NIBE är väl ett av de få(enda?) märken som har support mot slutkund? Jag installerade min pump själv och behövde vid ett par tillfällen prata med supporten då jag installerade en av de första 1145-pumparna som de skeppat och det var en del tvetydigheter i dokumentation mm. De sista gångerna jag hade kontakt med dem hade jag hotline direkt in till konstruktionsingenjörerna som testade mina inställningar och bekräftade buggen i programvaran direkt i telefon.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Tycker nog Nibe verkar vara måna om sina kunder när min vp var ca 4 år släppte dom uppdateringar via mjukvaran med nya funktioner även till min gamla vp vilket jag tycker är riktigt bra. Sen vet några som fått spruckna muttar på kb gratis som goodwill flera år efter garantin men dom har fått byta dom själva. Men tror även jag läst om nån Flvp med trasig beredare som inte fick nått på goodwill kommer dock inte ihåg hur gammal den var. Tror att även Ctc som också säljs till vem som helst har support mot slutkund.
 
Ja, det stämmer. Ctc har slutsupport till kund också.

Tråkigt beteende av IVT.
 
Kan bekräfta det ovan angående Nibe. Jag har fått ett helt gäng tempgivare och klämringsmuttrar direkt ifrån Nibe helt gratis. Genom att bara skicka ett enkelt mail till supporten. Så det blir nog med största säkerhet en Nibe även nästa gång.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Fakta är att enligt myndighets kraven och regelverket vid köp av hus att det skall vara och se lika dant ut som visningen
Det åligger säljaren att bevara huset i det skick som det var när kontraktet skrevs
Ni skall inte dela kostnader i detta fall
Det som kan vara aktuellt är OM ni vid detta tillfälle erhåller pengar eller tillsätter pengar utöver vad det skulle kosta att ersätta nuvarande värme anläggning
T. ex. om ni vill hainstallerat en större maskin eller annat fabrikat
Då kan ni komma överens om att tillsätta den nuvarande anläggningen
Hoppas att ni förstår att huset skall övertagas i det skick som ni kan förvänta eller var i det skick som när ni skrev kontrakt
LEnnart
 
birgitbolennart skrev:
Fakta är att enligt myndighets kraven och regelverket vid köp av hus att det skall vara och se lika dant ut som visningen
Det åligger säljaren att bevara huset i det skick som det var när kontraktet skrevs
Ni skall inte dela kostnader i detta fall
Det som kan vara aktuellt är OM ni vid detta tillfälle erhåller pengar eller tillsätter pengar utöver vad det skulle kosta att ersätta nuvarande värme anläggning
T. ex. om ni vill hainstallerat en större maskin eller annat fabrikat
Då kan ni komma överens om att tillsätta den nuvarande anläggningen
Hoppas att ni förstår att huset skall övertagas i det skick som ni kan förvänta eller var i det skick som när ni skrev kontrakt
LEnnart
Det finns absolut ingenting som hindrar att köpare och säljare kommer överens om något annat, precis så som beskrivits i tråden och som TS också med fördel har gjort.

För man ska inte glömma, att när kontraktet skrevs, hade fastigheten en värmepump med några veckors livslängd kvar. Ganska meningslöst för TS om säljaren på tillträdesdagen levererar ett hus till TS med en värmepump som kommer leva några veckor till, och TS då själv får stå för hela kostnaden att köpa en ny, vilket blir fallet om säljaren "skall" överlämna huset i samma skick som vid kontraktsskrivandet, istället som för nu, bara en tredjedel för en sprillans ny,
 
Men vad är egentligen felet på vp att vv inte funkar kan ju vara hål i beredaren eller en växelventil som kärvar vilket är rätt billigt att fixa och sen kan vp gå många år igen.
 
Det är alltid lika intressant att läsa inläggen, läsa är en sak, förstå är något annat, att se konsekvenserna något långt borta vid horisonten verkar vara omöjligt för många.
Reglerna är enkla i detta fall. Om jag hade varit säljare i detta fall och läst alla inlägg på forumet, hade jag backat och installerat en fungerande värmepump så att ts kan flytta in.
Nu var inte frågeställningen vem som betalar för en pump, utan säljaren vill att köparen skall vara med och betala en helt ny pump, inte en likvärdig fungerande (10 år gammal pump är vad köparen kan förvänta sig att få), var brister förståelsen för ts fråga?
Det är självklart att ts skall hoppa på den bra dealen att betala 17 000:- för en ny, läs helt ny, förstå att den är ny, med garantier och allt.
Säljaren kommer annars att installera en i det närmaste, defekt, eller dåligt, men fungerande pump, det som säljaren är skyldig att göra, och inte debitera köparen, som inom kort blir tvungen att köpa en helt ny pump, skriva ett nytt inlägg på forumet om det kan vara ett dolt fel, gissa vilka svar "hen" kommer att få då?
Mitt råd är att betala del av den nya pumpen.
Mvh P-A

PS
Ts har aldrig frågat om ts skall betala för en fungerande pump, endast en ny, stor skillnad.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Menar du att när pumpen som satt där fungerade som den skulle så var den dålig i det närmaste defekt ?
 
För köparen spelar det ärligt talat ingen roll om felet är enkelt att fixa. Det är ändå en bra deal att få en ny pump på plats (förutsatt att den är korrekt dimensionerad osv).
 
smurfen72 skrev:
Menar du att när pumpen som satt där fungerade som den skulle så var den dålig i det närmaste defekt ?
Säljaren har fullgjort sin plikt om han ställer dit en sämre begagnad pump som ersättning. Det var poängen.
 
Inte en sämre begagnad det ska vara en motsvarande pump som står där i dag om jag inte missat nått helt. Men visst är 17000 kr helt ok för en ny vp.
 
Excel
Jag gissar att en också att en ny pump ger ett bättre COP och att de 17000kr tjänas in på ett par år.
 
En ny vp har garantatat bättre cop men det lär ta betydligt mycket längre tid än ett par år att tjäna in den. 17000 kr är väl ungefär vad man ger för värme samt vv i på ett par år i en normal villa.
 
Pagno skrev:
Det är alltid lika intressant att läsa inläggen, läsa är en sak, förstå är något annat, att se konsekvenserna något långt borta vid horisonten verkar vara omöjligt för många.
Reglerna är enkla i detta fall. Om jag hade varit säljare i detta fall och läst alla inlägg på forumet, hade jag backat och installerat en fungerande värmepump så att ts kan flytta in.
Nu var inte frågeställningen vem som betalar för en pump, utan säljaren vill att köparen skall vara med och betala en helt ny pump, inte en likvärdig fungerande (10 år gammal pump är vad köparen kan förvänta sig att få), var brister förståelsen för ts fråga?
Det är självklart att ts skall hoppa på den bra dealen att betala 17 000:- för en ny, läs helt ny, förstå att den är ny, med garantier och allt.
Säljaren kommer annars att installera en i det närmaste, defekt, eller dåligt, men fungerande pump, det som säljaren är skyldig att göra, och inte debitera köparen, som inom kort blir tvungen att köpa en helt ny pump, skriva ett nytt inlägg på forumet om det kan vara ett dolt fel, gissa vilka svar "hen" kommer att få då?
Mitt råd är att betala del av den nya pumpen.
Mvh P-A

PS
Ts har aldrig frågat om ts skall betala för en fungerande pump, endast en ny, stor skillnad.
Alltid lika intressant att ta del av inlägg som är totalt nonsens och vars poäng redan diskuterats ett par sidor. Förståelsen är det nog inget större fel på, däremot verkar förståelsen för ett forums dynamik och att trådar kan spreta vara mindre på vissa håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.