Var köper man en Nibe billigast på nätet?
 
Bra fråga beror nog på vilken modell man vill ha prova sök på tex prisjakt.
 
smurfen72 skrev:
Låter helt otroligt de flesta säljare brukar framhäva sitt märke som bäst. Varför valde du en Ivt om alla var överens om att Thermia var så mycket bättre ?
Tre faktorer
-Det som jag fick för 183tkr innan rot skulle thermia ha 330tkr för.
-thermias närmaste service var väldigt långt ifrån där jag bor
-jag hade fått referenser från 5+ pers för firman som installerade min ivt, och jag är lika nöjd som referenserna var. De har dessutom hjälpt till kostnadsfritt med alla problem som uppstått under tiden, även sånt som inte direkt berott på deras installation ; så just denna gång är jag otroligt nöjd över att jag lät plånboken styra
 
Säljaren har ingen skyldighet att installera en NY pump, han kan laga den gamla eller hitta en 10 år gammal på blocket.

Förhandla med säljaren - erbjud er att betala 10-12.000:- det köper de troligen, då de är tvungna att se till att det inte fryser i avvaktan på en lösning. Dessutom bra deal för er då ni får en helt ny pump för småpengar.

Man ska inte hårddra saker allt för mycket, ni behöver troligen bra relationer med säljaren inför inflytten och tips om än det ena än det andra.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Säljaren har ett ansvar att lämna huset i samma skick som när ni skrev pappret och la handpenning.. allt som går sönder där imellan har säljaren ett ansvar att laga, dock inte något ansvar att byta ut till sprillans nytt.. men det ska vara funktionsdugligt.. den infon fick jag och min sambo utav mäklaren första gången vi köpte hus.. man hade ju typ 1000 frågor då ☺
 
Om du som jag ogillar att tjafsa och bråka - ta erbjudandet. Annars återstår ovan beskrivna, kanske få ni inte huset och kanske slutar det i en rättslig tvist! Fy tusan! Bättre då med en ny pump med bättre kapacitet och garanti. 17000:- är ett bra dealp tycker jag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Gratulerar! Du får en ny bergvärmeanläggning för en spottstyver! Den kunde lika gärna ha gett upp dagen efter tillträdet och då hade du fått ta hela smällen själv.. Eftersom de bett dig om att bidra har du nu även chansen att sätta dig in i beslutet, vilken möjlighet! Säljaren är givetvis endast intresserad att ersätta funktionen så billigt som möjligt, men för din del finns det givetvis andra egenskaper att ta i beaktning - finns det bättre, mer effektiva pumpar som är ett bättre val? Eller finns det andra funktioner så som tids eller fjärrstyrning som kan spara pengar? Hur är det med garantier och livslängd mellan olika modeller, etc? (Självklart står du för hela mellanskillnaden mellan billigast fullgoda alternativ och den anläggning du väljer att installera)

För att du ska bidra ska du givetvis även kräva att anläggningen efter byte är att betrakta som ny, dvs fulla garantier och papper samt ska av försäkringsbolagen klassas som utbytt (inga åldersavdrag från < 2016 ifall den går sönder igen efter garantitiden)

holetaker skrev:
Hej. Vi har lagt handpenningen på ett hus och ägarbyte sker i mitten av december.
Nu ringer mäklaren och säger att bergvärmepump har rasat. Eller rättare sagt att varmvattnet inte längre funkar.
En ny bergvärmepump kostar 80000 inkorg installation. Nuvarande ägarna har varit i kontakt med försäkringsbolaget som ersätter med 30%. Nu undrar dom om vi kan bidra med 30%, för att få en ny pump. Den gamla installerades 2006.
Hur gör vi här? Vilka regler gäller?

Enligt mäklaren ska vi se det positiva med att få en ny pump för endast 17000, då den gamla redan är tio år gammal?!
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Säljarna här går ju inte miste om något, mer än 17000kr mindre i köpeskilling eller vad det är de ska "betala"
Köparen och försäkringsbolaget är parterna och betalar notan egentligen.
 
Redigerat:
Jag förstår inte hur man kan ställa en sådan fråga. Självklart ska TS acceptera att betala 17000 för att få en ny anläggning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
För mig är det helt självklart att man kan ställa en sådan fråga. Det finns nog inget bättre ställe än detta forum att ställa en sådan fråga för att snabbt och effektivt få utrett allt ifrån moraliska aspekter, via personekonomiska, tekniska och försäkringsmässiga till rent juridiska. Vilket TS också fick snabbt och kvickt, vilket i sin tur ledde fram till ett snabbt och korrekt beslut. Klockren fråga som fick en klockren respons med ett klockrent beslut till följd. Byggahus at its best!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Är det utbyte av hela pumpen som är aktuellt?
I så fall skulle jag jubla och kräva att få välja pump! Perfekt tillfälle att byta till en riktigt bra pump, med bra styrmöjligheter, hög cop och lång garanti.
Skulle också kunna tänka mig att betala lite mer om det är så att mitt val av pump är dyrare.

Passa också på att rätta till ev dumheter i installationen i samband med bytet, tex dåliga underhållsmöjligheter pga att avstängningskranar saknas ut till olika delar av anläggningen, fult dragna rör som kanske förhindrar att nyttja utrymme för förvaring etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Nisken skrev:
Säljaren har ingen skyldighet att installera en NY pump, han kan laga den gamla eller hitta en 10 år gammal på blocket.

Förhandla med säljaren - erbjud er att betala 10-12.000:- det köper de troligen, då de är tvungna att se till att det inte fryser i avvaktan på en lösning. Dessutom bra deal för er då ni får en helt ny pump för småpengar.

Man ska inte hårddra saker allt för mycket, ni behöver troligen bra relationer med säljaren inför inflytten och tips om än det ena än det andra.
Ts har fått en kanondeal som jag ser det, så vad finns det att förhandla om och hur skulle det kunna bli en bra deal för båda parter om säljaren får betala mer? Om jag var så här generös men fick en motpart som började kohandla, då skulle jag tackat för kaffet och satt dit billigast härket som funkade i vart fall över tillträdet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
MLA72 skrev:
Jag försökte förresten att få uppgifterna på vad min Thermia skulle ha kostat om den var 1 år äldre, 2 år äldre osv (än de 8 år den är) för att kunna göra en liten bedömning av totala premier flera år framåt (tänk försäkring av klocka för 200 kr där premien är 100 kr/år ). Tyvärr var försäkringsbolaget inte jättepigga på att delge detta till mig. Skulle vara jätteintressant att höra vad andra betalar för Thermias försäkring vid resp år från 9 år och uppåt.
Va?
Det gick alltså inte att få reda på vad totalkostnaden för försärkingen blir (i nuvarande prisläge)? Helt värdelöst! Hur ska man då kunna göra en relevant prisjämförelse?
Det enda intressanta är ju "total fast kostnad för en viss tid" oavsett hur den fördelar sig mellan inköp, försäkring service och reparationer!
 
harry73
Bice skrev:
Säljarna här går ju inte miste om något, mer än 17000kr mindre i köpeskilling eller vad det är de ska "betala"
Köparen och försäkringsbolaget är parterna och betalar notan egentligen.
Trams! Se inlägg 14
 
Jag hade betalat 17000kr med glädje! Vad är det ens att fundera på??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.