Ofta så har man ju försäkring via sin hemförsäkring också, så extra produktförsäkringar brukar oftast vara skräp.

När det gäller elektronik så kan man ofta se prisfall på 50% på ett år om man tittar på begagnatmarknaden. Så om TV:n för 10000:- ger upp med en suck strax efter att ettårsgarantin gått ut så kan man ofta få ut några tusenlappar på hemförsäkringen samtidigt som man kan köpa en likvärdig på blocket för någon tusenlapp mer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja, och de är inte billiga. Har för mig att jag fick erbjudande för första året (alltså pumpens 7:e (NIBE)) för dryga 1000 kr. Jag misstänker att de dessutom blir dyrare för varje år.
 
pelpet skrev:
Ofta så har man ju försäkring via sin hemförsäkring också, så extra produktförsäkringar brukar oftast vara skräp.

När det gäller elektronik så kan man ofta se prisfall på 50% på ett år om man tittar på begagnatmarknaden. Så om TV:n för 10000:- ger upp med en suck strax efter att ettårsgarantin gått ut så kan man ofta få ut några tusenlappar på hemförsäkringen samtidigt som man kan köpa en likvärdig på blocket för någon tusenlapp mer.
Ju när det gäller extra försäkring av vp är det en förutsättning att försäkringsbolaget betalar ut ersättning för att du ska kunna få nått på extra försäkringen. I alla fall tidigare var det så vet inte hur det funkar nu när vissa har 14 års försäkring för då brukar väl värdet vara avskrivet till 0 på hemförsäkringen eller?
 
Vi tog över försäkringen på IVT-pumpen som sitter i huset.

Den är 12år gammal och kan försäkras till 14års ålder, denna försäkring täcker upp värdeavskrivning och självrisk (osäker på självrisken dock) jämfört med hemförsäkringen. Då vår hemförsäkring har skrivit av hela pumpen vid 10år så står denna extraförsäkring för allt (hoppas jag iaf, det var så de sålde in den till mig).
 
Thermia erbjuder numera försäkring i 18 år. Frågan är vad totalsumman blir för försäkringen mellan år 6-18.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Det är därför den är så pass dyr, tilläggsförsäkringen alltså. Självriskelimineringen är ju värd ganska lite från början, men när villaförsäkringen börjar ha stora åldersavdrag(eller helt nedskriven) så är tilläggsförsäkringen mkt värd (läs: dyr). Min Thermia kostar efter 8 år ca 2 tkr/år - och jag tror att premiehöjningarna ligger på runt 20% per år.
 
mexitegel skrev:
Jag misstänker att de dessutom blir dyrare för varje år.
Japp, pröjsade Arctic för mitt 8e år i oktober och det hade stigit från 995kr år 7 till 1295kr 8e året. Har kompressorförsäkring i 10 år så vetefan om man kör vidare år 9 om det drar iväg för mycket.

Kan man fixa byte av värmepumpen själv eller via nån bekant så man kan lugnt hoppa över försäkringen efter 6e året.
 
Nej, det är svårt. En sak är ju om pumpen havererar när den är 10+ år, men år 7-9 så känns det rätt surt.
 
Känner på mig att kunder och servicefirmorna passar på att utnyttja försäkringen för att göra onödigt dyra reparationer vilket i sin tur ökar försäkringspremien. En trasig växelventil på en 14 år gammal pump leder till en ny kompressor osv.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Jag försökte förresten att få uppgifterna på vad min Thermia skulle ha kostat om den var 1 år äldre, 2 år äldre osv (än de 8 år den är) för att kunna göra en liten bedömning av totala premier flera år framåt (tänk försäkring av klocka för 200 kr där premien är 100 kr/år ). Tyvärr var försäkringsbolaget inte jättepigga på att delge detta till mig. Skulle vara jätteintressant att höra vad andra betalar för Thermias försäkring vid resp år från 9 år och uppåt.
 
Redigerat:
Tror Artic blev tvingad införa betalning varje år av konsumentverket eller liknande jag betalade mina år i förskott men det går inte längre.
 
mexitegel skrev:
Vad baserar du det på?
På statistik

Innan jag installerade min ivt hade jag ut folk som sålde daikin och nibe
Alla som var ute uttryckte att man inte kan jämföra thermia med övriga märken, det stärker mitt sanningsintryck av statistiken
 
Ett sidospår här kanske, men vad är max ni skulle tänka er betala i TS situation? Dvs ersätta en 10 år gammal VP med en likvärdig för 80 kkr?

Skulle alla betala 40 kkr? Mer? Mindre?
 
Fjojtmehmet skrev:
På statistik

Innan jag installerade min ivt hade jag ut folk som sålde daikin och nibe
Alla som var ute uttryckte att man inte kan jämföra thermia med övriga märken, det stärker mitt sanningsintryck av statistiken
Låter helt otroligt de flesta säljare brukar framhäva sitt märke som bäst. Varför valde du en Ivt om alla var överens om att Thermia var så mycket bättre ?
 
-MH- skrev:
Ett sidospår här kanske, men vad är max ni skulle tänka er betala i TS situation? Dvs ersätta en 10 år gammal VP med en likvärdig för 80 kkr?

Skulle alla betala 40 kkr? Mer? Mindre?
Jag skulle inte gett så mycket man får en ny Nibe 1226 8 kw vp för drygt 45000 kr att montera den tar inte lång tid om man är lite händig.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.