr men nu finns det alternativ som är likvärdiga om inte bättre än NBB225 med 70-100w xenon. Priset är dock bra mycket högre. Jämför du med originalxenon blir skillnaden mindre.

Rigid och VisionX har 5 års garanti dessutom

https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-industries-rds-series-20

https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-industries-e2-series-20

http://www.prestandabelysning.se/product/pbe225-black-120w-cree-led-extraljus
 
Micke_vb skrev:
Min kollega har verksamhet på sidan om där han säljer vision X så han har ju referens från dessa i alla fall och han har inte sett något i deras program som motsvarar detta. Nu har ju inte han sett alla deras värsta ljus. Han har själv en VISION X EVO PRIME DOUBLE 20" 240W 20° och två st VISION X LIGHT CANNON KIT 6.7" 50W 20° och det är inte bredare eller längre ljus
VISION X EVO PRIME DOUBLE 20" 240W är inte den senaste direkt. Light cannon 50 är inte det värsta heller.
 
MathiasS skrev:
Det där har jag aldrig sett som ett problem. Ballaster och lampor av bra sort tänder snabbt även kalla. Dessutom, tänd en sekund tidigare så är problemet ur världen.
Känns ju dumt att tända innan mötet...
Visst finns det de som tänfer snabbt men då får man en betydligt kortare livslängd på dem istället.. Går helt enkelt inte att trolla med det. Just segheten i tändning var orsaken att jag provade LED nu
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
5.2 racing skrev:
VISION X EVO PRIME DOUBLE 20" 240W är inte den senaste direkt. Light cannon 50 är inte det värsta heller.
Sa aldrig att det var det värsta heller, bara att kollegan kör med dem
 
5.2 racing skrev:
Jag har en Rigid RDS från bilupplysningen.

Kolla VisionX LC90 så hittar du en ledlampa som slår NBB, dock inte på priset. Rigid E2 också. Att bara avfärda Led som abetsljus kanske gick förr men nu finns det alternativ som är likvärdiga om inte bättre än NBB225 med 70-100w xenon. Priset är dock bra mycket högre. Jämför du med originalxenon blir skillnaden mindre.

Rigid och VisionX har 5 års garanti dessutom

[länk]

[länk]

[länk]
....men det där känns inte som ett alternativ. Den sista har ju enligt bilderna en katastrofljusbild och ramperna som kostar 12tusen - då är det ju bara att montera ett par 75W xenon till i fronten är man i kapp.....

De som Micke länkade till ska jag försöka läsa mer om - men ett annat problem är ju 3x225W. Det börjar bli så mycket att man måste ser över strömförsörjningen, mer än att bara ha grova kablar........
 
Rigid RDS spöar din ljusbild med hästlängder enligt mig, och ja, jag har kört med samma uppsättning. Men var och en är salig i sin tro.
 
MathiasS skrev:
Det där har jag aldrig sett som ett problem. Ballaster och lampor av bra sort tänder snabbt även kalla. Dessutom, tänd en sekund tidigare så är problemet ur världen.
Har du extraljusen på separat knapp annars är det ju ingen höjdare att tända lite före.
 
5.2 racing skrev:
Rigid RDS spöar din ljusbild med hästlängder enligt mig, och ja, jag har kört med samma uppsättning. Men var och en är salig i sin tro.
Ja den kanske är bredare och längre och starkare än tre xenonlampor, men för dom pengarna så kan man ju ha 5 pencil-xenon istället, eller 3 pencil och 2 breda och då är ordningen återställd igen. Går inte att bortse från prisbilden tycker jag.
 
smurfen72 skrev:
Har du extraljusen på separat knapp annars är det ju ingen höjdare att tända lite före.
Lite före? Man tänder väl inte före mötet är avklarat. Jag har aldrig haft några problem med att åka en halvsekund i på halvljus efter ett möte och har därför inga problem med bråkdelar av en sekunds väntan på maxljus.

Om ni tittar tex på denna film, tycker ni verkligen det är en fördröjning innan max ljusstyrka uppnås?

https://www.youtube.com/watch?v=ywd0hNPTOrA

Jag tycker inte det. Mitt öga klarar iallafall inte av att uppfatta någon stegring av ljusintensiteten.
 
Redigerat:
Det var det jag tänkte också men det är ju en rätt stor nackdel med sämre ljus när det behövs som bäst.
 
MathiasS skrev:
....men det där känns inte som ett alternativ. Den sista har ju enligt bilderna en katastrofljusbild och ramperna som kostar 12tusen - då är det ju bara att montera ett par 75W xenon till i fronten är man i kapp.....

De som Micke länkade till ska jag försöka läsa mer om - men ett annat problem är ju 3x225W. Det börjar bli så mycket att man måste ser över strömförsörjningen, mer än att bara ha grova kablar........
Tveksamt om den verkligen drar 225, men jo, vid tillräcklig förbrukning blir förstås även originalgeneratorn otillräcklig.

På vilket sätt tycker du att pbe225 har katastrofal ljusbild? Utan filter är den rätt smal, men det är väl nbb också i pencil.

En stor fördel med led som jag inte sett här (men kanske missat) är just hur mjuk och fin ljusbild man får, utan hotspots och skarpa förändringar i ljuset man ofta ser i annat ljus.
 
Man slår på hel-/extraljusen strax innan mötet så att när ens egna helljusbild tänder upp så har ljusbilden precis passerat mötande föraren. Med andra ord så har inte bilarna fronter mött varandra när man börjar tända ljuset.
 
richardtenggren
De Micke länkar ser ju ungefär ut som dessa,
https://www.ebay.com/itm/222097370061

Jag har idag en billig ledramp på vår andrabil, som jag tror vi köpte för ca 3 år sedan, den lyser stark och brett, men har ingen vidare längd.
På vår förstabil har vi satt i 75 W xenon i helljuset, lyser rätt bra då jag nästan aldrig får tillfälle att använda helljus annat än vi längre resor. Men det hade ju varit trevligt med tre av de ovanstående om man orkade montera av dem till sommaren.
 
Demmpa skrev:
Man slår på hel-/extraljusen strax innan mötet så att när ens egna helljusbild tänder upp så har ljusbilden precis passerat mötande föraren. Med andra ord så har inte bilarna fronter mött varandra när man börjar tända ljuset.
Nej så gör man absolut inte och det är ett j-la oskick att göra så. Det är mer än en gång jag varit nära att vända om köra ikapp någon som gjort så (men lyckats besinna mig innan).

Som du ser i filmen ovan tänds lyset ögonblickligen, vad tror du händer om man gör så med en bil 2 meter framför sig i mötande fil? Man blir helt blind förstås.

Att göra på det viset du beskriver är någon gammal kvarleva från 70 talets bilskolor när bilarna knappt hade ljus i fronten. Det går inte att göra så med dagens ljus och det behövs inte heller.
 
  • Gilla
pfv och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.