Man kan ju bli galen för mindre. Nu har det hänt för andra gången. Lantmätarna har satt ut gränsmarkeringar; i två av hörnen finns inga nergjutna rör, utan där har de bara slagit ner märk-käppar. Idag skulle vi börja sätta upp ett staket, och hittar då den ena märk-käppen slängd på marken en bra bit ifrån där den ska vara. Nu är det helt omöjligt att hitta exakt var den har suttit. Vad ska man göra? Finns det någon lag mot att flytta på gränsmarkeringar?

• Gilla
roffer
  • Laddar…
ArcTeryx skrev:
Det är ju inte säkert att det är grannen, det kan ju vara några ungar som lekt lite.
När jag var liten skulle de bygga ett radhusområde precis där vi barn brukade leka. Några barn (OBS! inte jag) blev sura och ryckte upp markeringarna. Nya sattes dit, men även de försvann snabbt. Efter ett antal försök gav byggfirman upp och började bygga ändå.

Detta resulterade i att husen fick väldigt olika stora tomter. Och på ett ställe hamnade ett hus precis där en gång- och cykelbana skulle gått fram. Många år senare tog denna gång- och cykelbana fortfarande tvärt slut vid en tomtgräns.

Borde inte Lantmäteriet använda någon form av gps. Det verkar ju ganska 1800-tal att markera allt med stolpar.
Hur kan de själva se/veta gränserna då? Åker de ut och tittar på stolpen ::)

Hemmakatten
Utmärkningssystemet för lantmätare finns förstås. Koordinatsystemet är dock ett annat än vad vi är vana vid via GPS. Gränsstolpar sätts ut. De borde vara järnrör med röd rörtopp. I de fall fast mark inte finns så sätts stolpar upp.

Att flytta på en gränsmarkering är ett av de allra äldsta brott vi har och genererar mycket höga straff. Fastighetsregleringen går årtusenden tillbaka och är en av våra allra äldsta lagar. De går ända tillbaka till Västgötalagen från 1200-talet.

@andersmc
Har du tomtens mått kan du med hjälp av de käppar du har hitta den plats där de saknade käpparna ska sitta. Ett långt måttband, tomtens mått och lite djävlaranamma så går det.

@adsl2
När lantmäteriet sätter ut använder de sig bland annat av GPS. När lantmäteriet markerar tomten kan de ju inte efterlämna en GPS i varje hörn av tomten, de sätter käppar eller slår ner rör i marken. Oftast båda två. Rör för att markera tomtgräns exakt och käpp för att den skall vara lätt att se.

Jo, lantmätarna använder ofta GPS när de ska markera gränser. För att vi "vanliga" människor ska veta var gränserna är sedan lantmätarna åkt hem sätter de ut märk-käppar. Förr i tiden grävde de ett hål och göt fast ett rör, men det inträffar tydligen inte så ofta nu för tiden. Dessa markeringar blev ju betydligt mer permanenta. Men det hjälper inte alltid. En av de tidigare nämnda grannarna lär ha (vid en tidigare gränskonflikt, som jag inte var inblandad i) tagit en traktorgrävare och helt sonika grävt upp hela klumpen med gränsröret och grävt ner den sex meter in på grannens tomt!

Inte för "vi" har någon grannkonflikt, men min granne som råkar vara bonde lyckades plöja över 2 av dessa rör som sticker upp. Antagligen ganska svåra att se från traktorn, den ena verkar nedtryckt ungefär rätt, men flyttad utåt.
Den andra, hörnpinnen, är spårlöst försvunnen  ;D
Inte nog med dessa rör blev misshandlade.
Han lyckades även plöja/så ca 1400 m2 med vall  :)
En replik man förhoppningsvis inte får höra fler gånger (fick jag):
- Ja, just det, jag råkade så din tomt med vall!
Min första tanke (och fråga) var:
- Vad är vall?  :)
Det är sånt kor äter, fick jag till svar...
Kan ju alltid tillägga att det blev riktigt fint med vallodlingen  :D

• Haha
ElinJohansson
  • Laddar…
Har du tomtens mått kan du med hjälp av de käppar du har hitta den plats där de saknade käpparna ska sitta. Ett långt måttband, tomtens mått och lite djävlaranamma så går det.
I teorin ja, men inte i praktiken. 100 meter tomtgräns, kuperat så man inte ser ena hörnet från det andra, och dessutom fullt med buskar och träd. Jag har varken så långa måttband eller så mycket djävlaranamma.

Jo, det blir det säkert. Frågan är bara vilka som hyr ut GPS:er med lantmäteriprecision? Den där vanliga "svampplockar-GPS:en" jag har har ju en felmarginal på 10 m minst. Jag ska kolla med dem jag brukar hyra verktyg av, även om jag aldrig sett någon GPS där.

andersmc, vad säger lantmäteriet om de försvunna markeringarna?

AnnaKanin skrev:
andersmc, vad säger lantmäteriet om de försvunna markeringarna?
Inte så mycket, mer än att de kan sätta ut nya. Mot betalning, naturligtvis.

andersmc skrev:
Jo, det blir det säkert. Frågan är bara vilka som hyr ut GPS:er med lantmäteriprecision? Den där vanliga "svampplockar-GPS:en" jag har har ju en felmarginal på 10 m minst. Jag ska kolla med dem jag brukar hyra verktyg av, även om jag aldrig sett någon GPS där.
Moderna GPs mottagare har en nogrannhet på +-3 m... Det finns nåt som heter DGPS då använder man sig även av radiosändare som triangulerar in positionen till +- 10 cm..

Stefan_h skrev:
Moderna GPs mottagare har en nogrannhet på +-3 m... Det finns nåt som heter DGPS då använder man sig även av radiosändare som triangulerar in positionen till +- 10 cm..
Nja, det är snarare så att radiosändarna räknar ut hur stort felet är på GPS-signalen och skickar den korrigeringen till mottagarna. Radiosändarna har ingen egen del i positioneringen (som vid radiopejling).

Nogranheten för DGPS ligger på 1-2 m. För en GPS-mottagare utan DGPS-funktion är den i storleksordningen 20 m.

Konsulten skrev:
Nja, det är snarare så att radiosändarna räknar ut hur stort felet är på GPS-signalen och skickar den korrigeringen till mottagarna. Radiosändarna har ingen egen del i positioneringen (som vid radiopejling).

Nogranheten för DGPS ligger på 1-2 m. För en GPS-mottagare utan DGPS-funktion är den i storleksordningen 20 m.
Sist jag var på kurs hos världens största tlv av navigations utrustning till fritidsbåtar var det dessa värden jag fick av dem. Felmarginalen har vart ända upp till 50 meter på GPS men USA har tagit bort mycket av störkoderna ( GPS stteliterna tillhör USA:s militär ) och de sista åren har nogrannheten legat på ca 3 meter.
och den info jag fått så ligger DGPS på +- 10 cm.

Stefan_h skrev:
Sist jag var på kurs hos världens största tlv av navigations utrustning till fritidsbåtar var det dessa värden jag fick av dem. Felmarginalen har vart ända upp till 50 meter på GPS men USA har tagit bort mycket av störkoderna ( GPS stteliterna tillhör USA:s militär ) och de sista åren har nogrannheten legat på ca 3 meter.
och den info jag fått så ligger DGPS på +- 10 cm.
Kan bero på att man kan ange nogranheten på olika sätt. Och jag kan väl tänka mig att representanter för en tillverkare använder det sätt som låter mest fördelaktigt. ;)

Det jag fick lära mig på sjöbefälsskolan (läste marinelektronik som ämne) är att nogranheten till 95% är bättre än 20 meter. D.v.s. felet kan vid ett enskilt tillfälle vara så litet som 3 meter, men du vet ju inte hur stor felet är och måste därför alltid räkna med att felet kan vara så mycket som 20 meter.

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1961.aspx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.