L
lbgu skrev:
Ja läser man här och folk får det att låta som en katastrof att man missar ett erbjudande om försäkring så inser man att försäkringsbolagens marknadsföring fungerar utmärkt. Alla som kan räkna lite på odds inser med lätthet att teckna en försäkring är ungefär lika lönsamt som att spela på en fotbollsmatch. Vissa vinner, men de flesta förlorar.
Nej, alla bör ta denna försäkring. Det kan lätt bli väldigt dyrt annars. Om du får erbjudanden om att förlänga, så gör det.
 
thomasx skrev:
För mig är det helt självklart att man kan ställa en sådan fråga. Det finns nog inget bättre ställe än detta forum att ställa en sådan fråga för att snabbt och effektivt få utrett allt ifrån moraliska aspekter, via personekonomiska, tekniska och försäkringsmässiga till rent juridiska. Vilket TS också fick snabbt och kvickt, vilket i sin tur ledde fram till ett snabbt och korrekt beslut. Klockren fråga som fick en klockren respons med ett klockrent beslut till följd. Byggahus at its best!
Jag tror att det självklara för dig är att missuppfatta vad jag skrev
 
SueCia skrev:
Jag hade nog resonerat som mäklaren att fan va schysst o få en ny pump för bara 17 000.
Precis så tänkte jag, bra skrivet! :) Som sagt, vill man ha en gammal eller ny pump? Dom nuvarande behöver ju egentligen bara se till att det fungerar. Bättre med ny pump, jag hade kört på det direkt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
holetaker skrev:
Hej. Vi har lagt handpenningen på ett hus och ägarbyte sker i mitten av december.
Nu ringer mäklaren och säger att bergvärmepump har rasat. Eller rättare sagt att varmvattnet inte längre funkar.
En ny bergvärmepump kostar 80000 inkorg installation. Nuvarande ägarna har varit i kontakt med försäkringsbolaget som ersätter med 30%. Nu undrar dom om vi kan bidra med 30%, för att få en ny pump. Den gamla installerades 2006.
Hur gör vi här? Vilka regler gäller?

Enligt mäklaren ska vi se det positiva med att få en ny pump för endast 17000, då den gamla redan är tio år gammal?!
svar: ni behöver inte betala för någon ny bergvärmepump. Säljaren står faran tills ni tillträtt. Ni har betalt handpenning för ett hus med fungerande bergvärme och varmvatten. Det är ju jätteviktigt för ett hus att ha fungerande värme och vatten.
 
Lolight skrev:
Nej, alla bör ta denna försäkring. Det kan lätt bli väldigt dyrt annars. Om du får erbjudanden om att förlänga, så gör det.
Men hur ofta pajar en bergvärme vp innan 10 års dagen det är nog viktigare att se till att vp har bra driftförhållanden så kanske den går 20-25 år istället.
 
xdigger skrev:
Precis så tänkte jag, bra skrivet! :) Som sagt, vill man ha en gammal eller ny pump? Dom nuvarande behöver ju egentligen bara se till att det fungerar. Bättre med ny pump, jag hade kört på det direkt.
Men vad får man ? En underdimensionerad vp som ger dåligt med vv skulle inte jag vilja betala 17000 kr för då ger jag hellre 60000 kr för en ok dimensionerad som ger bra med vv.
 
Knutte Kno skrev:
svar: ni behöver inte betala för någon ny bergvärmepump. Säljaren står faran tills ni tillträtt. Ni har betalt handpenning för ett hus med fungerande bergvärme och varmvatten. Det är ju jätteviktigt för ett hus att ha fungerande värme och vatten.
Tror du missat poängen. Säljaren kan fixa värmeproblemen med begagnade grejor och lämna en fungerande men fortfarande 10 år gammal värmepump, men ett annat alternativ är att lägga lite extra pengar och få en helt ny installerad.
Så du har rätt i att det ska fungera, men ts har fått ett alternativ som är bättre.
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
Jag hade tagit kostnaden på 17tkr och fått en ny pump. RIKTIGT BRA DEAL i mina öron.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Men vad får man ? En underdimensionerad vp som ger dåligt med vv skulle inte jag vilja betala 17000 kr för då ger jag hellre 60000 kr för en ok dimensionerad som ger bra med vv.
Vem har pratat om en underdimensionerad? Dom från en ny istället för en tio år gammal för 17000kr. Dom har ju fortfarande köpt ett hus med en gammal pump men nu får dom en ny för 17000kr istället. Bra deal.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Smurfens poäng var att om det ändå ska ställas dit en ny pump så bör man säkerställa att den är korrekt dimensionerad och inte bara likadan som den som står där. Om den som står där kör halvtid på elpatron så är inte ens 17k en speciellt bra deal.
 
Kan hålla med om att det kan vara bra att få gå igenom dimensioneringen och få bekräftat om den är tillräcklig. Räcker nog att verifiera elförbrukningen och nuvarande värmepumps historiska driftstid + antal timmar tillskott. Iofs kan ju det ses som en del av köparens undersökningsplikt, d.v.s. TS borde redan vara insatt i detta.

Sen kanske det kan vara på sin plats att få klarhet i varför beredaren inte funkar, aggresivt vatten, otur ? Satsa på rostfri?

Att vid klen dimensionering gå upp i storlek får TS stå för extra mellanskillnad och vad händer med borrhålet ? Om ens FB står för kostnaden då ? (Drar en parallell, ungarna kraschade skärmen på deras TV. FB gick inte med på att jag fick köpa en större och ta ut ersättningen för ursprunglig TV, blev anvisad en produktkod och kvitto på den från samma inköpsställe är det enda de godtar :mad:.)
 
Redigerat:
xdigger skrev:
Vem har pratat om en underdimensionerad? Dom från en ny istället för en tio år gammal för 17000kr. Dom har ju fortfarande köpt ett hus med en gammal pump men nu får dom en ny för 17000kr istället. Bra deal.
Ingen har hittills pratat om en underdimensionerad vp alla verkar tycka att 17000 kr för en ny vp är en bra deal och det kan det säkert vara om man vet vad man får för 17000 kr. Om den gamla vp var underdimensionerad så kanske ts hade fått kört med den i max 10 år tills den var 20 år och gjort sitt. Att installera en ny underdimensionerad vp verkar riktigt dumt så det är helt klart värt att kolla upp kan säkert vara så att nuvarande är helt ok dimensionerad men det är det ingen som vet eller bryr sig om.
 
L
smurfen72 skrev:
Men hur ofta pajar en bergvärme vp innan 10 års dagen det är nog viktigare att se till att vp har bra driftförhållanden så kanske den går 20-25 år istället.
Jag har personligen sparat runt 40 tusen på försäkringen. Dels felsök av spräckta muttrar. Dels ras av kompressor efter 7 år. Samma sak för min granne.
Försäkringsbolagen har fått höja premierna för de har räknat med bättre livslängd. Kanske har företagen ljugit om hur länge det håller?
 
Visst kan en vp gå sönder i förtid men många går nog sönder i förtid därför att dom går med usla inställningar eller mot tex för litet system. Installatörerna verkar inte ha nått större intresse att optimera inställningarna utan vp lämnas med default inställning och dom får ju även betalt för rep eller utbyte av vp. En gissning är att problemen inte kommer att minska nu med kraftigare dimensionering av vp utan att ta hänsyn till vilket system den är kopplad mot. Har för mig att en kompressor brukar ha beräknad livslängd på ca 70000 timmar det blir ca 20 år lite beroende på dimensionering. Hur många timmar hade din gått ? antal starter ? Kanske läge att kolla upp den så den nya håller längre.
 
holetaker skrev:
Säljaren har nämnt att jag kan välja, men när det gäller de stora märkena som Nibe och Thermia så spelar det nog kvitta. Det stod en Nibe där innan och representant för Thermia ska dit imorrn och kolla.
Denna representant säljer visserligen bara thermia med har service på samtliga stora märken. Dessutom har jag stort förtroende för installatören
Jag skulle undvika IVT i alla fall.

Köpte ett hus hösten 2015 med en IVT bergvärmepump. Blev fel på den. Visade sig att det var fel på den inbyggda VVB.
Installatören som gjorde jobbet en gång i tiden fanns inte kvar i samma form (bolag) nu utan det var samma personer men i annat bolag nu. Dom hade så klart inget ansvar för detta.

Men jag tyckte att en VVB bör hålla längre än i 7 år när den är ansluten till kommunalt vatten. Så jag ville tala med IVT om detta. Men dom är som en isolerad sekt. Dom gör allt dom kan för att skydda sig mot kontakt från slutanvändarna och dom bygger upp murar och hinder för att alla kontaktvägar in till de rätta personerna skall vara spärrade. Allt hänvisas till deras återförsäljare som i många fall är ointresserade och okunniga rörisar som nappat på att bli en IVT-partner...till dess att dom tröttnar på villkoren från IVT och hoppar av också blir det nån ny röris som IVT lyckas knyta till sig ett tag.
Jag lyckades till slut ta mig igenom alla murar och hinder och tog mig in till de ansvariga på IVT. Dom ansåg inte heller att det som hänt mig skulle hända, det fanns inget känt fall tidigare som mitt enl. vad dom själva påstod. Men nu hade det hänt i alla fall och dom var förvånade.
Min önskan var i detta läge att få köpa en ny VVB helst till nettopris eller i alla fall ett ordentligt rabatterat pris. Och det var kanske inget som var omöjligt enl. vad som sades först. Arbetet för utbytet skulle jag självklart stå för fullt ut.
Det här hade ju inte kostat IVT någonting. Inte mer än att det inte blev full vinst på just denna VVB.

Dom skulle prata ihop sig med installatören om detta och återkomma. Det gjorde dom så klart inte utan jag fick ju jaga dom i vanlig ordning. Och till slut blev beskedet bara att jag fick ta detta med installatören.

Det slutade med att jag fick betala fullpris för VVB:n, både leverantör och installatör gjorde full vinst på en ny VVB. Installatören hade dessutom lämnat ett kostnadsförslag på arbetet som inte skulle överskridas. Däremot underskridas om arbetet flöt på och det gick fortare än de timmar som som var budgeterade. Och det gick fortare. Drygt 50% fortare men fakturan som kom sen var på max antal timmar.

Jag säger inget om tekniken på IVT:s pumpar. Dom är kanske lika bra eller dåliga som alla andra större fabrikat.
Men har man otur och den IVT-produkt man har krånglar och man hamnar lite i kläm skall man definitivt inte räkna med någon goodwill eller hjälp från IVT. Utan tvärtom så får man bara mer besvär då dom har stängt in sig som en oåtkomlig sekt där dom sitter som gudar och hänvisar till sina undersåtar som sen gör lite som dom själva vill.

I normala fall med lite goodwill i det här ärendet från IVT:s sida hade jag när min VP rasar om x antal år troligen vänt mig till IVT igen för att ersätta den gamla VP med en ny. Det man är nöjd med kan man säkert köpa igen, blir man väl bemött då det krånglar blir kundnöjdheten stor.
Nu tyckte dom att ett par tusenlappar i förtjänst på en ny VVB var mer värt. Men kontentan blir att en IVT-produkt kommer det aldrig nånsin in över tröskeln i mina fastigheter igen.
Och den lokala installatören tyckte att det var trevligt att ta betalt för fler timmar än vad som var nerlagt, en kortsiktig vinst på några tusenlappar. Kontentan där blir också att han kommer aldrig att få göra ett jobb till, varken med värmepump eller övrig VVS.
 
  • Gilla
roland53 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.