B
Skulle passa på att ta tillfälle att påverka vilken pump. Kanske vill du lägga lite mer för att få en bättre. Men 17000kr jämfört med en tio år gammal är ju bra deal.
 
B
Men är det en elvarmvattenberedare? Eller var det bara växelventilen? En VVb till en VP är ju helt "dum"
 
holetaker skrev:
För att reda ut lite frågetecken så var det varmvattenberedaren som hade pajjat.
Säljarna har nu luskat ut att varmvattenberedaren visst gick att fixa, vilket nu blir det slutliga? beskedet.
Det blir alltså en ny varmvattenberedare och värmepumpen blir kvar i befintligt skick.

Vi slipper alltså betala något alls, men får nu istället hålla tummarna för att inte resten rasar :x
Du kan ju fråga säljaren vad reparationen kostar. Kanske är det värt att själv lägga in mellanskillnaden till en ny pump?
 
pelpet skrev:
Du kan ju fråga säljaren vad reparationen kostar. Kanske är det värt att själv lägga in mellanskillnaden till en ny pump?
Att byta hela pannan hade kostat 70 000 och att byta vvb kostar 23 000. Deras försäkringsbolag tar 30% av kostnaderna i båda fallen. Så för säljarna kostar det endast 16 000 att byta vvb mot 49 000 att byta hela pannan.
Så för att matcha så hade vi behövt hosta upp 31 000.
 
Boan skrev:
Men är det en elvarmvattenberedare? Eller var det bara växelventilen? En VVb till en VP är ju helt "dum"
Gissar på läckage mellan beredaren och manteln, vilket ger stigande tryck i värmesystemet. Stänger man av kallvatten in till beredaren, samt lurar värmepumpen att inte tillverka nåt varmvatten, då funkar värmeproduktionen som normalt.

Trist för TS att det vänt till en sämre lösning, tycker ändå det kan vara värt att ta upp diskussionen igen med säljaren och erbjuda en större insats för utbyte av vp.
 
holetaker skrev:
Att byta hela pannan hade kostat 70 000 och att byta vvb kostar 23 000. Deras försäkringsbolag tar 30% av kostnaderna i båda fallen. Så för säljarna kostar det endast 16 000 att byta vvb mot 49 000 att byta hela pannan.
Så för att matcha så hade vi behövt hosta upp 31 000.
Det är fortfarande en ganska bra deal, men jag förstår hur ni känner
Jag hade inte velat kasta ut ytterligare pengar när man köpt ett hus för en halv förmögenhet
 
holetaker skrev:
Att byta hela pannan hade kostat 70 000 och att byta vvb kostar 23 000. Deras försäkringsbolag tar 30% av kostnaderna i båda fallen. Så för säljarna kostar det endast 16 000 att byta vvb mot 49 000 att byta hela pannan.
Så för att matcha så hade vi behövt hosta upp 31 000.
Märkligt om försäkringsbolaget tycker det är ok med en dyrare lösning som att byta hela vp för 70000 kr när det räcker med att byta beredare för 23000 kr inte konstigt försäkringarna är dyra.
 
mexitegel skrev:
NIBE är väl ett av de få(enda?) märken som har support mot slutkund? Jag installerade min pump själv och behövde vid ett par tillfällen prata med supporten då jag installerade en av de första 1145-pumparna som de skeppat och det var en del tvetydigheter i dokumentation mm. De sista gångerna jag hade kontakt med dem hade jag hotline direkt in till konstruktionsingenjörerna som testade mina inställningar och bekräftade buggen i programvaran direkt i telefon.
smurfen72 skrev:
Tycker nog Nibe verkar vara måna om sina kunder när min vp var ca 4 år släppte dom uppdateringar via mjukvaran med nya funktioner även till min gamla vp vilket jag tycker är riktigt bra. Sen vet några som fått spruckna muttar på kb gratis som goodwill flera år efter garantin men dom har fått byta dom själva. Men tror även jag läst om nån Flvp med trasig beredare som inte fick nått på goodwill kommer dock inte ihåg hur gammal den var. Tror att även Ctc som också säljs till vem som helst har support mot slutkund.
mexitegel skrev:
Ja, det stämmer. Ctc har slutsupport till kund också.

Tråkigt beteende av IVT.


quick skrev:
Kan bekräfta det ovan angående Nibe. Jag har fått ett helt gäng tempgivare och klämringsmuttrar direkt ifrån Nibe helt gratis. Genom att bara skicka ett enkelt mail till supporten. Så det blir nog med största säkerhet en Nibe även nästa gång.
Ja, där ser man...en viss skillnad verkar finnas mellan de olika fabrikaten.

Uselt tråkigt och dåligt av IVT ja. Sätter slutkund på pottkanten genom att hänvisa till den lokala återförsäljaren som varken vill eller har någon skyldighet att hjälpa till att lösa problemet (annat än mot full betalning så klart) och kvar finns då bara IVT själva som varken svarar på mail eller på telefon när det väl gäller...

Sån här input om t.ex. Nibe är oerhört betydelsefull för mig att få ta del av och sådant väger väldigt tungt vid förnyelse och val av nästa värmepump.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
B
men är det en separat VVB ? iof med arbete som är saltat så är ju 2300 rätt rimligt. du kan ju se till att de sätter in en ordentligt stor, 300 l, då du vill köra det med låg temp (förutom legionellakörning), och då är det helt andra volymer än vad man är van vid när det är elberedare som går på högre temp..
 
hakan_o skrev:
Ja, där ser man...en viss skillnad verkar finnas mellan de olika fabrikaten.

Uselt tråkigt och dåligt av IVT ja. Sätter slutkund på pottkanten genom att hänvisa till den lokala återförsäljaren som varken vill eller har någon skyldighet att hjälpa till att lösa problemet (annat än mot full betalning så klart) och kvar finns då bara IVT själva som varken svarar på mail eller på telefon när det väl gäller...

Sån här input om t.ex. Nibe är oerhört betydelsefull för mig att få ta del av och sådant väger väldigt tungt vid förnyelse och val av nästa värmepump.
Har själv fnv IVT och hade ett annat märke innan som höll lite mer än 15 år. Har ännu inte behövt påkalla någon support från IVT efter mer än 7 år i drift. Har varit kontakt med IVT när det gäller deras kompressorförsäkring eftersom jag anser att man får betala den 2 gånger om man förlänger år 7-10. Man får ju betala samma premie som Nibe , Thermia år 7-10 vilket inkluderar kompressor en gång till:mad: Jag blev bara hänvisad till Arctic och det gick inte alls att diskutera med Arctic eftersom de bara förmedlar försäkringen som ligger hos Amtrust.

IVT och Thermia anser jag vara skyddad verkstad och kommer aldrig vända mig till någon av dessa vid ev framtida köp, även om jag är nöjd med nuvarande IVT.

Nibe tycks veta vad god kundvård innebär och vad den är värd, men sånt kan snabbt förändras vid sämre tider när företagen måste spara.
 
fusion skrev:
IVT och Thermia anser jag vara skyddad verkstad och kommer aldrig vända mig till någon av dessa vid ev framtida köp, även om jag är nöjd med nuvarande IVT.

Nibe tycks veta vad god kundvård innebär och vad den är värd, men sånt kan snabbt förändras vid sämre tider när företagen måste spara.
Jag är väl också på det stora hela nöjd med IVT vad gäller funktioner och energiåtgång så här långt. Men det känns som om övriga fabrikat kan prestera likvärdigt så för den skull behöver man inte välja just IVT.

Om det blir sämre tider framöver så kommer det säkert inte att bli bättre bemötande och support hos dom som redan idag när det är bättre tider har skyddad verkstad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.