23 728 läst · 67 svar
24k läst
67 svar
Förskolas uteplats som gränsar till hustomten. Stor nackdel ?
Jag kollade med kommunen och det finns ingen plan att göra om förskolan till annan verksamhet. Parkering för föräldrar är på motsatt sida så jag tror bilar inte blir så stort problem.
Sommartid är det tydligen en häck som växer längs kortsidan men det är svårt att veta då snöfallet kom den dag det var visning. Dumt nog har hag inte fått tid gör däckbyte förrän på torsdag. Skulle vilja åka dit mitt på dagen och se barnen ute. Nu är jag mitt i budgivningen.
Sommartid är det tydligen en häck som växer längs kortsidan men det är svårt att veta då snöfallet kom den dag det var visning. Dumt nog har hag inte fått tid gör däckbyte förrän på torsdag. Skulle vilja åka dit mitt på dagen och se barnen ute. Nu är jag mitt i budgivningen.
Nu har jag inte läst hela tråden på grund av att jag inte har orkat(finns ingen annan ursäkt).
Jag hade funderat på följande:
* Trafik. 80 barn betyder ca 80 föräldrar. 80bilar, 160ggr om dagen. Vet inte hur det ser ut där. Men där jag lämnar mina barn skulle jag inte vilja bo. Människor kan fan inte parkera och de respekterar inte ett skit att det finns platser de inte får parkera. Ofta så är det tämligen hög hastighet för föräldrarna har bråttom. Det är en sak att andra ska köra sakta så de inte riskerar livet på ens egna barn, men en själv har ju koll på bilen och kan därför köra snabbare, jag har ju bråttom. Sorgligt men sant. (skriver så, men kör inte så)
* Ungdomar. Vet igen inte hur det ser ut där. Men ungdomar! De samlas på skolgårdar, förskolegårdar och liknande. Röker, dricker och kastar sopor runt omkring sig. Olika på olika orter självklart, men en sak att fundera på.
Det är väl de två negativa sakerna jag kommer på. Positiva finns det ju en massa.
Själv hade jag inte tvekat om läget hade varit bra och så. Men jag har nog spenderat några timmar på plats, vid lämning och hämtning för att se lite hur trafiken och allt sånt är.
När folket kommer och hämtar efter jobbet och när de hämtar för "öppen förskola". Brukar vara lite olika tider. Man kan ju gå in på förskolan och fråga om tiderna.
Barnen i fråga är sällan problemet. Det är asen till föräldrarna som är problemet. (inklusive mig).
Jag hade funderat på följande:
* Trafik. 80 barn betyder ca 80 föräldrar. 80bilar, 160ggr om dagen. Vet inte hur det ser ut där. Men där jag lämnar mina barn skulle jag inte vilja bo. Människor kan fan inte parkera och de respekterar inte ett skit att det finns platser de inte får parkera. Ofta så är det tämligen hög hastighet för föräldrarna har bråttom. Det är en sak att andra ska köra sakta så de inte riskerar livet på ens egna barn, men en själv har ju koll på bilen och kan därför köra snabbare, jag har ju bråttom. Sorgligt men sant. (skriver så, men kör inte så)
* Ungdomar. Vet igen inte hur det ser ut där. Men ungdomar! De samlas på skolgårdar, förskolegårdar och liknande. Röker, dricker och kastar sopor runt omkring sig. Olika på olika orter självklart, men en sak att fundera på.
Det är väl de två negativa sakerna jag kommer på. Positiva finns det ju en massa.
Själv hade jag inte tvekat om läget hade varit bra och så. Men jag har nog spenderat några timmar på plats, vid lämning och hämtning för att se lite hur trafiken och allt sånt är.
När folket kommer och hämtar efter jobbet och när de hämtar för "öppen förskola". Brukar vara lite olika tider. Man kan ju gå in på förskolan och fråga om tiderna.
Barnen i fråga är sällan problemet. Det är asen till föräldrarna som är problemet. (inklusive mig).
Finns inte på världskartan att jag skulle bosätta mig tomt-i-tomt med en barnverksamhet.
Räcker gott med nyinflyttade grannens barn - några gånger har jag fått spel och dragit ut stereon i uterummet och vridit på, vid andra tillfällen när jag kommit hem, trött i huvudet efter jobbet har jag fått plugga in lurar i öronen och satt på musik för att slippa höra de gälla, hysteriska skriken från trötta barn med lågt blodsocker... Då har vi ändå villatomter på 1000-1500 kvm med uppväxta häckar, träd och buskar.
När våra tre barn var barn sa man till när ljudnivån blev hög eller det började bli kväll och folk runt omkring ville ha lite lugn och ro, men det verkar inte vara aktuellt numera...
Dessutom skulle jag ta en extra funderare på det som fler nämner - trafiken vid lämning/hämtning och risken att det blir "ungdomsgård" på kvällar och sommarlov.
Räcker gott med nyinflyttade grannens barn - några gånger har jag fått spel och dragit ut stereon i uterummet och vridit på, vid andra tillfällen när jag kommit hem, trött i huvudet efter jobbet har jag fått plugga in lurar i öronen och satt på musik för att slippa höra de gälla, hysteriska skriken från trötta barn med lågt blodsocker... Då har vi ändå villatomter på 1000-1500 kvm med uppväxta häckar, träd och buskar.
När våra tre barn var barn sa man till när ljudnivån blev hög eller det började bli kväll och folk runt omkring ville ha lite lugn och ro, men det verkar inte vara aktuellt numera...
Dessutom skulle jag ta en extra funderare på det som fler nämner - trafiken vid lämning/hämtning och risken att det blir "ungdomsgård" på kvällar och sommarlov.
Min erfarenhet efter att bott granne med direktanslutning till dagis/grundskola är att dagis stör mycket lite, grundskola låter mer men på dagtid under raster.
Däremot är det som flera skriver föräldrarna som kör bil till/från som är problemet. Inte ovanligt att de fullständigt skiter i andra bara de kommer fram.
Bor nu återigen granne med skolan och dagis, men vi har ingen trafik på vår sida förutom ett lämmeltåg av barn på cykel på cykelbanan som avslutar vägen vi bor vid.
En fördel är att väktarna brukar ställa sig utanför vår infart (vi har okejat det ) och sedan tar de sin runda på området. Det är ju mitt i natten... Vi har dessutom deras direktnr , så kan man ringa direkt om man hör bus på skoltaket.
Däremot är det som flera skriver föräldrarna som kör bil till/från som är problemet. Inte ovanligt att de fullständigt skiter i andra bara de kommer fram.
Bor nu återigen granne med skolan och dagis, men vi har ingen trafik på vår sida förutom ett lämmeltåg av barn på cykel på cykelbanan som avslutar vägen vi bor vid.
En fördel är att väktarna brukar ställa sig utanför vår infart (vi har okejat det ) och sedan tar de sin runda på området. Det är ju mitt i natten... Vi har dessutom deras direktnr , så kan man ringa direkt om man hör bus på skoltaket.
Och vid hämtandet. Har bott intill en förskola och jag vågade knappt släppa ut min son, då få kör så j*vla idiotiskt som stressade småbarnsföräldrar. Hade jag vetat bättre hade jag aldrig någonsin satt mig i den sitsen.hempularen skrev:
90% negativt här.
Men om du har föräldra trafiken på andra sidan skolan (som vi har) så behöver man inte haka upp sig på det.
Alla är vi olika men tycker inte ni ska räkna bort huset bara för de är förskola till granne.
Vill man ha lugn bor man inte i stan öht.
Men om du har föräldra trafiken på andra sidan skolan (som vi har) så behöver man inte haka upp sig på det.
Alla är vi olika men tycker inte ni ska räkna bort huset bara för de är förskola till granne.
Vill man ha lugn bor man inte i stan öht.
Köpte ett hus med liknande läge, granne med dagis och skola i utkanten av Stockholm.
Priset var ungefär 30% under övriga huspriser i området.
Bra deal tänkte vi och bodde kvar drygt två år efter vi köpt huset. Sålde alltså efter två år.
Läget blir skadat och det passar säkert olika för olika människor.
För oss var det en nödvändighet att testa då priset lockade. Och man vet inte hur det blir innan man testat fullskaligt...
Bra deal tänkte vi och bodde kvar drygt två år efter vi köpt huset. Sålde alltså efter två år.
För oss var det en nödvändighet att testa då priset lockade. Och man vet inte hur det blir innan man testat fullskaligt...
Trollar/skämtar du eller menar du allvar? Tyvärr finns det nämligen personer som tänker så här! Är ditt inlägg seriöst så kan du nog vara ganska säker på att ingen här hatar barn. Har åtminstone svårt att tänka mig det.Gynteri skrev:
Däremot måste man ju kunna diskutera vad för eventuella för- och nackdelar ett dagis som granne kan innebära.
Barn beter sig på helt andra sätt än vuxna, de är friare och vågar göra lite som de känner, vilket är både naturligt men kan upplevas störande. Du kan exempelvis inte mena allvar om du tycker det är rogivande att lyssna på en gallskrikande treåring under 1 timmes tid. Sedan finns det alla möjliga nyanser däremellan.
Att bo bredvid ett dagis är inte på några sätt en dödsdom, och förmodligen inte speciellt störande heller. Men vi vet ju inte vad TS har för preferenser, var hans gränser går, vad han gillar och inte. Därför kan vi bara upplysa om de för- och nackdelar en förskola som granne kan betyda.
Det finns så klart även fördelar. Inte bara nackdelar. Men en nackdel, som jag har nämnt, som inte har med just barn att göra överhuvudtaget, är exempelvis trafiken till och från förskolan. Vad har exempel den trafiken med att hata barn att göra tycker du?
Tänk skillnaden mellan att bo på en lugn återvändsgata där grannarna tar sig till och från jobbet varje dag och kanske handlar ett par dagar i veckan, och att bo granne med en verksamhet där 80 personer skall lämnas och hämtas dagligen, kanske de flesta med bil. Det blir plötsligt en väldigt skillnad i trafik och skillnad på lugnet i den direkta närheten.
Redigerat:
Ja och hur var det då? För- / nackdelar?ynnor234 skrev:Köpte ett hus med liknande läge, granne med dagis och skola i utkanten av Stockholm.
Tack för alla svar. Verkar som det engagerar. Här tog jag en bild ovanifrån med huset till vänster och förskolan till höger för bättre uppfattning. Inga 30 % prisjusteringar i det här området mot andra hus kan jag garantera. Tvärtom. Kan ju bero på trycket i Stockholm (i det här fallet är det i Huddinge).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder