smurfen72 skrev:
Inte en sämre begagnad det ska vara en motsvarande pump som står där i dag om jag inte missat nått helt. Men visst är 17000 kr helt ok för en ny vp.
Näe, det har du egentligen rätt i, men jag skrev så just för att poängtera att i denna situation kan säljaren i praktiken motera vad som helst som har några år på nacken och fungerar likadant som det som satt där. Skicket på denna begagnade pryl går inte att mäta objektivt (ej heller på den pump som är monterad nu) och därför är det en lösning man vill undvika (vilket också är konsensus i denna tråd).
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Menar du att när pumpen som satt där fungerade som den skulle så var den dålig i det närmaste defekt ?
Ja, den var 10år, de håller ofta bara den tiden, det finns de som har pumpar som håller betydligt längre och de som går sönder fortare, så är det. Ts behöver alltså endast betala 17 000:- för en ny om han vill, inget måste, men då kan säljaren sätta in en som är gammal och troligtvis inte håller speciellt länge, men det vet man aldrig.
Den trasiga pumpen skall bytas mot en likvärdig när den fungerade, alltså en 10 år gammal pump, finns inga andra regler att följa.
 
Lolight skrev:
Jag har personligen sparat runt 40 tusen på försäkringen. Dels felsök av spräckta muttrar. Dels ras av kompressor efter 7 år. Samma sak för min granne.
Bara för att du haft 'tur' betyder inte det att alla andra också har det. Ditt resonemang är som att säga att det är ekonomiskt klokt att spela på lotto för att du vunnit storvinsten en gång. Men med försäkringar så är det så att oddsen är emot försäkringstagaren från början därför att det är försäkringsbolagen som satt oddsen och de vill vinna.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Suveränt erbjudande, jag hade tagit det vilken dag som helst.

Om vi antar att en pump kostar 80000kr och håller i 20 år blir det 4000kr/år. Här får du 10 års beräknad livslängd (värt 40000kr) för 17000kr. Plus bättre COP, och kanske fjärrstyrning mm.

I praktiken har säljaren valt att erbjuda dig 23000kr mer än de behöver.
Varför skall man anta att v-pumpen håller i 20 år? :confused:
Den nuvarande höll i 10 år !!!
Känns ju spontant som att 10 år är nivån man ska lägga sig på om man ska ge sig på någon slags kalkyl.
 
roland53 skrev:
Varför skall man anta att v-pumpen håller i 20 år? :confused:
Den nuvarande höll i 10 år !!!
Känns ju spontant som att 10 år är nivån man ska lägga sig på om man ska ge sig på någon slags kalkyl.
Jag tycker det är som att säga att en bil bara höll i 2 år för att man fick punktering
 
roland53 skrev:
Varför skall man anta att v-pumpen håller i 20 år? :confused:
Den nuvarande höll i 10 år !!!
Känns ju spontant som att 10 år är nivån man ska lägga sig på om man ska ge sig på någon slags kalkyl.
Tror inte 10 år är nått genomsnitt på en bergvärme vp men kanske på frånluftare som brukar gå sönder tidigt. En vp kostar inte 80000 kr det finns 8 kw Nibe för 46000 kr men sen tillkommer installation om man inte klarar det själv.
 
Min Bervärmepump, Nibe fighter, "rasade" för några år sedan och jag fick ett kostnadsförslag från min rörmokare ca 30000kr. Han försökte med en "fuling"
Efter lite efterforskning visade det sig att Nibe kunde leverera utbytesmodul (kompressordelen färdigfylld med köldmedia) för ca 17000 kr. Rinkaby Rör kunde då leverera till detta pris.
Jag beställde jobbet via annan rörmokare som fixade bytet på ca 4 timmar. Totalkostnad ca 20000 kr inkl. efterfyllning av köldbärare. Försäkringsbolaget betalade, efter åldersavdrag 7 å,r 60% av den godkända reparationskostnaden 220000 kr x60% = 13200 kr. Min totalkostnad blev ca 6000 kr samt en modernare kompressor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Säljaren har säkert en gällande försäkring som tar detta. Prata ihop dig med säljaren och "dela" på kostnaden
 
Bernt Rune skrev:
Min Bervärmepump, Nibe fighter, "rasade" för några år sedan och jag fick ett kostnadsförslag från min rörmokare ca 30000kr. Han försökte med en "fuling"
Efter lite efterforskning visade det sig att Nibe kunde leverera utbytesmodul (kompressordelen färdigfylld med köldmedia) för ca 17000 kr. Rinkaby Rör kunde då leverera till detta pris.
Jag beställde jobbet via annan rörmokare som fixade bytet på ca 4 timmar. Totalkostnad ca 20000 kr inkl. efterfyllning av köldbärare. Försäkringsbolaget betalade, efter åldersavdrag 7 å,r 60% av den godkända reparationskostnaden 220000 kr x60% = 13200 kr. Min totalkostnad blev ca 6000 kr samt en modernare kompressor.
För diskussionen skull betr. medellivslängd etc.
Hur gammal var din kompressor när den pajade?
 
Roland
Värmepumpne var 7 år och 3 månader gammal när den "rasade". Garanti gällde 70 år. Lite surt sa räven
 
roland53 skrev:
Varför skall man anta att v-pumpen håller i 20 år? :confused:
Den nuvarande höll i 10 år !!!
Känns ju spontant som att 10 år är nivån man ska lägga sig på om man ska ge sig på någon slags kalkyl.
Jag gjorde en kalkyl på värdet på erbjudandet och valde vissa generiska förutsättningar. Man kan såklart välja andra värden som kanske är mer realistiska och få ett bättre resultat.
 
För att reda ut lite frågetecken så var det varmvattenberedaren som hade pajjat.
Säljarna har nu luskat ut att varmvattenberedaren visst gick att fixa, vilket nu blir det slutliga? beskedet.
Det blir alltså en ny varmvattenberedare och värmepumpen blir kvar i befintligt skick.

Vi slipper alltså betala något alls, men får nu istället hålla tummarna för att inte resten rasar :x
 
holetaker skrev:
För att reda ut lite frågetecken så var det varmvattenberedaren som hade pajjat.
Säljarna har nu luskat ut att varmvattenberedaren visst gick att fixa, vilket nu blir det slutliga? beskedet.
Det blir alltså en ny varmvattenberedare och värmepumpen blir kvar i befintligt skick.

Vi slipper alltså betala något alls, men får nu istället hålla tummarna för att inte resten rasar :x
Det var det jag menade med: Varför överhuvudtaget ifrågasätta en sådan bra deal. Jag hade gärna betalt 17000 för att få en ny anläggning med försäkringsår 0.
 
Johnsson 56 skrev:
Det var det jag menade med: Varför överhuvudtaget ifrågasätta en sådan bra deal. Jag hade gärna betalt 17000 för att få en ny anläggning med försäkringsår 0.
Ja, det tyckte vi oxå efter lite eftertanke. Nu är det ju mest synd att det inte blev så
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Det var det jag menade med: Varför överhuvudtaget ifrågasätta en sådan bra deal. Jag hade gärna betalt 17000 för att få en ny anläggning med försäkringsår 0.
Det verkar väl som att de flesta anser det under förutsättning att den som monteras är vettigt dimensionerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.