Microkatten skrev:
Tack nanowire för dina påtryckningar om att jag måste bli bättre på hyvling! (y) Och ditt erbjudande! Vilken hyvel skulle du säga vore lämplig för ett dylikt jobb?

Jag har en Axminster Rider 69,5 som jag trodde i min okunskap skulle ha passat för den aktuella uppgiften. Varför jag inte använde den var att jag såg framför mig att jag bara skulle flisa den yta som skulle hyvlas, i utgångsfasen. Rätta mig om jag har fel, men skall jag hyvla ner ändträ - t.ex. på en tapp som skall hyvlas ner som på bilden ovan - måste inte "hyvlingsutgången" sitta kloss i kloss med annat virke för att undvika flisor? Jag visste inte hur jag skulle lösa det problemet, så jag tog det säkra före det osäkra och undvek hyvling.

Jag måste helt enkelt öva mer på hyvlingsteknik..hur skulle jag ha gjort i detta konkreta fall?
Om det inte är klossikloss kan du som sagt skära av de yttersta fibrerna med ett vasst stämjärn i nivå med det lägre stödjande ämnet.
Sökte på hyveln du har och den ser helt ok ut. Dock är det jobbigt att ta större mängder med en sån hyvel. En #4 (av ngt av de märken heimlaga rekomenderar ovan, eller någon annan äldre eskilstunahyvel) är mer allsidig och skulle vara min rekommendation.

Edit: Har du brynt din hyvel föresten?

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Om du vill kan jag ju ge trassla mig in i hörnet på verkstan och se om jag inte har någon 4a som kan skickas till nano för fixning och sen ner till dig ;) (som tack för pratstunden :)

• Gilla
Andtor och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Tack för alla inlägg om hyvlar & hyvlingstekniker! (y) Att Daniel & Heimlaga tar sådana genvägar och inte bryr sig om att ta ner utstickande ändträ, det hade jag inte väntat mig! Fy på er! ;):p

Tekniken med att fasa kanten för att undvika flisning hade nog varit vägen att gå, eftersom ändträna inte alltid satt så tight "inåt". Men att även proffsen använder slipen - eller ingenting alls - känns ju bra att veta! Men jag kan se det framför mig - några tag med stämjärnet, några drag med hyveln, och sedan är ändträt i nivå! Mmmm....

Nanowire, jag har nog tagit några tag på vattenstenen med hyvelstålet, men det kan säkert bli betydligt bättre skärpa, vilket jag antar är en kritisk punkt i ändträhyvling. Som Heimlaga säger är kanske inte heller ändträhyvling den enklaste hyvlingen för en nybörjare. Och jag har helt enkelt inte ägnat någon större tid åt att övningshyvla. Daniel, om du anordnar en hyvelövningsträff någon gång så kan du redan nu sätta upp mig på anmälningslistan! :)

Frustrator, det är väl jag som skall tacka! Och oerhört generösa erbjudanden av dig och nanowire, jag blir rörd! Men frågan är om du lyckas ta dig in till dina hyvlar innan jag är klar med alla mina 20+ fönster! :D

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Hur avancerat jobb vill du ha nano? ;)
Hittade dåligt med 4or men ett gäng 3or..
Esteel Hand håller en använd hyvel framför en plywoodvägg, hyveln är mindre än Stanley nr 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvel hållen i hand framför träplankor, något mindre än Stanley 4 och smalare.
Skapa konto
Hand håller en gammal, något mindre hyvel ovanför ett arbetsbord med verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Kanske lite liten för dina händer microkatten?
Den är ngt kortare än en Stanley 4 och lite smalare.
Hand håller en gammal, något mindre hyvel ovanför ett arbetsbord med verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Jag tycker no3 är en bra storlek till finlir. Vad jag minns, utan att hålla i en nu, är den inte mindre i handtaget än no4? Däremot är inte räfflad sula så smidigt till att fasa kanter och huvla små ytor av ändträ utan bäst på flatten.

Tyvärr har jag ingen reservknopp att sätta på, någon annan som kan bidra med lite svarvning alt. lämpligt ämne så svarvar jag till en i borrmaskinen? 😊

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
vad vill du ha för material i knoppen? Jag kanske kan hitta nåt här. Jag kan nog leta fram en bit körsbär, ek, ask, björk, alm förutom fur naturligtvis. Och skulle även kunna göra ett försök att svarva till en proptotyp.

Redigerat:
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Då letar jag efter en med slät sula +knopp :)

• Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Tråden blir bara bättre och bättre:=)

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Daniel, om du anordnar en hyvelövningsträff någon gång så kan du redan nu sätta upp mig på anmälningslistan! :)

Det hyvlas här varje vecka, bara att dyka upp:)

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Egentligen är det ingen större skillnad om sulan är slät eller räfflad.
En slät sula är aningen bättre på kanter och en räfflad samlar aningen mindre tallkåda men i slutändan verkar det gå ut på ett.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Wow! Vilket engagemang!! :wow::wow:(y)

Edit: jag börjar bli trött i gilla-tummen...

Redigerat:
heimlaga skrev:
Egentligen är det ingen större skillnad om sulan är slät eller räfflad.
En slät sula är aningen bättre på kanter och en räfflad samlar aningen mindre tallkåda men i slutändan verkar det gå ut på ett.
Jo, just på korta kanter är det skillnad till fördel för en slät. En räfflad är enkel att dra en bit vax/paraffin över, det samlar sig i skårorna och hyveln är smord längre tid än den släta sulan där det snabbare skavs av. Tycker jag då ska tilläggas.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Rönnis skrev:
vad vill du ha för material i knoppen? Jag kanske kan hitta nåt här. Jag kan nog leta fram en bit körsbär, ek, ask, björk, alm förutom fur naturligtvis. Och skulle även kunna göra ett försök att svarva till en proptotyp.
Snyggast och mest orginallikt blir ju ett mörkare träslag och där har jag inget hemma. Annars funkar nog allt bra med lite bets på (utom ek som iaf jag inte gillar i handtag). Björk och bärträ har jag hemma men om du kunde bidra med något mörkare vore det fint? :)

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Hittade en mörk bit men den ljusnade vid svarvningen fast den mörknar ju vid behandling. Jag är uppfödd på linoja och terpentin så det har jag alltid hemma plus Danish oil. Är det nåt du vill ha eller skall den vara obehandlad? Jag kollade storleken mot en Stanley så knoppen fick liknande dimensioer (dock inte exakt). Borrar du den eller vid du ha ett hål igenom innan jag sticker av den?
Träsvarvad knopp vid svarv monterad i skruvstäd bredvid obehandlat trästycke.
Skapa konto

• Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Kollade precis på bilden jag själv tagit där knoppen suttit, verkar vara något avbrutet i själva fästet. När barnen somnat ska jag gå ner och kolla om det sitter en avbruten skruv i eller om det bara är en synvilla.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.